۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین ایران به جمع ۸ کشور پاسخگو به حوادث بین المللی پیوست
کد خبر: ۲۰۷۱۷۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۲۸ ساعت: ۱۶:۳۳ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر:

ایران به جمع ۸ کشور پاسخگو به حوادث بین المللی پیوست

افشین علیخانی گفت: ایران به جمع ۸ کشور(کانادا، ایتالیا، اسپانیا، اتریش، فنلاند، نروژ، ژاپن و آمریکا) پاسخگو به حوادث بین المللی پیوست که این امر حاصل یک برنامه‌ریزی دراز مدت است.

ایران به جمع ۸ کشور پاسخگو به حوادث بین المللی پیوست
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، کارگاه آموزشی ارزیابی در سوانح در حوزه بهداشت و درمان اضطراری با حضور مسئولین ارزیابی در حوزه بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان و نمایندگان سازمان امداد و نجات در مرکز هلال احمر قزوین برگزار شد.
یادگیری تعریف‌ها، کلیات، اهداف، ضرورت و اهمیت ارزیابی در روند پاسخ به سوانح و همچنین یادگیری برنامه‌ریزی ماموریت و سازماندهی تیم در ارزیابی میدانی از اهداف کلی برگزاری این کارگاه آموزشی بود.
افشین علیخانی، مدیرکل بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر در این همایش اظهار کرد: این دوره حاصل یک تجربه ملی و بین المللی و همچنین مطالعه 5 ساله است.
تصمیم مدیران ارشد، متناسب با ارزیابی‌های ما گرفته می‌شود
وی با اشاره به اینکه امداد و درمان در کنار هم مفهوم یافته و بر اساس وحدت رویه پیش می‌روند، افزود: اولویت بهداشت و درمان استانداردسازی آموزش‌ها و برنامه‌ها، پرورش تیم‌های مرتبط و اجرای عملیات مربوط به سانحه است.
مدیرکل بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: برنامه‌های استاندارد علمی و اصولی را باید انجام داد و بر اساس اطلاعات به هنگام و نه سریع، از انجام امور زائد پرهیز نمود همچنین کمک‌ها باید مبتنی بر واقعیت و اطلاعات نیز اغناء کننده باشند.
وی عنوان کرد: تصمیم مدیران ارشد، متناسب با ارزیابی‌های ما گرفته می‌شود چراکه در مواجهه با حوادث، دقایق اولیه اثربخشی و اثرگذاری بیشتری دارد و باید مداخله حساب شده و منظمی در شرایط اولیه بحران داشته و از منابع و داشته‌ها حداکثر بهره‌وری را ببریم.
علیخانی تصریح کرد: ایران به جمع 8 کشور(کانادا، ایتالیا، اسپانیا، اتریش، فنلاند، نروژ، ژاپن و آمریکا) پاسخگو به حوادث بین المللی پیوست که این امر حاصل یک برنامه‌ریزی دراز مدت است.
وی ادامه داد: برنامه‌های آموزشی با فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر هماهنگ شده و در آینده از اساتید بین المللی برای اداره این دوره‌ها استفاده خواهد شد.
مدیرکل بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر در پایان گفت: هم‌اکنون از استان‌های خوزستان و آذربایجان غربی جهت پاسخگویی به کمپ‌های کشور یونان اعزام شده‌اند.
حمید ره‌انجام مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قزوین اظهار کرد: اهم برنامه‌های امداد نجات و درمان اضطراری، تمرین، بازآموزی و توان افزایی، تمرین مستمر در طول سال، مستند سازی و گزارش به روز و فنی است.
وی افزود: از هر استان یک تیم 30 نفره اصلی و 2 تیم ذخیره در ارزیابی بهداشت و درمان اضطراری تشکیل شده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قزوین خاطرنشان کرد: این دوره به میزبانی استان قزوین برای 31 استان کشور و سازمان‌های مرتبط برگزار می‌شود از این رو باید این فرصت را برای افزایش اندوخته‌های خود مغتنم دانست.

نگاه علمی به مدیریت بحران داشته باشیم

رضا گروسی، مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین نیز در این کارگاه آموزشی با تاکید بر داشتن نگاه علمی به مدیریت بحران بیان کرد: خروجی این دوره‌ها باید رسیدن به یک زبان مشترک در مواجهه با رخدادها و سوانح باشد که زبان مشترک نیز همان استانداردهای حداقلی است.
گروسی عنوان کرد: برای اعمال مدیریت بهتر، هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی و دیگر دستگاه‌های مرتبط ضروری است و همچنین اشراف مسئولین محلی به پتانسیل‌های تحت پوشش خود نیز نکته مهمی است که باید در نظر داشت.
وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: ارائه خدمات مطلوب به جامعه هدف و شهروندان، اصلی‌ترین وظیفه مسئولین مربوطه و هدف اصلی شکل‌گیری هلال احمر است ضمن اینکه خدمت به خلق موهبتی است که باید قدرش را بدانیم.
فرزاد خونجوش، معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر استان نیز در این کارگاه اظهار کرد: این دوره آموزشی به مدت سه روز از 28 تا 30 تیرماه برای 31 استان و همچنین سازمان‌های امداد و نجات و توانبخشی هلال احمر برگزار می‌شود.
وی افزود: امید است همکاران حاضر در این دوره آموزشی بیشترین استفاده و بهره‌وری را از اساتید داشته باشند.
معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر استان خاطرنشان کرد: امسال استان قزوین میزبان این کارگاه آموزشی است ضمن اینکه سال گذشته این دوره به صورت خلاصه برای همکاران امداد و نجات استان قزوین برگزار شد.

ارزیابی فاصله بین نیاز با منابع موجود امر بسیار مهمی است

ابوالفضل جوادی کارشناس مسئول درمان اضطراری استان قزوین، هماهنگ کننده و استاد ارشد دوره اظهار کرد: کارگاه آموزشی مبتنی بر تمرین و با برنامه‌ریزی ماموریت‌های ارزیابی میدانی دایر شده است.
وی افزود: تمرین‌ها بر مبنای اطلاعاتی از یک حادثه واقعی با سناریو مشترک -سیل نیجریه انجام می‌شود و تشخیص وضعیت اضطراری برای ارزیابی شرایط اولین قدم است.
جوادی با بیان اینکه ارزیابی فاصله بین نیاز با منابع موجود امر بسیار مهمی است، تصریح کرد: رسالت اصلی ارزیابی، جمع‌آوری، پردازش و تحلیل حادثه بر اساس منابع، نیازها، میزان آسیب، هماهنگی و ایجاد تعادل بین آنها و انجام برنامه‌ریزی مناسب مبتنی بر اطلاعات به دست آمده است.
انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان