۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین سرسوزنی رونق داخلی را متصل به برجام نمی‌بینم/ دولتی‌ها بگویند آورده‌های ما از این رفت‌وآمدهای تجاری چه بوده است؟
کد خبر: ۲۱۳۴۲۹ نویسنده: الیاس نادران تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۳ ساعت: ۱۰:۲ ↗ لینک کوتاه

نادران:

سرسوزنی رونق داخلی را متصل به برجام نمی‌بینم/ دولتی‌ها بگویند آورده‌های ما از این رفت‌وآمدهای تجاری چه بوده است؟

نماینده سابق مردم تهران در مجلس بیان کرد: آقای رئیس جمهور عنوان کرد بخش اعظم مشکلات کشور مدیریتی است که اتفاقا درست است، من به عنوان ناظر بیرونی سر سوزنی رونق داخلی را متصل به این رفتارها نمی‌بینم.

سرسوزنی رونق داخلی را متصل به برجام نمی‌بینم/ دولتی‌ها بگویند آورده‌های ما از این رفت‌وآمدهای تجاری چه بوده است؟
الیاس نادران، نماینده سابق مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین درباره وضعیت اجرای مفاد برجام اظهار کرد: وجود هم وزنی بین داده‌ها و ستانده‌ها در قراردهای با این درجه اهمیت، الزامی است، به خصوص هم‌اکنون که ما به دشمنی اعتماد کردیم که بیش از 50 سال به این ملت خیانت کرده و پول نفت ملت را از اقتصاد ملی برده و صنایع مونتاژ را به اقتصاد کشور ما تحمیل کرده است.

وی تصریح کرد: اعتماد به دشمنی که حیله‌گری در حوزه اقتصادی را بارها نشان داده و به طور رسمی اعلام کرده که سیاست قورباغه پخته را در برخورد با دولت ایران در پیش می‌گیرد، به مصلحت کشور نیست.

نادران در ادامه با اشاره به جنایات آمریکا در حوزه اقتصادی بیان کرد: در رژیم گذشته و هم اکنون جنایت‌های این دولت مانع از دستیابی ایران به پیشرفت‌های جدی شده است، بین کارشناسان کشور چه کسی انتظار داشت آمریکا دشمنی با ما را کنار بگذارد و اجازه دهد با دنیا مبادله داشته باشیم؟

وی با بیان اینکه نرخ رشد کشور مبتنی بر گزارشات مرکز آمار در سال جاری و گذشته کمتر از یک درصد است، بیان کرد: این نرخ رشد قابل قبول نیست، خیلی‌ها انتظار داشتند پس از برجام رشد اقتصادی قابل ملاحظه‌ای صورت بگیرد اما چنین چیزی اتفاق نیفتاد.

رویکردی که نگاهش به بیرون است، مناسبی نیست
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مبانی اقتصاد مقاومتی‌ نگاه به توانمندی‌ها و حداکثر استفاده از ظرفیت‌های داخلی است، اظهار کرد: در بسیاری از حوزه‌های مدیریت اقتصادی، نگاه به ظرفیت‌های داخلی ما را قدرتمند کرده و متاسفانه برخی این نگاه را دارند که باید متخصص، دانش فنی و تمام ظرفیت‌ها را از بیرون بیاوریم.

وی ادامه داد: مدیریت صنعت نفت ما نه تنها امروز بلکه از گذشته اعتمادی به ظرفیت‌های داخلی نکرده است، همانطور که شاکله قراردادهای IPC هم از سرمایه گذاری قدرتمند خارجی تشکیل شده است؛ بنابراین دولتی‌ها بگویند آورده‌های ما از این رفت و آمدهای تجاری چه بوده است؟

نماینده سابق تهران در مجلس اظهار کرد: آقای رئیس جمهور عنوان کرد بخش اعظم مشکلات کشور مدیریتی است که اتفاقا درست است و متاسفانه هم اکنون در حوزه مدیریت اقتصادی دولت با چالشی اساسی مواجه هستیم. من به عنوان ناظر بیرونی سر سوزنی رونق داخلی را متصل به این رفتارها نمی‌بینم.

گفتمان سازی مقاومتی باید ماه اول انجام گیرد نه حتی سال اول
وی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با عنوان گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی توسط جهانگیری عنوان کرد: گفتمان سازی مقاومتی باید ماه اول انجام گیرد نه حتی سال اول، بارها خدمت رئیس جمهور عرض کردم در کشور فرمانده واحدی که در حوزه اقتصادی حرف آخر را بزند، نداریم.

نادران تاکید کرد: برای ناامید کردن آمریکایی‌ها از اثرگذاری تحریم‌ و کنار گذاشتن این ابزار قدرتمند برای تغییر سیاست‌های ایران، باید در توانمندسازی اقتصاد داخلی مستحکم عمل کنیم.

وی با بیان اینکه در نقض برجام توسط آمریکایی‌ها تردیدی نیست، افزود: در بحث تحریم‌ها مشکل ما فروش نفت نبود چراکه آمریکایی‌ها جرات حذف نفت ما را از بازار فروش نداشتند و حذف نفت ما از بازارهای بین‌المللی یعنی بستن تنگه هرمز و یک جنگ تمام عیار در منطقه؛ به همین دلیل آمریکایی‌ها می‌دانند نقطه‌ای که 75 درصد نفت دنیا از آنجا عبور می‌کند برای تامین انرژی اروپا و آمریکا به این سادگی نمی‌تواند بسته شود.

در کشور فرمانده واحدی که در حوزه اقتصادی حرف آخر را بزند، نداریم
نماینده مجلس نهم در ادامه ضمن قصه خواندن گزینه نظامی آمریکایی‌ها در برخورد با ایران، بیان کرد: آمریکایی‌ها کاهش فروش نفت ایران را در آستانه تحملی برای نظام نگه می‌دارند و اینکه آن را به صفر برسانند مانند گزینه نظامی، قصه‌ای بیش نیست و عملی نخواهد شد و در مورد نفت آنچه برای ما مهم است به کارگیری بدون مانع درآمدهای خارجی خود برحسب نیازهای داخلی برای انتقال تکنولوژی است.

وی با بیان اینکه سهمیه برداشت ما از درآمدهای نفتی هیچ تغییری نکرده است، بیان کرد: اگر روزانه به اندازه عربستان نفت صادر کنیم اما توانایی مصرف یک دلار آن را در جهتی که می‌خواهیم نه در جهتی که آنها برای ما تنظیم می‌کنند(مانند خرید کالاهای وارداتی و قاچاق کالا)نداشته باشیم، چه فایده‌ای دارد؟

نادران ادامه داد: تا زمانی که این باور در مدیران اجرایی ایجاد نشود که اقتصاد داخلی جز با مدیریت مدیران داخلی و توانمندسازی‌ بخش‌های مختلف اقتصاد ملی ممکن نیست، مشکلات حل نمی‌شود.

نادران اضافه کرد: رویکردی که نگاهش به بیرون است و 3 سال کشور را معطل نگه داشته تا با رفع تحریم‌ها گشایشی حاصل کند، رویکرد مناسبی نیست چراکه تصور من این است که آمریکایی‌ها این ابزار اعمال قدرت خود را به این سادگی از دست نمی‌دهند.

وی ضمن بیان اینکه برجام یک وفاق ملی است و مجلس از برجام دفاع می‌کند، بیان کرد: رویکردها و نوع تلقی از آنچه اتفاق می‌افتد متفاوت است. 9 بندی که رهبری فرمودند باید رعایت شود کجا رصد می‌شود؟ هیات نظارت چرا نظر نمی‌دهد؟ ترس از متهم کردن آمریکایی‌ها از اینکه ما برجام را شکستیم در صورتی که ما علم به نقض برجام توسط آمریکایی‌ها داریم، مانع انجام اقدامات صحیح شده است.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس در پایان خاطر نشان کرد: در حوزه اقتصادی کشور، دولت باید متواضعانه از کارشناسان بخواهد تا مدیریت واحد اقتصادی را با حفظ مسئولیت و مسئولیت‌پذیری در دولتش ایجاد کنند که این جز با تکیه بر اقتصاد مقاومتی، ظرفیت‌های داخلی و وفاق ملی در جهت رفع مشکلات اقتصادی کشور حاصل نخواهد شد.

انتهای پیام/3009

دیدگاه ها

رضا / ۲۲ مرد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰

حتی تحریم نفت در برابر غذا علیه عراق در زمان صدام از برجام بهتر بود.
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان