۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین کشف بقایای جانوران ۱۰۰ هزار ساله+تصاویر
کد خبر: ۲۱۴۴۴۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۷ ساعت: ۱۶:۰ ↗ لینک کوتاه

منحصر به فردترین مکشوفه کشور در محلات؛

کشف بقایای جانوران ۱۰۰ هزار ساله+تصاویر

یک کارشناس ارشد زمین شناسی گفت: حفره کشف شده در یکی از معادن محلات منحصر به فرد ترین مجموه اسخوانی کشور و شاید جهان باشد که قدمتی حدودا ۱۰۰ هزار ساله دارد.

کشف بقایای جانوران ۱۰۰ هزار ساله+تصاویر
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین ، هوشنگ دشتبان، کارشناس ارشد زمین شناسی و کارشناس مدیریت اکتشاف وزارت نفت درباره بقایایی جانوری کشف شده در یکی از معادن محلات گفت: مجموعه جانوری پیدا شده نشان می‌دهد در حداکثر 100 هزار سال پیش در منطقه چشمه‌های متعددی آب معدنی وجود داشته که منجر به ایجاد علفزار در منطقه شده بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به علف خوار و جونده بودن بقایای جانوران متعدد مکشوفه در درون این غار احتمال وجود علف‌زا در منطقه قوت بیشتری گرفته است و بقایای مکشوفه حاکی از زندگی جانداران متعدد در این منطقه در گذشته‌های دور است. 

دشتبان با اشاره به عدم مشاهده آثار جراحت دندان جیوانات وحشی و یا آثار کشتار حیوانات به دست انسان‌ها بر روی بقایای مکشوفه تاکید کرد: شواهد موجود نشان می‌دهد مرگ حیوانات طبیعی و یا به واسطه استفاده از آب و هوای مسموم متساعده از چشمه های آب معدنی در منطقه بوده است.
وی همچنین افزود: لاشه این حیوانات پس از مرگ در منطقه متلاشی شده و با جاری شدن سیلاب‌های فصلی بقایای حیوانات با توجه به شیب منطقه به سمت این حفره هدایت شده و از بالا به درون این حفره سقوط کرده و به مرور زمان زیر لایه‌هایی از گل دفن شده است و به خاطر شرایط خاص حفره استخوان‌ها با کمترین آسیب و به صورت یک مجموعه بسته همانند کنسرو باقی مانده‌اند.

این کارشناس ارشد زمین شناسی و محقق در زمینه بقایای جانوری همچنین گفت: مجموعه کشف شده محلات منحصر به فرد ترین مجموعه مکشوفه استخوانی در ایران و شاید در جهان است چرا که در این مجموعه، تجمع استخوانهای متعدد و بدون ارتباط با یکدیگر را شاهد هستیم.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی: 
بقایای مکشوفه در موزه‌ای در شهر محلات ساماندهی خواهد شد

علیرضا عزیزی معاون میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی ضمن تشکر از مدیریت معدن که به واسطه تعهد موضوع کشف استخوان‌ها را اطلاع رسانی و کار در معدن را متوقف کرده بود گفت: مجموعه مکشوفه در این معدن در سطح کشور بسیار نادر و منحصر به فرد است که جای کار بسیار زیادی برای زیست شناسان، باستان شناسان و علاقه مندان به این موضوع است.
وی ادامه داد: اصلی ترین برنامه سازمان میراث فرهنگی در خصوص بقایای مکشوفه حفاظت، ساماندهی و نگهداری و کاوش بیشتر در حفره و آماده سازی آن برای بازدید کنندگان تخصصی خواهد بود.

عزیزی همچنین دیگر برنامه سازمان میراث فرهنگی استان در خصوص استخوان‌‌های کشف شده در محلات را، راه اندازی یک موزه برای ساماندهی مجموعه مکشوفه و نمایش برای عموم توسط آقای دشتبان محقق و پژوهشگر در زمینه همین استخوان‌ها عنوان کرد.

لازم به ذکر است در بین بقایای کشف شده در این مجموعه بقایای گونه‌های مختلف حیوانی از جمله اسب وحشی، گاو وحشی، آهو، گوسفند وحشی، جوندگان کوچک و بزرگ، کرگدن، انواع پرندگان و احتمالا پلنگ قابل مشاهده است.

انتهای پیام/2002

منبع: صبح محلات

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان