۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین ظریف گفت تنها کشوری که با ما رفتار خصمانه دارد آمریکا است/ حضور سفیر ایران در انگلیس یکی از دستاوردهای برجام است
کد خبر: ۲۱۵۲۸۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۲۱ ساعت: ۹:۵۹ ↗ لینک کوتاه

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

ظریف گفت تنها کشوری که با ما رفتار خصمانه دارد آمریکا است/ حضور سفیر ایران در انگلیس یکی از دستاوردهای برجام است

ابوالفضل حسن‌ بیگی نائب در خصوص معرفی سفیر کشورمان در انگلستان گفت: حضور سفیر ایران در انگلیس یکی از دستاوردهای برجام است و اگر انگلیسی‌ها بخواهند بازهم برخوردهای خصمانه گذشته را داشته باشند مانند سابق با آن‌ها مقابله به مثل می‌کنیم.

ظریف گفت تنها کشوری که با ما رفتار خصمانه دارد آمریکا است/ حضور سفیر ایران در انگلیس یکی از دستاوردهای برجام است
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،ابوالفضل حسن‌ بیگی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص معرفی سفیر کشورمان در انگلستان اظهار داشت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی برقرای روابط با همه کشورها جز رژیم صهیونیستی است، بر همین اساس ما همواره به دنبال تامین منافع ملی هستیم و وزیر خارجه وظیفه دارد ماموریت خود را در این زمینه به خوبی انجام دهد.

 

وی افزود: جلسات کمیسیون امنیت ملی در هفته‌های گذشته با موضوع برجام، پسابرجام و برقراری روابط با کشورهای مختلف برگزار شد و آقای ظریف در همین راستا توضیحاتی ارائه دادند که بنابر توضیحات وزیر خارجه تنها کشوری که با ما رفتار خصمانه دارد آمریکا است.

 

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه سایر کشورها به دنبال تبادل سیاسی و اقتصادی با ایران هستند عنوان کرد: ما همواره سعی می‌کنیم براساس گفته‌های سایر کشورها عمل کنیم مگر اینکه خلاف‌ گفته‌های آن‌ها ثابت شود.

 

حسن بیگی ادامه داد: حضور سفیر ایران در انگلیس یکی از دستاوردهای برجام است و اگر انگلیسی‌ها بخواهند بازهم برخوردهای خصمانه گذشته را داشته باشند مانند سابق با آن‌ها مقابله به مثل می‌کنیم.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "بنابر اظهارات ظریف، آیا سیاست‌های خصمانه انگلیسی‌ها کاهش پیدا کرده است؟" گفت: شاید ما در عمل در بعضی از موارد قانع نشده باشیم ولی در مکاتبات اینگونه بیان می‌کنند که بعد از برجام تلاش‌ها آن بر این است که اقدمات گذشته را تکرار نکنند و با ایران با احترام برخورد کنند.

 

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه "اقدامات خصمانه قبلی چه بوده که امروز گفته می‌شود کاهش پیدا کرده؟" گفت: انگلیسی‌ها همواره دنباله‌رو آمریکایی‌ها بوده‌اند در صورتی که امروز مواضع آن‌ها ضعیف شده و دیگر نمی‌توانند دنباله‌رو آمریکایی‌ها باشند ضمن اینکه مردم انگلیس هم از سیاست‌های خصمانه دولت‌های قبلی خود به شدت ناراحتند و با اتخاذ این سیاست‌ها مقابله می‌کنند.

 

حسن‌ بیگی در خصوص مسائل مطرح شده مبنی بر سوابق امنیتی و اطلاعاتی سفرای کشورهای آلمان،انگلیس و فرانسه در ایران اظهار داشت: همه‌ی کشورها در بحث سفرا اینگونه عمل می‌کنند و وظیفه همه وزارتخانه‌ها و سفارت‌خانه‌ها تامین منافع ملی خودشان است، اما برخی برای رسیدن به منافع خود علیه منافع ملی سایر کشورها عمل می‌کنند که ما در هر مقطعی این را مشاهده کنیم براساس قانون با خاطیان برخورد می‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه وزیر امور خارجه قول داد به انگلیسی‌ها فشار بیاورد تا مُر برجام عمل کنند و از سیاست‌های خصمانه خود دست بردارند ادامه داد: عناصری که غربی‌ها برای سفارت‌خانه‌ها استفاده کرده‌اند طبیعی است و در همه‌ی دنیا هم مرسوم است.

 

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص  علت عدم مذاکره دولت با کشورهای اروپایی در خصوص سفرای آن‌ها در ایران گفت: ما از نظر حقوقی یک بحث را داریم و از نظر تجربی یک بحث؛ از نظر حقوقی باید برای ورود سفرا توافقاتی با کشور میزبان انجام شود و من نمی‌دانم این توافقات حاصل شده یا نه.

 

وی ادامه داد: موضوع برجام، پسابرجام و برقراری روابط با سایر کشورها در دستور کار کمیسیون امنیت قرار دارد و پس از پایان تعطیلات مجلس، بحث توافق با سایر کشورها برای ورود سفرای آن‌ها به ایران بررسی می‌شود و از آقای ظریف هم می‌خواهیم در خصوص توافقات انجام شده توضیحاتی را ارائه دهند.

 

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی هر کجا کوچکترین تخلفی از سفرای سایر کشورها ببیند با آن‌ها برخورد خواهد کرد و در صورت لزوم آن‌ها را از ایران اخراج می‌کند گفت: ما باید اتمام حجت کنیم و افکار عمومی را هم آماده کنیم که اگر عده‌ای قصد به وجود آوردن حوادثی مانند فتنه 88 را داشتند مردم آگاه باشند و دست و زبان آن‌ها هم از قبل بسته شده باشد.

 

خاطرنشان می‌شود که مصوبه مجلس در تاریخ 7 آذرماه سال 1390، دولت را موظف کرده بود که روابط خود با دولت انگلیس را از سطح سفیر به سطح کاردار تنزل بدهد. در تبصره یک این ماده واحده آمده است "درصورت تغییر سیاست‌های خصمانه کشور مزبور (انگلیس) وزارت امور خارجه می‌تواند سطح روابط را ارتقاء دهد."

 

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان