۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین دامداران واکسیناسیون بیماری تب برفکی را جدی بگیرند
کد خبر: ۲۱۵۷۸۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۱۲ ساعت: ۱۵:۴۲ ↗ لینک کوتاه

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین:

دامداران واکسیناسیون بیماری تب برفکی را جدی بگیرند

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین گفت: نگرانی امروز اداره کل دامپزشکی استان عملیات مایه کوبی تب برفکی در استان آغاز شده اما به دلیل تامین هزینه واکسن از سوی دامدار درصد قابل توجهی از دام‌های استان واکسینه نشده‌اند دامداران واکسیناسیون دام‌ها را جدی بگیرند.

دامداران واکسیناسیون بیماری تب برفکی را جدی بگیرند

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، سید بهمن نقیبی، مدیر کل دامپزشکی استان قزوین ظهر امروز(دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: رسانه‌ها نقش به سزایی در ارائه اخبار و اطلاعات دامپزشکی در جامعه دارند که این امر سبب ارتقاء سطح بهداشت عمومی در جامعه و انعکاس مطلوب شده است.

وی گفت: حفظ سرمایه دامی کشور و تضمین سلامت فراورده‌های خامی دو رسالت مهم اداره کل دامپزشکی است.

این مسئول با اشاره به حفظ سرمایه دامی استان بیان کرد: با کنترل بیماری‌ها، مراقبت از بیماری‌ها و سرکشی‌های مرتب از واحدهای دامداری و مرغداری باید بتوانیم اطلاعاتی از این واحدها بدست بیاوریم تا از شیوع و وقوع بیماری‌ها جلوگیری شود.

نقیبی با اشاره به تعداد دام استان ابراز کرد : میانگین یک میلیون و 100 هزار گوسفند و بز و 170  هزار گاو در سطح استان داریم که در مقایسه با استان‌های دیگر این تعداد دام بسیار زیاد نیست.

وی در ادامه اضافه کرد: عمده واحدهای دامی استان صنعتی هستند و سطح تولید بالایی دارند و همچنین وسعت استان ما کمتر از یک درصد از وسعت کل کشور را داراست و این موضوع سبب شده است استان حائز رتبه‌های برتر در سطح کشور شود.

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین در ادامه افزود: استان قزوین 10 درصد از تولید تخم مرغ کشور، 5 درصد از تولید گوشت قرمز و 5 درصد از تولید گوشت سفید را در کشور به خود اختصاص داده است.

این مسئول با بیان اینکه سال گذشته میزان بسیاری از بیماری‌ها با اقدامات دستگاه‌های مرتبط و اداره کل دامپزشکی استان کاهش یافت، تصریح کرد: واکسناسیون به موقع دام‌ها و دسترسی به واکسن از عوامل موفقیت برای کاهش و پیشگیری از بیماری‌های دامی است.

 وی با بیان اینکه بیماری تب برفکی در استان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، عنوان کرد: علت افزایش این بیماری ورود بیماری از خارج کشور،کاهش شدید واکسن تولید داخل و جایگزینی آن با واکسن خارجی تامین هزینه واکسن سبب شد تا تعداد زیادی از دام ها بدون واکسن دچار این بیماری شوند.


نقیبی با بیان اینکه هم اکنون وضعیت بیماری تب برفکی در استان در بهترین شرایط قرار دارد، اذعان کرد: نگرانی امروز اداره کل دامپزشکی استان عملیات مایه کوبی تب برفکی در استان آغاز شده اما به دلیل تامین هزینه واکسن از سوی دامدار درصد قابل توجهی از دام‌های استان واکسینه نشده‌اند خواهشمندیم دامداران واکسیناسیون دام‌های خود را جدی بگیرند.

وی با اشاره به نزدیکی فصل زمستان و شیوع بیماری تب برفکی افزود: دامداران در این فاز مقابله با بیماری تب برفکی همراهی لازم را با اداره کل دامپزشکی استان داشته باشند تا دچار مشکلاتی در این زمینه نشویم.

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین با بیان اینکه هزینه واکسیناسیون دام‌ها زیاد نیست، تصریح کرد: دامداران با  انجام واکسیناسیون سلامتی دام‌های خود را تضمین می‌کنند و خواهشمندیم در این مورد همکاری لازم را با سازمان دامپزشکی انجام دهند.

این مسئول ابراز کرد: بیماری زردی که از کنه‌ها منتقل می‌شود نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، این موضوع نشان‌دهنده‌ی شناسایی و کنترل ناقلین بیماری و همچنین افزایش مقدار سمپاشی بدن دام‌ها است.

نقیبی با اشاره به شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان عنوان کرد: در سال گذشته این بیماری در برخی از استان‌ها با تلفات قابل توجهی همراه بوده است اما خوشبختانه با همکاری سازمان دامپزشکی با دستگاه‌های مرتبط در استان بسیار کم بود.

وی با اشاره به ۶۷ هزار مورد خون‌گیری برای بیماری تب مالت خبر داد: در بین ۶۷ هزار مورد ،۱۲ دام دچار این بیماری بودند که این رقم نشان‌دهنده این است که تنها ۱ صدم درصد مبتلا به بیماری تب مالت در استان است.

نقیبی با بیان اینکه استان های شمال و شمال غرب کشور در میزان ابتلا به بیماری تب مالت در محدوده خطر هستند، بیان کرد: متاسفانه استان قزوین در حوزه روستایی نیز در این محدوده واقع شده است و با برنامه‌ریزی‌های مختلف در صدد جلوگیری از شیوع و وقوع بیماری‌های دامی در اینم منطقه هستیم.

وی در ادامه افزود: با همکاری مناسب نیروی انتظامی و سیستم قضایی استان توانسته‌ایم از ورود و تردد دام‌های آلوده به استان جلوگیری کنیم.

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین در پایان خاطر نشان کرد: تنها راه جلوگیری از افزایش بیماری‌های دامی جلوگیری از ورود دام آلوده به و انجام اقدامات واحدهای زیستی در دامداری های استان است.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان