۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین هر ۲ ثانیه ۲ نفر به دیابت دچار می‌شوند/ زخم کوچک چاشنی انفجاری یک فاجعه بزرگ
کد خبر: ۲۰۱۸۵۳ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۸ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

هر ۲ ثانیه ۲ نفر به دیابت دچار می‌شوند/ زخم کوچک چاشنی انفجاری یک فاجعه بزرگ

عضو انجمن جراحان ارتوپدی گفت: ایجاد زخم‌های کوچک بین انگشتان پا چاشنی انفجاری یک فاجعه بزرگ برای بیماران مبتلا به دیابت است.

هر ۲ ثانیه ۲ نفر به دیابت دچار می‌شوند/ زخم کوچک چاشنی انفجاری یک فاجعه بزرگ
حسن‌زاده عضو انجمن جراحان ارتوپدی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان، جوان؛ گفت: مشکلات استفاده از پروتز در بیماران قطع عضو دیابتی به علت تأخیر در ترمیم زخم، چندین برابر افراد معمولی است.

عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایجاد زخم‌های کوچک بین انگشتان پا را چاشنی انفجاری یک فاجعه بزرگ خواند و گفت: ایجاد زخم‌های کوچک می‌تواند نشانه‌ای از بروز قطع عضو در آینده نزدیک در بیماران دیابتی باشد.

وی با اشاره به شعار امسال سازمان جهانی بهداشت ادامه داد: سیستم‌های سلامت دنیا در حوزه پزشکان، سیستم‌های دولتی و انجمن‌ها برای کاهش عوارض دیابت تلاش می‌کنند در دنیا 9 درصد افراد دیابت نوع 2 دارند و این آمار در کشور ما در حال افزایش است به طوری که 11.5 درصد جمعیت بالای 30 سال دچار دیابت هستند.

حسن‌زاده افزود: این آمار نشان می‌دهد 4 تا 5 میلیون افراد در کشور به دیابت مبتلا هستند احتمال خطر ابتلا به دیابت با زمینه‌های خانوادگی، چاقی مفرط، فشار خون بالا، چربی اضافه و کم‌تحرکی افزایش می‌یابد این خطر در حال افزایش جدی است چرا که دیابت به طور مستقیم نمی‌تواند کشنده باشد اما عوارض آن به شدت کشنده است.

عضو انجمن جراحان ارتوپدی عنوان کرد: در دنیا هر 2 ثانیه 2 نفر به دیابت مبتلا می‌شوند و سالانه یک میلیون عضو به علت این بیماری قطع می‌شوند همچنین 50 درصد افراد مبتلا از آن بی‌اطلاع هستند.

وی اظهار داشت: در جمعیت بالای 30 سال جامعه با تغییر  شکل و برجستگی در ناحیه پا یا آسیب‌دیدگی حس کف پا، زخم پای دیابتی مشاهده می‌شود که تهدید‌کننده قطع عضو است و هزینه‌های بسیار بالای به جهت جراحی‌های مکرر بر دوش سیستم سلامت می‌گذارد.

حسن‌زاده بیان کرد: ما با دسترسی به راه‌های عملی و راهنمایی گروهی از بیماران در معرض خطر می‌توان از قطع عضو و از کارافتادگی آن‌ها جلوگیری کنیم. این راهنمایی شامل کنترل دیابت، کاهش وزن، مهار چاقی و ترک دخانیات است همچنین بیماران می‌توانند با کنترل سطح هموگلوبین A1C هر سه ماه یکبار، شستشوی روزانه و خشک کردن محیط بین انگشتان پا و پوشیدن مداوم جوراب در این پیشگیری نقش داشته باشد.

انتهای پیام/ 

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان