۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین بحث موشکی ایران ارتباطی به برجام ندارد/ هزینه عدم اجرای برجام برای آمریکایی‌ها سنگین تمام می‌شود
کد خبر: ۲۰۷۸۶۴ نویسنده: کاظم جلالی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲ ساعت: ۸:۵۱ ↗ لینک کوتاه

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

بحث موشکی ایران ارتباطی به برجام ندارد/ هزینه عدم اجرای برجام برای آمریکایی‌ها سنگین تمام می‌شود

کاظم جلالی با تاکید بر اینکه بحث موشکی ایران ارتباطی به برجام ندارد،گفت: هزینه عدم اجرای برجام برای آمریکایی‌ها بسیار زیاد است و قطعا آنان را منزوی می‌کند.

بحث موشکی ایران ارتباطی به برجام ندارد/ هزینه عدم اجرای برجام برای آمریکایی‌ها سنگین تمام می‌شود
کاظم جلالی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین ، درباره عهدشکنی غربی‌ها پیرامون موضوع برجام، گفت: طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی چنانچه طرفین متعهد به برجام به تعهدات خود عمل نکنند مسیر برگشت‌پذیری وجود دارد.

وی افزود: طبق فرموده مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران خلاف تعهدات خود عمل نخواهد کرد که تاکنون نیز ایران به تمام تعهدات خود در زمینه برجام عمل کرده‌ است.

این نماینده مجلس با اشاره به گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل علیه پرونده هسته‌ای ایران بیان کرد: همانگونه که در خبرها آمد بخشی از صحبت‌های ریاست مجلس ناظر به گزارش دبیر کل بود، آنچه که در گزارش آمده نشان می‌دهد که وی به جای اینکه در مورد اجرای برجام از طرفین گزارش‌های کاری داده و اعتراضات موجود را بیان کنند سخنگوی یک طرفه شد و به حجم بالای اعتراضات و گزارشات جمهوری اسلامی ایران نسبت به عدم اجرای تعهدات طرفین مقابل در اجرای برجام توجهی نکرد.

جلالی با اشاره به سخنان دبیرکل سازمان ملل درباره مسائلی که ارتباطی به برجام ندارد، تصریح کرد: دبیرکل سازمان ملل در سخنان اخیر خود پا را فراتر از حد گذاشت و در حوزه موشکی ایران که ارتباطی به برجام ندارد، وارد شد؛ آنچه که به برجام ارتباط دارد فقط بحث سوارشدن کلاهک هسته‌ای بر روی موشک است و طبعا جمهوری اسلامی ایران طبق برنامه موضوع موشکی خود را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: دبیر کل سازمان ملل در کنار ورود به بحث موشکی ایران وارد مسائل منطقه‌ای شد و گفت رفتار ایران در منطقه می‌تواند تشنج‌زا باشد که هیچ دلیلی برای این صحبت ارائه نکرد، وی همچنین از طرف دیگر وارد حوزه موضوعات عراق شد و نسبت به سردار سلیمانی و اقداماتی صورت گرفته متعرض شد، در حالی که اقدامات ایران و سردار سلیمانی در مقابله به تروریسم است و باید از جانب سازمان ملل متحد مورد تشویق قرار بگیرند.

ائتلاف ضدداعش نتوانست یک روستا را از تصرف تروریست‌ها خارج کند
این نماینده ادامه داد: ائتلاف تشکیل شده در این سازمان برای مقابله با تروریسم حتی نتوانست یک روستا را از تصرف تروریست‌ها خارج کند اما این اتفاق توسط جمهوری اسلامی ایران با همکاری خود کشور عراق یا سوریه افتاده است.

جلالی با اشاره به سخنان دکتر ولایتی مبنی بر رعایت نشدن شروط نه گانه و عدم رفع تحریم‌ها به طور کامل، گفت: بیان ریاست مجلس یک نوع اعلام موضع جدی بود به هرحال مقامات داخلی باید اظهارات صریحی نسبت به نحوه اجرای برجام داشته باشند، اینکه غربی‌ها نرمش در گفتار و سختی در رفتار داشته باشند قابل پذیرش نیست.

وی بیان کرد: اینکه طرفین برجام در مذاکرات قول اجرایی شدن آن را می‌دهند، بیانیه صادر کرده و ادعای همکاری سیستم بانکی و شرکت‌های خارجی با ایران را دارند؛ اما کارهای اساسی که برای اجرایی شدن برجام ضروری است را انجام نمی‌دهند، حتما مشکل‌ساز خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اظهارات دکتر ولایتی و دکتر لاریجانی موید این است که طبق قانون باید طراحی کارخانه غنی‌سازی طی دو ماه از سوی سازمان انرژی هسته‌ای اعلام شود به همین دلیل این یک هشدار و فرصت از سوی ما بود و امیدوایم براساس آنچه که در افکار عمومی ایران وجود دارد و آنچه که مسئولین جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کنند طرف‌های مقابل این مطلب را جدی بگیرند.

شخصی بودن سند برجام در آمریکا یکی از مضحک‌ترین سخنان است
جلالی افزود: ما در گذشته نیز اخطارهایی داده‌ایم که جدی گرفته نشد به عنوان مثال در بحث انجام غنی‌سازی بالای 5 درصد جدی نبودیم؛ اما زمانی که سوخت رآکتور به ایران فروخته نشد ایران مصمم تا 20 درصد غنی‌سازی را انجام داد که باور این مساله برای آن‌ها مشکل بود.

این نماینده مجلس با اشاره به سخنان برخی سیاستمدارن آمریکایی مبنی بر شخصی بودن سند برجام و ملزم نبودن رئیس جمهوری بعدی آمریکا به اجرای آن، تصریح کرد: به نظرم این یکی از مضحک‌ترین اظهاراتی است که می‌توانند داشته باشند، از کشوری که خود را مهد دموکراسی و قوائد بین‌المللی می‌داند جای تعجب دارد که تعهدات خود را زمانبند به دوره دولت‌ها می‌کند.

وی ادامه داد: اساسا در هیچ کجای حقوق بین‌الملل چنین موضوعی وجود ندارد حتی اگر درون کشوری انقلاب شود تعهدات خارجی همچنان برقرار خواهند بود، همانطور که ما انقلاب کردیم و به برخی تعهداتی که در رژیم شاه وجود داشت، متعهد بودیم.

جلالی اضافه کرد: حتما این سخنان در کشور اثر دارد و آن‌ها این سخنان را با اهداف مشخصی منتشر می‌کنند، تحریم اقتصادی گذشته را هم در غالب اقتصادی و هم در غالب جنگ روانی ادامه می‌دهند اما آنچه را که جمهوری خواهان مطرح می‌کنند در فضای انتخابی و جهت جلب حمایت و توجه لابی صهیونیسم است؛ اما این سخنان جدی نیستند و هزینه عدم اجرای برجام برای غربی‌ها و آمریکایی‌ها بسیار زیاد است و آمریکایی‌ها در عدم اجرای برجام حتما منزوی می‌شوند.

انتهای پیام/9003
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان