۲۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ یکشنبه

صبح قزوین انتقال خون قزوین با ۵۰ درصد کسری بودجه مواجه است/ راه اندازی مرکز جامع اهدای خون در آینده نزدیک
کد خبر: ۲۱۰۲۲۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۱۱ ساعت: ۱۵:۴ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل انتقال خون استان:

انتقال خون قزوین با ۵۰ درصد کسری بودجه مواجه است/ راه اندازی مرکز جامع اهدای خون در آینده نزدیک

محمدحسین برادران با بیان اینکه انتقال خون قزوین با ۵۰ درصد کسری بودجه مواجه است، گفت: امیدواریم با همکاری شهرداری در اختصاص زمینی در محدوده مرکز شهر به عنوان دومین استان در کشور، مرکز جامع اهدای خون در قزوین را راه‌اندازی کنیم.

انتقال خون قزوین با ۵۰ درصد کسری بودجه مواجه است/ راه اندازی مرکز جامع اهدای خون در آینده نزدیک
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، محمدحسین برادران، مدیرکل انتقال خون استان قزوین در نشست خبری که ظهر امروز(دوشنبه) به مناسبت هفته اهدای خون در سالن جلسات انتقال خون قزوین برگزار شد، اظهار کرد: سازمان انتقال خون ایران نهم مرداد سال 53 با هدف ترویج فرهنگ اهدای خون و تامین خون و فرآورده‌های سالم برای رفع نیاز بیماران نیازمند تاسیس شد از این رو چنین روزی به عنوان روز اهدای خون نامگذاری شده است.
وی افزود: خون گرفته شده طی مراحل بسیار سخت و تحت نظارت و استانداردهای سازمان جهانی بهداشت برای مصرف نیازمندان به خون و فرآورده‌های خونی آماده می‌شود.

رشد ۵ درصدی آمار اهداکنندگان مستمر خون در استان

مدیرکل انتقال خون استان قزوین خاطرنشان کرد: با وجود اینکه مراحل تهیه و آماده سازی خون، بسیار هزینه بر است اما انتقال خون موظف به تامین خون سالم و کافی برای بیماران است.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت اشاعه فرهنگ اهدای خون و همچنین افزایش اهداکنندگان مستمر تصریح کرد: جمعیت کشور در ابتدای انقلاب، 30 میلیون نفر بود و هم‌اکنون به بیش از 80 میلیون نفر و 3 برابر جمعیت آن روز رسیده است.
برادران عنوان کرد: اوایل انقلاب میزان اهدای خون 120 هزار واحد در سال بود و در حال حاضر به بیش از 2 میلیون واحد در سال یعنی در حدود 16 برابر افزایش یافته که از دستاوردهای سازمان انتقال خون پس از پیروزی انقلاب می‌باشد.
وی در ادامه گفت: انتقال خون 14 خدمت تخصصی فرآورده‌های نوین خون به بیمارستان و مراکز درمانی کشور ارائه می‌کند.
مدیرکل انتقال خون استان قزوین بیان کرد: اهداکنندگان مستمر خون، مصرف کنندگان و پرسنل زحمت کش انتقال خون سه رأس مهم این سازمان هستند تا با همکاری یکدیگر در چرخه تولید فرآورده‌های خونی، خون مورد نیاز به دست نیازمندان برسد.
وی در ادامه بیان کرد: ارائه خدمت انتقال خون در راستای نجات جان انسان‌ها است که در آیات قرآن کریم نیز به اهمیت این امر اشاره و تاکید شده است و منظور بهبود زندگی افراد جامعه نیست بلکه خدمات این سازمان به طور مستقیم با جان افراد در ارتباط است.
برادران عنوان کرد: در حال حاضر سهم اهداکنندگان مستمر ۵۰ درصد است که در تلاشیم تا سهم اهداکنندگان به بیش از ۹۰ درصد افزایش یابد چراکه این افراد منابع پایداری برای تامین خون هستند.

کمبود اعتبارات و فضای فیزیکی از مشکلات انتقال خون قزوین است
وی بیان کرد: باور اشتباه دیگر این است که یک بار اهدای خون برای ادای دین و نوع دوستی و عمل به ارزش‌های انسانی و مشارکت در بهترین انفاق کافی است در حالیکه نیاز به خون مستمر و همیشگی می‌باشد و بر این اساس آقایان ۴ بار و خانم‌ها ۳ بار در طول سال می‌توانند خون اهدا کنند.
مدیرکل انتقال خون استان قزوین با اشاره به رشد ۵ درصدی آمار اهداکنندگان مستمر خون در چهار ماهه نخست سال جاری در قیاس با مدت مشابه خود در سال گذشته بیان کرد: فرهنگ انتقال خون استان در میان مردم افزایش پیدا کرده که این مهم ناشی از همکاری مشفقانه اصحاب رسانه و خبرنگاران در جهت گسترش فرهنگ اهدای خون می‌باشد.
برادران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جمعیت بانوان کشور در حدود نیمی از جمعیت کشور است اما به دلیل برخی باورهای نادرست مبنی بر ضعف بدنی و کم خونی سهم بانوان در اهدای خون فقط ۶ درصد است لذا یکی از رسالت‌های انتقال خون افزایش مشارکت بانوان در این زمینه است.
این مسئول با بیان اینکه انتقال خون قزوین با ۵۰ درصد کسری بودجه مواجه است، افزود: کمبود اعتبارات و فضای فیزیکی مناسب جهت پذیرش مراجعین دو مشکل اساسی انتقال خون قزوین است که امیدواریم با همکاری مسئولان استانی در تامین اعتبارات این مشکل رفع شود.
وی در ادامه با اشاره به آمارهای ۴ ماهه نخست سال جاری گفت: در این مدت تعداد مراجعین ۲۳ درصد، میزان خونگیری ۱۵ درصد و آمار اهداکنندگان مستمر ۱۸ درصد افزایش داشته است.

25 درصد فرآورده‌های خونی استان به تهران ارسال می‌شود
مدیرکل انتقال خون استان قزوین عنوان کرد: سهم بانوان در اهدای خون در ۴ ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد و نیاز یا مصرف بیمارستانی ۱۴ درصد افزایش داشته است.
وی عنوان کرد: علاوه بر تامین صددرصدی نیاز خون استان، 25 درصد فرآورده‌های خونی به تهران ارسال می‌شود.
برادران در پایان گفت: انتقال خون کشور به دنبال راه اندازی مرکز جامع اهدای خون است تا همه خدمات انتقال خون در آن مکان انجام شود از این رو با همکاری شهرداری در اختصاص زمینی در مرکز شهر امیدواریم که به عنوان دومین استان در کشور پس از تهران این مرکز را در قزوین راه‌اندازی کنیم.
انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان