۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین ۴ گلزار شهدای استان قزوین به ثبت ملی رسید
کد خبر: ۲۱۵۷۷۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۱۲ ساعت: ۱۵:۵۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بنیاد شهید استان:

۴ گلزار شهدای استان قزوین به ثبت ملی رسید

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین از ثبت ملی ۴ گلزار شهدای این استان خبر داد و گفت: استان قزوین با ثبت ملی ۴ گلزار شهدا، رتبه نخست ثبت ملی تعداد مزارهای شهید کشور را به دست آورده است.

 ۴ گلزار شهدای استان قزوین به ثبت ملی رسید
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر  صبح قزوین ، غلامرضا حقایق‌پور، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین پیش از ظهر امروز(دوشنبه) در جلسه این اداره کل اظهار کرد: ثبت ملی گلزارهای شهدای استان قزوین به منظور ارج نهادن به مقام شهدا، حفاظت و جلوگیری از تعرض و تخریب مزار شهیدان انجام می‌شود.
وی با اشاره به تفاهم‌نامه بنیاد شهید و امور ایثارگران با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: استان قزوین طبق این تفاهم‌نامه، ثبت ملی گلزارهای شهدا را در دستور کار خود قرار داده است.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین ایجاد ظرفیت برای شناساندن فداکاری و رشادت شهدا به جوانان امروز و آینده کشور و در سطح بین‌الملل را از جمله اهداف ثبت ملی گلزارهای شهدا برشمرد.
این مسئول خاطرنشان کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین در ابتدا، ثبت ملی 4 گلزار شهدای آبیک با 68 مزار شهید، رزجرد با 6 مزار شهید، الوند با 53 مزار شهید و آرشت با یک مزار شهید را انجام داده است.
حقایق‌پور با اشاره به اینکه بیشتر استان‌های کشور، گلزارهای تک مزاری را ثبت ملی کرده است، گفت: استان قزوین گلزارهایی که مسقف شده و بیشترین مزار شهید را داشته به عنوان ثبت ملی در اولویت خود قرار داده است.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین تصریح کرد: استان ما با ثبت ملی 4 گلزار شهدا، رتبه اول را در ثبت ملی تعداد مزارهای شهید کشور به دست آورده است.
وی با اشاره به روند ثبت ملی گلزارهای شهدای استان قزوین گفت: در این استان 369 گلزار شهدا وجود دارد که 4 گلزار ثبت ملی شده و 2 گلزار شهدای تاکستان با 74 مزار شهید و اقبالیه با 28 مزار شهید آماده ثبت ملی است.
حقایق‌پور افزود: همچنین ثبت ملی پنج گلزار شهدا، بویین‌زهرا با 23 مزار شهید، خاکعلی با 21 مزار شهید، محمدآباد با 4 مزار شهید، حصار خروان با 17 مزار شهید و بیدستان با 4 مزار شهید در دست اقدام است.
وی عنوان کرد: در ثبت ملی گلزارهای شهدا، اقداماتی مانند تهیه‌ نقشه‌‌ معماری دقیق گلزار شهدا، تعیین موقعیت گلزار شهدا در نقشه، تهیه‌ اطلاعات گلزارهای شهدا، تهیه‌ی عکس هوایی، تهیه‌ وصیت‌نامه‌ها و اطلاعات کلی شهدا و نقشه‌برداری و برداشت gps انجام می‌شود.
این مسئول با اشاره به روند ثبت ملی گلزارهای شهدای استان قزوین بیان کرد: بعد از آماده شدن گلزارها برای ثبت ملی، مدارک و اطلاعات لازم به اداره کل تامین مسکن و گلزارهای بنیاد شهید و امور ایثارگران ارسال می‌شود تا بعد از بررسی‌های لازم و تائید به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال شود.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین در پایان افزود: بعد از این مرحله، مدارک و اطلاعات لازم به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال می‌شود تا پس از تائید هیئت داوران این نهاد، گلزارهای شهدا ثبت ملی شود.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان