۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین تصمیم‌گیری توسط شوراهای شهر و روستا به رسمیت شناخته شود
کد خبر: ۲۱۳۰۲۶ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۱ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

تصمیم‌گیری توسط شوراهای شهر و روستا به رسمیت شناخته شود

رئیس مجلس تغییر در برخی اصول قانون اساسی و ساختار دولت را شرط عملی شدن نگاه اختیاردار شمردن شوراهای شهر و روستا در تصمیم‌گیری‌ها برشمرد و گفت: باید با رعایت قانون اساسی تصمیم‌گیری از سوی شوراها را در کشور به رسمیت بشناسیم.

تصمیم‌گیری توسط شوراهای شهر و روستا به رسمیت شناخته شود

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری صبح قزوین ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز پنج‌شنبه 21 مرداد در همایش شورای عالی استان‌ها که در محل مجلس قدیم برگزار شد شوراهای اسلامی شهر و روستا را در تحقق مردمی کردن اداره امور کشور مؤثر خواند و گفت: 2 دیدگاه درباره شوراها در کشور وجود دارد.

وی اظهار داشت: دیدگاه اول با استناد به بعضی اصول قانون اساسی عنوان می‌دارد همه امور کشور به‌ غیر از اموری که در اختیار رهبری است با قوه مجریه بوده و در حقیقت دولت مسئول تصمیم‌گیری در کلیه سطوح است و شوراها از جهت تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری نمی‌توانند نقش ویژه‌ای ایفا کنند اما دیدگاه دوم معتقد به اختیار داشتن شوراهای شهر و روستا در تصمیمات منطقه‌ای کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی زمینه‌های تحقق دیدگاه دوم را تغییر احتمالی برخی اصول قانون اساسی و نیز تغییراتی در ساختار دولت خواند و با اشاره به اینکه در شرایط امروز توجه صرف به یکی از این 2 دیدگاه‌ها ممکن نیست، گفت: باید با رعایت قانون اساسی و جایگاه شوراها در این قانون تصمیم‌سازی توسط شوراهای شهر و روستا را به رسمیت بشناسیم.

وی نیاز امروز کشور را جهش در مسیر آبادانی خواند و با تأکید بر ضرورت ظرفیت‌سازی برای اعضای شوراهای شهر و روستا به منظور ایجاد آبادانی و توسعه در کشور خاطرنشان کرد: اعضای شورا باید به وظایف خود نیز اشراف کامل داشته باشند.

لاریجانی از تلاش مجلس برای فراهم آوردن شرایطی به منظور ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها و شوراهای شهر خبر داد و با دعوت از اعضای شوراهای شهر و روستا برای کمک به مجلس در این مسیر گفت: می‌کوشیم در تدوین برنامه ششم توسعه نیز این موضوع مدنظر قرار گیرد.

وی در ادامه از لزوم تدوین قوانین و مقررات مربوط به اختیارات شوراها سخن گفت و افزود: در این صورت فردی که وارد شورا می‌شود آشنایی کامل با قوانین خواهد داشت و می‌داند که در چه مسیر و چه چارچوب و اختیاراتی باید حرکت کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی به در پیش بودن انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره کرد و از آمادگی مجلس جهت تدوین قوانین کارآمد با همکاری شوراها سخن گفت و اظهار داشت: اشخاص توانمند و با سابقه باید در شوراها حضور یابند تا انتظارات مردم را به خوبی برآورده کنند.

وی توسعه همه جانبه کشور را نیازمند برخورداری تمام مناطق از امکانات عنوان کرد و با ذکر این نکته که در سال‌های اخیر روستاها از توسعه کمتری برخوردار شده‌اند، ادامه داد: امروز به واسطه فقدان شرایط کار در روستاها جوانان ناچار به مهاجرت هستند و به این دلیل که امکان فعالیت اقتصادی در شهرها نیز به سهولت ممکن نیست روستاییان مهاجر در حاشیه شهرها ساکن شده که خود آسیب‌های ویژه خود را دارد.

لاریجانی ایجاد چرخه اقتصادی مطلوب در حوزه‌های مختلف صنعتی، گردشگری، معدنی را راه‌حل معضل مهاجرت از روستاها ذکر کرد و با اشاره به مشکلات دیگری از قبیل خشک‌سالی و کم‌آبی در برابر نیل به اهداف مطلوب در توسعه روستاها گفت: ظرفیت روستاها باید به نحوی مدیریت شود که مهاجرت به شهرها کاهش یابد.

وی ذکر این نکته که نسبت جمعیت شهرنشین کشور به جمعیت روستانشین 70 به 30 است و این میزان در کشورهای دیگر پس از 15 سال آینده شکل می‌گیرد، تصریح کرد: در این زمینه ایران 15 سال از کشورهای دیگر جلوتر رفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی به تجارب مفید شوراها در طول سال‌های فعالیت‌ آنها اشاره کرد و با یادآوری حمایت مجلس جهت موفقیت هرچه بیشتر شوراهای شهر و روستا گفت: مجلس طرحی جهت ساماندهی به مسئله آمایش سرزمین در دست دارد تا مانع جدی از سر راه موفقیت روزافزون شوراهای شهر و روستا برداشته شود.

انتهای پیام/

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان