به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر
صبح قزوین ، مکتب نگارگری قزوین دارای ویژگیهایی است که آن را از سبکهای دیگر متمایز میکند. علاوه بر ترسیم حیوانات، پرندگان، گلها و درختان، سوژههای انسانی بیشتر از میان افراد عادی برگزیده شده و لباسهای فاخر در نگارگریها دیده نمیشود و جامه زنان و مردان چندان تفاوتی در نگارهها ندارد.
در آثار مکتب قزوین دوره صفوی با توجه به آشنا شدن نقاشان ایرانی با نقاشی غربی، تأثیرات نقاشی غربی مشاهده میشود. موضوعات طبیعی و حقیقی در آثار این مکتب وجود دارد. از شدت تزئینات و ریزهکاریها کاسته شد و تصاویر طبیعت و شاهزادگان بیشتر تصویر شد. تکچهرهها به شدت رواج یافتند.
هاله رحمانی، مسئول کارگاه هنر نگارگری استان قزوین درباره این هنر میگوید: هنر نگارگری دارای ظرفیتهای فراوان در جهت ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی است و امروز پس از شش سالی که از فعالیت این کارگاه می گذرد، توانستهایم ضمن احیاء مکتب نگارگری قزوین، هنرمندان جوان، مستعد و چیره دستی تربیت کنیم.
وی در ادامه میافزاید: در فصل جدید پس از یک نیاز سنجی اولیه در شیوه کارمان تغییراتی دادیم به گونهای که اقدام به طراحی و اجرای نگارگری بر روی پارچه در ابعاد بزرگ نمودیم که خوشبختانه با استقبال مخاطبان مواجه شد.
رحمانی ادامه میدهد: با توجه به تغییر نگرشها و الگوها، مردم از آثار چشمگیر در قطع و اندازههای بزرگ استقبال بیشتری میکنند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم فرصتی تا با تجربههای تازه، با هدف ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و فرهنگ بومی این بار آثار نگارگری را نه فقط در قطعات کوچک و ریز، بلکه بزرگ و قابل رویت ترسیم کنیم.
وی با بیان اینکه ترسیم نگارگری در قطع باعث شد تا نگارگری به زندگی روزمره مردم راه پیدا کند، ابراز میکند: گرچه از این تکنیک در موارد خاص در کشور استفاده شده، اما این کارگاه به شکل گسترده، منسجم، با هدف علاقه مند کردن مردم به هنر ایرانی و عادت دادن چشم عموم به دیدن این آثار اقدام به تولید نموده است. مسئول کارگاه هنر نگارگری استان قزوین استفاده از مواد جدید، نو آوری در شیوه ارائه آثار، استفاده از رنگهای متفاوت را از دیگر ویژگی های آثار میداند.
انتهای پیام/2002
دیدگاه ها