۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین رفع بیکاری جوانان در رأس مطالبات مردمی/ رئیس جمهور با باندبازی و جناح بازی مدیران در قزوین مقابله کند
کد خبر: ۲۱۵۶۰۲ نویسنده: گل عنبر حمزه تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۵ ساعت: ۸:۱۰ ↗ لینک کوتاه

درخواست‌های مردم استان از رئیس جمهور؛

رفع بیکاری جوانان در رأس مطالبات مردمی/ رئیس جمهور با باندبازی و جناح بازی مدیران در قزوین مقابله کند

در آستانه سفر رئیس جمهور به استان قزوین در این گزارش تلاش شده تا به انعکاس مشکلات، نقطه نظرات و درخواست‌های مردم قزوین اشاره شود.

 رفع بیکاری جوانان در رأس مطالبات مردمی/ رئیس جمهور با باندبازی و جناح بازی مدیران در قزوین مقابله کند
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ؛ گل عنبر حمزه.
حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور کشور در ادامه سفرهای استانی چهارشنبه هفته جاری میهمان مردم قزوین خواهد بود.
با توجه به سفر رئیس جمهور به استان قزوین در این گزارش تلاش شده تا به انعکاس مشکلات، نقطه نظرات و اولویت‌های مردم اشاره شود.

بیکاری بزرگترین مشکل جوانان است

محمدی شهروند قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به درخواست خود از رئیس جمهور می‌گوید: بزرگترین مشکل جوانانی مثل من، بیکاری است، افرادیکه با صرف هزینه فراوان درس خوانده و مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس می‌گیرند اما متاسفانه در جامعه هیچ جایگاهی برای فعالیت و اشتغال ندارند.
وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر لیسانس مدرک بی ارزشی شده و در نتیجه افراد به دنبال کسب مدرک تحصیلی فوق لیسانس می‌روند تا شاید به جایگاه بالاتری برسند اما متاسفانه این مدرک تحصیلی هم ارزش و اعتبار ندارد و شرکت‌هایی که این افراد را جذب می‌کنند بدون توجه به مدرک تحصیلی، همان حقوق اداره کار را پرداخت می‌کنند یا برخی از شرکت‌ها از جذب افراد دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس امتناع می‌کنند زیرا می‌گویند آنها توقع بالایی دارند.
این جوان 22 ساله عنوان می‌کند: برای رفع مشکل باید سازماندهی مناسبی صورت گرفته و قوانین و چارجوب خاصی مشخص شود تا شرکت‌ها هنگام مصاحبه برای جذب افراد، برطبق همان معیارهای تعیین شده عمل کنند.
با حقوق اندک سرکار می‌روم تا سابقه کاری برای من شود و بیکار نباشم
محمدی تصریح می‌کند: ما ۷ دوست و همکلاسی بودیم که با معدل بالا از دانشگاه سراسری رشته صنایع فارغ التحصیل شدیم اما از میان آنها فقط من مشغول کار در دفتر مهندسی هستم آن هم با حقوق ماهیانه ۵۰۰ تومان که این مبلغ نیز فقط هزینه رفت و آمد و خرید لباسم می‌شود و چیزی برای من نمی‌ماند سرکار می‌روم تا سابقه کاری برای من شود و بیکار نباشم.
وی در ادامه می‌گوید: چون قزوین شهر توریستی است و آثار تاریخی فراوانی دارد از این رو از رئیس جمهور درخواست داریم تا در این بخش نیز مساعدتی به استان داشته باشد تا با فراهم شدن زمینه افزایش گردشگران، منبع درآمدی برای استان ایجاد شود.

برجام هم هیچ تاثیری در زندگی مردم نداشت

احمدی دیگر شهروند قزوینی می‌گوید: در حال حاضر وضعیت اقتصادی کشور اصلا مناسب نیست و همه افراد در هر شغلی که هستند ناراضیند، برجام هم هیچ تاثیری در شرایط زندگی مردم نداشت.
وی می‌افزاید: جوانان تحصیل کرده ما بیکارند و استخدام در مراکز دولتی و اداری بسیار سخت شده است انتظار داریم که حداقل، مدت زمان خدمت را به ۲۰ سال کار کاهش دهند تا با بازنشستگی آنها، جوانان جایگزینشان شوند‌.
به گفته این بانوی قزوینی، عامل اصلی افزایش فساد در جامعه، بیکاری جوانان است و الان بیشتر مادران غصه بیکاری فرزندانشان را می‌خورند.

آینده شغلی فرزندان ما تضمین شده نیست

حسینی خانم میانسالی که در حال قدم زدن در پارک بود با اشاره به عدم قدرت مالی خانواده‌ها در پرداخت شهریه دانشگاه‌ فرزندانشان می‌گوید: شهریه‌ بالای دانشگاه‌ها نیز مشکل بزرگی در شرایطِ بدِ اقتصادی خانواده‌ها است و والدینی که این هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند هیچ تضمینی ندارند که فرزندشان در آینده کار مناسبی پیدا کند.
وی ادامه می‌دهد: با نگاهی به سطح شهر مشاهده می‌کنیم که بیشتر مغازه‌ها هر ۶ ماه در حال تغییر شغل هستند زیرا اجاره مغازه‌ها بالاست و درآمد آنها برای اداره مغازه و حفظ شغلشان کافی نیست از رئیس جمهور تقاضا داریم به مشکلات مردم رسیدگی کند.

قزوین به شدت از نظر آموزشی و سطح مدارس ضعیف است

سمیعی، دختر جوانی که در آزمون کنکور سراسری سال جاری موفق به قبولی در رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی شده بود؛ در پاسخ به این سئوال که مهم‌ترین درخواست شما از رئیس جمهور چیست، بیان می‌کند: استان قزوین با وجود اینکه در مجاورت پایتخت واقع شده، منطقه دو نیز محسوب می‌شود و از سوی دیگر به لحاظ اوضاع مالی دارای شرایط بدی نیست؛ اما به شدت از نظر آموزشی و سطح مدارس ضعیف است.
وی ادامه می‌دهد: از نظر علمی مدارس استان در سطح پایینی هستند به طور مثال اگر شما میزان قبولی کنکور استان قزوین را با تهران مقایسه کنید متوجه تفاوت بسیار زیاد شهرها می‌شوید که این امر نشان‌دهنده وجود مشکل در سیستم آموزشی استان است که برای رفع آن باید به صورت پایه‌ای و از مدارس شروع کرد.
سمیعی عنوان می‌کند: استان قزوین دارای تعداد زیادی دانشگاه پیام‌نور و غیرانتفاعی است اما نکته مهم توجه به کیفیت آموزشی دانشگاه‌هاست نه کمیت آنها.
وی خاطرنشان می‌کند: دبیرستان تیزهوشانی که ما در آن تحصیل می‌کردیم هنوز به طور کامل هوشمند نشده و به امکانات لازم برای این کار مجهز نبود در چنین شرایطی چه توقعی می‌توان از سایر دبیرستان‌ها داشت.

به امکانات رفاهی خانم‌های شاغل به ویژه ساعات کاری آنها توجه خاصی داشته باشید

شهسواری یکی دیگر از شهروندان قزوینی که در بخش امور دفتری یکی از شرکت‌های شهرک کاسپین مشغول به فعالیت است، در بیان درخواست خود از رئیس جمهور می‌گوید: به شهرک‌های صنعتی همچون کاسپین و الوند نظارت بیشتری داشته و به امکانات رفاهی خانم‌ها به ویژه ساعات کاری آنها توجه خاصی داشته باشید.

وی ادامه می‌دهد: خودِ من از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر باید سرکار بروم علی‌رغم اینکه دولت اعلام کرده که مادرانِ شاغلِ دارای فرزند کوچک فقط تا ساعت دو بعدازظهر کار کنند اما این قانون در شرکت‌های خصوصی اعمال نمی‌شود؛ از این رو از رئیس جمهور خواهشمندیم به این مسئله رسیدگی کند.

از رئیس جمهور تقاضا داریم به مسائل مادی و تسهیلات رفاهی بازنشستگان توجه بیشتری داشته باشند

خانم میانسالی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین با اشاره به مشکلات بازنشستگان می‌گوید: از رئیس جمهور تقاضا داریم که به مسائل مادی و تسهیلات رفاهی بازنشستگان توجه بیشتری داشته باشند چراکه الان وضعیت این افراد راضی کننده نیست .
وی ادامه می‌دهد: از آقای روحانی می‌خواهیم همچون آقای احمدی نژاد توجه ویژه‌ای به حقوق بازنشستگان داشته و آنرا افزایش دهند چرا که می‌توان گفت تقریبا احمدی‌نژاد با اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، انقلابی را در بحث حقوق بازنشستگان ایجاد کردند، ما الان سه خواهر هستیم که حقوق بازنشستگی در بین ما تقسیم می‌شود، انتظار داریم که هرساله حقوق بازنشستگان افزایش یابد.
یکی دیگر از شهروندان بیان می‌کند: مردم امروزه با مشکلات زیادی از قبیل مشکل اشتغال و ازدواج جوانان، مسکن و اجاره‌ بهای بالا و به طور کلی مشکلات معیشتی مواجه هستند.

رئیس جمهور با برقراری عدالت اجتماعی، پارتی بازی، باندبازی و دو قطبی شدن کشور را از بین ببرد

وی ادامه می‌دهد: قزوین استانی پردرآمد به لحاظ صنعتی است در نتیجه وضعیت شهر باید خیلی بهتر از این باشد اما درآمد استان صرف خودِ استان نمی‌شود چراکه ما آنطور که باید و شاید است این امر را مشاهده نمی‌کنیم؛ ‌لذا تقاضا داریم که درآمد استان صرف رفاه بیشتر مردم همین استان و رسیدگی به امور شهری، خیابان‌ها و مراکز تفریحی، آموزشی و ورزشی شود.
سعادت‌پور از دیگر شهروندان قزوینی، برقراری عدالت اجتماعی را مهمترین خواسته خود از ریاست جمهوری بیان کرده و می‌گوید: رئیس جمهور اسم دولت خود را تدبیر و امید گذاشته است، انتظار داریم که عدالت برقرار شود متاسفانه در ارگان‌های دولتی اینگونه نیست و فردمداری حاکم شده و هرکس که به سمتی رسیده، اقوام و بستگانش را مدنظر قرار داده است.
وی ادامه می‌دهد: ما توقع داریم شایسته سالاری در همه جا مشاهده شود و افراد توانمند، متخصص و باتجربه انتخاب شوند، دولت امید و تدبیر فقط شعار شده است ما درخواست داریم که رئیس جمهور عدالت اجتماعی را در کشور برقرار کند و پارتی بازی، باندبازی و دو قطبی شدن کشور را از بین ببرد.

مملکت وقتی ساخته می‌شود که شایسته سالاری و قانون‌مداری معیار انتخاب‌ مدیران باشد

سعادت‌پور تاکید می‌کند: مملکت وقتی ساخته می‌شود که فردمداری کنار گذاشته شود و شایسته سالاری و قانون‌مداری معیار انتخاب‌ها قرار گیرد.
وی در پایان بیان می‌کند: مصداق دوم موضوع تورم است که دولت بیان می‌کند تورم تک رقمی شده اما علنا این مسئله مشاهده نمی‌شود و شاخصه آن هم پایین نیامده است بس صرفا با شعار نمی‌شود سخن گفت، مردم چشم و عقل دارند و متوجه اوضاع جامعه هستند.
یکی از شهروندان با عصبانیت گفت: مشکلات فرا‌وان است اما وقتی قرار نیست حل شود چرا باید بیان کنیم.
به گفته خانم کشاورز، خانم‌های خانه دار معمولا مشکلاتشان بیش از سایرین است اما از حقوق و بیمه برخوردار نیستند.
وی ادامه می‌دهد: از رئیس جمهور خواهشمندیم فکری برای رفع مشکلات خانم‌های خانه دار کند.
رئیس جمهور به امور جوانان رسیدگی کند
این شهروند قزوینی خاطرنشان می‌کند: خوشبختانه استان، مسیر خوبی را طی می‌کند و در حال رونق گرفتن است و به لحاظ گردشگری و باستانی هم جزء استان‌های مطرح است اما امکانات این شهر برای طیف جوان ناکافیست و همچنین جوانان مدرک دارند اما شغلی که متناسب با مدرک تحصیلی آنها باشد، نیست و از رئیس جمهور می‌خواهیم به امور جوانان رسیدگی کنند.

گشت‌های ارشاد و امنیت اخلاقی رفتار مناسبی با ما ندارند

رضاپور از دانش‌آموزان قزوینی بزرگترین مشکل خود را برخورد نامناسب گشت‌های ارشاد بیان کرده و عنوان می‌کند: گشت‌های ارشاد و امنیت اخلاقی رفتار مناسبی با ما ندارند، البته می‌دانیم که آنها وظیفه دارند با افراد دارای پوشش نامناسب، برخورد کنند و به آنها تذکر دهند تا لباس مناسبی بپوشند اما بهتر این است که با ما رفتار بهتری داشته باشند این مهمترین مشکل ماست.

با دیدن جوان بیکارم مثل شمع در حالِ آب شدن هستم

یکی از مادران قزوینی با لحنی اندوهگین می‌گوید: به نظر من اولویت کار رئیس جمهور در استان باید رفع مشکل جوانان باشد؛ به طور مثال پسرم لیسانس دارد اما بیکار است چون هرجایی که برای کار مراجعه می‌کنند از او سابقه کار می‌خواهند؛ در حالیکه برای سابقه کار، باید از جایی شروع کرد و این سنگی در زیر پای جوانان امروزی است.
وی ادامه می‌دهد: نداشتن شغل و موقعیت مالی مناسب باعث تاخیر در ازدواج و تشکیل خانواده جوانان می‌شود و مشکلات بی‌شماری را برای آنها به وجود می‌آورد این مسئله بزرگترین دغدغه من در زندگی است و با دیدن جوان بیکارم مثل شمع در حال آب شدن هستم.

رئیس جمهور به وعده‌های خود عمل کند
حسینی دانشجوی رشته امور اجتماعی بیان می‌کند: از رئیس جمهور می‌خواهیم تا به وعده‌های خود عمل کند، هم اکنون سه سال از زمان ریاست جمهوری وی می‌گذرد اما وعده‌هایش عملی نشده است.
وی ادامه می‌دهد: در حوزه اقتصادی وضعیت نابسامانی داریم که باید فکری در این مورد اندیشیده شود؛ هرچند دیگر چند ماهی به پایان دوران ریاست جمهوری باقی نمانده است و نمی‌توان توقع چندانی داشت اما به طورکلی در حوزه اقتصادی تغییر مثبتی را طی این سه سال شاهد نبودیم.
این دانشجوی قزوینی عنوان می‌کند: رئیس جمهور در هنگام مطرح کردن موضوع برجام بیان کردند که پس از رسیدن به توافق؛ همه تحریم‌ها برداشته می‌شود اما ما عملا چیزی را ندیدیم اینها وعده‌هایی بود که هرگز از سوی رئیس جمهور عملیاتی نشد.
وی در پایان بیان می‌کند: شرکت‌های زیادی در استان طی سال‌های اخیر تعطیل و بسیاری از افراد بیکار شدند که از رئیس جمهور می‌خواهیم در سفر به استان به این امر، توجه ویژه‌ای مبذول دارند.

نامه‌هایی که مردم به رئیس جمهور می‌دهند واقعا پاسخ داده شوند

هاشمی از دیگر شهروندان قزوینی می‌گوید: از رئیس جمهور می‌خواهیم در سفر به استان با توجه به اولویت‌هایی که وجود دارد اعتبارات لازم را در بخش‌های مورد نظر به ویژه در حوزه صنعت اختصاص دهند زیرا خیلی از واحدهای تولیدی و صنعتی استان مشکل دارند به طوریکه نیروهای خود را تعدیل کردند.
وی تاکید می‌کند: رئیس جمهور برای رفع مشکل بیکاری کارگران و رفع مشکل واحدهای تعطیل تدبیری اتخاذ کرده و بسته‌های حمایتی و اعتبار داشته باشد.
این شهروند قزوینی بیان می‌کند: نامه‌هایی که مردم به رئیس جمهور می‌دهند واقعا پاسخ داده شوند و فرمالیته نباشند زیرا جواب دادن به نامه‌ها موجب جلب اطمینان مردم می‌شود و همین کارهای کوچک اعتمادهای بزرگی را به وجود می‌آورد و مردم وقتی می‌بینند که به نامه‌هایشان ترتیب اثر داده می‌شود بسیار امیدوار می‌شوند‌.

شرایط زندگی روز به روز در حال سخت‌تر شدن است
میرزایی از شهروندان قزوینی همچون بسیاری از شهروندان به بحران بیکاری اشاره کرده و بیان می‌کند: از رئیس جمهور محترم تقاضا داریم تسهیلات بیشتری برای خوداشتغالی و کارآفرینی قائل شود همچنین با نظارت بر قیمت‌ها از افزایش بی رویه نرخ اجناس جلوگیری کند.
وی خاطرنشان می‌کند: بیشتر مشکل جامعه ما بیکاری است که با رفع آن بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد چراکه شرایط زندگی روز به روز در حال سخت‌تر شدن است و دلیل اصلی آن بیکاری و تورم است.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان