۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین قطع شدن بیمه‌ بازنشستگی هنرمندان قالیباف/ مشکلات بانوان قالی‌باف در دارهای قالی پنهان شده است
کد خبر: ۲۰۹۸۰۸ نویسنده: مهتاب خلیلی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۱۰ ساعت: ۱۱:۵۳ ↗ لینک کوتاه

کارآفرین برتر هنر قالی‌بافی در مصاحبه با صبح قزوین مطرح کرد

قطع شدن بیمه‌ بازنشستگی هنرمندان قالیباف/ مشکلات بانوان قالی‌باف در دارهای قالی پنهان شده است

مهتاب خلیلی یکی از معلولان توانای استان قزوین است که با همت و اراده خود توانست در سال ۹۴ بعد از ۴سال فعالیت به عنوان کارآفرین برتر انتخاب شود.

قطع شدن بیمه‌ بازنشستگی هنرمندان قالیباف/ مشکلات بانوان قالی‌باف در دارهای قالی پنهان شده است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ استان قزوین سرزمینی متمدن با قدمتی بیش از 7 هزار سال با آیینه طبیعت و تاریخ که آثار تمدنش در جای جای میراث فرهنگی و هنرهای سنتی آن جلوه‌گر شده است. کهن دیاری که نامش یادآور بزرگ مردانی اهورایی در طول تاریخ است و به قدمت تاریخ دارای اثاری فاخر و ارزنده می‌باشد.
هنرمندان قزوین در بیش از 60 رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فعالیت می‌کنند، قالیبافی به صورت روستایی و ذهنی بافت از دیرباز در منطقه قزوین رایج بوده و اغلب با طرح‌های گردان و در قالب لچک و ترنج بوده است. امروزه در مناطق الموت، بویین‌زهرا و آبیک بافت‌های قالی‌‌های ظریف و نفیس با طرح‌‌ها و نقش‌های بی‌نظیر رواج دارد.
فرش ایرانی از بی‌نظیرترین آثار هنری جهان در سطح دنیا است که هیچ کشوری توانایی کشور ما را در تولید فرش ندارد.
مهتاب خلیلی یکی از معلولان موفق استان قزوین است که علی‌رغم دارای بودن معلولیت در شنوایی اما با اراده‌ای قوی خود توانسته به جایگاه خوبی در قالی بافی دست پیدا کند.

در یکی از کوچه‌های قدیم خیابان مولوی داخل حمام تاریخی تار و پود هنر توسط بانویی کارآفرین به نام مهتاب خلیلی بهم بافته می‌شود.

در ادامه مصاحبه صبح قزوین را با خلیلی می‌خوانید:


صبح قزوین : از چه زمانی شروع به بافت فرش کردید؟

خلیلی: از سال90 توسط همسرم آموزش دیدم و از سال 91 به صورت جدی و تخصصی به بافت فرش مشغول شدم.
به این هنر به واسطه قدمتی که داشته علاقمند شدم زیرا از جمله هنرهایی که در این سرزمین به مرور زمان به کمال رسیده و مسئولیت و ذوق هنرمند ایرانی در پهنه آن فرصت تجلی وافر یافته هنر قالیبافی است.

صبح قزوین : چطور وارد این هنر شدید؟
خلیلی:
بعد ازدواج از همسرم مراحل بافت فرش را روز به روز با انگیزه بیشتری یاد گرفتم و علاقه به هنرهای سنتی و ملی ایرانی مرا به سمت فرش و دستبافته‌های سنتی ایران کشاند و همین علاقه باعث شد در سال 94 به عنوان کارآفرین معرفی شوم.

صبح قزوین : چرا صنعت فرش قزوین در گذشته رونق بسزایی داشت؟

خلیلی: قالی بافی در قزوین تنها هنری خانگی است و تنها بانوان به آن می‌پردازند که این فرهنگ اشتباه است و باید اصلاح شود؛ چراکه احیا صنعت فرش می‌تواند در اقتصاد استان و خانواده‌ها تاثیر بسزایی داشته باشد.

صبح قزوین : حمایت سازمان‌های استان از شما چطور بود؟
خلیلی:
اداره کل بهزیستی استان از ما حمایتی نکرد و میزبان خوبی نبود و بعد از مدتی که ما در این سازمان فعالیت داشتیم عذرمان را خواستند، تا اینکه از طرف جهاد دانشگاهی در یک حمام تاریخی و بدون هیچ هزینه‌ای مکانی داده شد که تا به امروز در آن مشغول فعالیت هستیم.

صبح قزوین : دلیل استقبال کم مردم از فرش دستباف را چه می‌دانید؟
خلیلی
: متاسفانه استقبال مردم ایران از فرش دستباف رو به افول است و این به دلیل عدم اطلاع‌رسانی و آگاهی مردم نسبت به این هنر متعالی و سنتی ایرانی است.
البته بازارهای جهانی همچنان پذیرای فرش‌های دستباف است اما به علت عدم سرمایه‌گذاری و توجه مسئولین حضور فرش ایرانی در جهان کم رونق شده است.

صبح قزوین : هم اکنون برای چند نفر شغل ایجاد کردید؟
خلیلی:
حدود 50 شاگرد در زمینه‌ بافت فرش دارم که امیدوارم توانسته باشم با صداقت هر آنچه داشته‌ام را برایشان منتقل کرده‌ باشم. 
بیشتر افراد در این مکان زنان سرپرست خانوار و بعضیا تحت پوشش بهزیستی هستند که با من فعالیت می‌کنند از اینکه فضای کار و در امد ایجاد کرده‌ا‌‌م بسیاراین موضوع خوشحالم می‌کند. 

صبح قزوین : جایگاه فرش قزوین را در کشور چطور ارزیابی می‌کنید؟
خلیلی:
فرش قزوین با اینکه از لحاظ بافت و طراحی اهمیت قابل توجهی دارد .فرش قزوینی هویت و ویژگی‌های خاص خود را دارد که اگرچه از فرش‌های تبریز و اصفهان و کرمان پیشی نگرفته است ولی در نوع خود بی‌نظیر است..

صبح قزوین : از درآمدزایی این هنر بگویید؟
خلیلی:
با توجه به تولید روزافزون فرش‌های ماشینی و استقبال مردم از اینگونه فرش‌ها انتظار درآمدزایی چندانی نمی‌توان داشت.

صبح قزوی: برای شروع کار چقدر هزینه کردید؟
خلیلی
: در ابتدا با 100 هزار تومان شروع کردم اما با توجه به اینکه قالیبافی نیاز به سرمایه اولیه زیاد دارد و هم اکنون وضعیت بازار فروش نابسامان است، برای اینکه به مدت طولانی فروش فرش‌ها به تعویق نیفتد و سرمایه ما از دست نرود، ابتدا سفارش کار و مبلغی را به طور علی الحساب در یافت کرده و سپس اقدام به بافت فرش می‌کنیم.

صبح قزوین : از مشکلات و سختی‌های کار خود بگویید.
خلیلی
: قطع شدن بیمه‌ بازنشستگی هنرمندان قالیباف، حمایت نکردن از هنرمندان فعال در این عرصه، عدم استقبال از خرید فرش دستباف، بالا بودن هزینه تولید و قیمت تمام شده، نبود رغبت در جوانان برای فعالیت در این حوزه هم از جمله مشکلاتی هستند که دامنگیر عرصه قالی بافی است.
نکته مهم این است که در جهان کش.ری توان رقابت با فرش ایرانی را ندارد اما متاسفانه حمایت از سوی مسولان بسیار کم است تا هنرمندان قالیباف بتوانند کار خود را گسترش دهند.

صبح قزوین : دلیل موفقیت خود را چه می‌دانید؟
خلیلی
: معتقعدم انسان‌ها معمولا جایی قرار می‌گیرند که به آن فکر و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند، من هم توانایی‎‌هایم را در کنار محدودیتم گذاشتم و متوجه شدم این محدودیت در کنار این توانایی بسیار اندک است و با کمک همسرم و توکل به خداوند اکنون احساس راضایت دارم.

صبح قزوین : صحبت پایانی شما؟
خلیلی
: 5 سال است در این حوزه فعالیت می‌کنم و با عشق به این کار مشغولم؛ اما متاسفانه این هنر بازار خوبی ندارد. گره‌ها و مشکلات ما بانوانان هنرمند خودش را به خوش رنگ‌ترین، بهترین و زیباترین شکل در دارهای قالی پنهان کرده است، ولی مسئولان نباید از حمایت ماغافل شوند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان