۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین حادثه تله‌سیژ و درس عبرتی که باید گرفت
کد خبر: ۲۰۵۲۳۱ نویسنده: لیلا امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۲۱ ساعت: ۱۳:۲۷ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

حادثه تله‌سیژ و درس عبرتی که باید گرفت

آیا تا به امروز چشم پوشی از خطا و کم کاری و بی‌توجهی برخی مدیران شهری موجب ایجاد خسارات سنگین برای شهروندان نشده است؟ آیا حادثه تله‌سیژ دوباره تکرار خواهد شد؟

حادثه تله‌سیژ و درس عبرتی که باید گرفت
صبح قزوین ؛___ لیلا امیری.

روزهای پایانی هفته گذشته که با تعطیلی 2 روزه عید سعید فطر همراه شده بود با وقوع حادثه‌ای دلخراش در بعدازظهر آخرین روز این تعطیلات، شیرینی این ایام را به کام شهروندان قزوینی تلخ کرد.
سقوط 2 بانوی قزوینی از تله‌سیژ کامان و زرشک که متاسفانه طبق آخرین اطلاعات مسئولان مرکز شهید رجایی استان منجر به قطع نخاع یکی از آنها شد و دیگری نیز دچار آسیب‌هایی در اندام تحتانی بود حادثه‌ای جزئی نبود که بتوان از کنار آن به سادگی عبور کرد.
از زمان رسانه‌ای شدن این حادثه روایت‌های متفاوتی از علل وقوع آن از زبان مسئولان اورژانس، مدیر مجتمع تفریحی- رفاهی تله سیژ و حتی خود مجروحان حادثه شنیده شد اما آنچه در این میان قابل توجه و نیازمند توجه خاص‌تری بود، مصاحبه مدیرکل استاندارد قزوین با یکی از رسانه‌های استان است.
طاهری می‌گوید که از دلیل سقوط این زن از تله سیژ خبر ندارد اما این تله سیژ از سوی این اداره کل تایید نشده است و مسئولان این مجتمع رفاهی در باراجین به هشدارهای اداره استاندارد بی‌توجه بوده‌اند!
علی فخار سلیمانی، معاون اورژانس استان قزوین اولین مسئولی است که در مصاحبه با صبح قزوین این حادثه را تشریح می‌کند و علت اصلی را سقوط می‌داند اما با مخاطب قرار دادن مسئولان شهرداری قزوین خواستار پاسخگویی آنها و واکاوی حادثه از سوی مدیران شهرداری می‌شود.
شاهرخ عطایی، مدیر مجتمع رفاهی تله سیژ که در واقع به عنوان پاسخگوی اصلی این حادثه شناخته می‌شود در تشریح علت شکل گیری آن به شهروندان قزوینی می‌گوید که دلیل این سقوط، عامل انسانی و عدم توجه این بانوی مُسن به هشدار مامور تله سیژ بوده است.
در این ماجرا سوار شدن بی‌موقع به عنوان عامل اصلی معرفی می‌شود و مدیر این مجتمع رفاهی با تاکید کامل عنوان می‌کند که دستگاه این تله سیژ دارای حفاظ و ایمن بوده و مشکلی ندارد و سالیان سال است در حال استفاده می‌باشد؛ اما باید موارد ایمنی در استفاده از آن مدنظر قرار بگیرد.

آیا حادثه تله‌سیژ دوباره تکرار خواهد شد؟

به طور معمول با وقوع حوادثی از این دست آنچه در نگاه متولیان این موضوعات مهم جلوه می‌کند ارائه پاره‌ای از توضیحات برای تبرئه کردن خودشان است، در این ماجرا نیز به دور از عامل انسانی که در وقوع این حادثه دلخراش بی علت نبوده است، نوک پیکان اصلی ماجرا به سمتی نشانه می‌رود که مدیرکل استاندارد استان مطرح می‌کند، یعنی "تله سیژ قزوین استاندارد نیست"!
این اولین باری نیست که حادثه این چنینی در تله سیژ رخ می‌دهد بلکه در اسفندماه سال 92 همزمان با افتتاح این مکان شاهد بروز حادثه در آن بودیم.
آیا مدیران این مجتمع رفاهی فقط با مقصر دانستن عامل انسانی در وقوع این حادثه می‌توانند از خود سلب مسئولیت کنند؟
چرا مسئولان این مجتمع رفاهی در عین تذکرات مدیرکل اداره استاندارد استان مبنی بر غیراستاندارد بودن تله سیژ اقدام به تجهیز و نوسازی این امکانات نکرده بودند تا شهروندان قزوینی که در ایام تعطیل به تنها مجتمع رفاهی استان مراجعه می‌کنند با دلهره و ناامنی و یا حتی آسیب‌های غیرقابل جبران مواجه نشوند؟
نکته مهم دیگر متوجه عملکرد مسئولان اداره استاندارد استان است که چگونه 3 سال از راه‌اندازی این مجتمع رفاهی می‌گذرد و آنها تذکرات لازم را مبنی بر غیراستاندارد بودن این تله سیژ به مدیران آن داده بودند و حتی با بی‌توجهی آنها روبرو شده‌اند، اما اقدامی بر پلمپ این مکان نکرده‌اند؟
اگر اداره کل استاندارد وسیله‌ای را غیراستاندارد اعلام و بهره بردار هم به صورت غیرقانونی از آن استفاده کرد در اینجا چه کسی باید از حقوق مردم دفاع کند؟
آیا باید حتما یک نفر قطع نخاع شده و یا دچار آسیب غیرقابل جبران شود تا مقدمات و شرایط تنبیه یک اداره خدمات رسان فراهم شود؟ چرا غیراستاندارد بودن یک ابزار سبب نمی‌شود تا دادستانی به عنوان مدعی العموم برای جلوگیری از یک اتفاق قبل از حادثه ورود پیدا کند؟
نکته دیگر اینکه اداره استاندارد چه ابزاری به غیر از عدم تائید و ارائه تذکر به مسئولان نهادها دارد؟
چه نهادی پاسخگوست که سلامت شهروندان قزوینی در نگاه مسئولان شهری چقدر ارزش دارد؟
آیا تا به امروز چشم پوشی از خطا و کم کاری و بی‌توجهی برخی مدیران شهری موجب ایجاد خسارات سنگین برای شهروندان نشده است؟
آیا حادثه تله‌سیژ دوباره تکرار خواهد شد؟
امروز از حادثه تله‌سیژ چه درس عبرتی باید بگیریم؟!
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان