۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین ریشه‌کنی بیسوادی در بین افراد زیر ۵۰ سال طی دو سال آینده
کد خبر: ۱۹۵۷۳۸ نویسنده: محمد مهدی‌زاده تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۷ ساعت: ۷:۴۱ ↗ لینک کوتاه

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور خبر داد:

ریشه‌کنی بیسوادی در بین افراد زیر ۵۰ سال طی دو سال آینده

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده باید بی سوادی در بین افراد زیر ۵۰ سال تا دو سال آینده به طور کامل ریشه‌کن ‌شود.

ریشه‌کنی بیسوادی در بین افراد زیر ۵۰ سال طی دو سال آینده
محمد مهدی‌زاده، معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: با توجه به اینکه تعداد بی‌سوادان زیر 50 سال کشور رو به کاهش است، نیاز است تا با ایجاد تنوع در روش‌ها، خود را با شرایط بی‌سوادان باقیمانده جامعه وفق دهیم.
وی افزود: بر این اساس برای کسانی‌که می‌توانند در سر کلاس حاضر شوند کلاس‌هایی دایر می‌باشد و سایر افراد بی‌سواد نیز می‌توانند به شکل فرد به فرد آموزش ببینند.
شناسایی و آموزش 60 درصد اولیای بی‌سواد
معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور خاطرنشان کرد: اگر چنین امکانی نیز برای برخی از افراد مهیا نباشد، شرایطی را فراهم کردیم تا توسط اعضای باسواد خانواده خود آموزش ببینند و هزینه نزدیک به 700 هزار تومانی را که هزینه سرانه آموزشی یک نفر قلمداد می‌شود به خانواده این فرد پرداخت شود.
وی تصریح کرد: با وجود محدودیت‌های مالی موجود، علاوه بر طرح‌هایی که عنوان شد برای کلیه بی سوادان مطلق زیر 50 سال که در کلاس‌های نهضت سواداموزی شرکت کنند، در صورت قبولی نزدیک به 139 هزار تومان پاداش در نظر گرفته شده است.
مهدی‌زاده بیان کرد: هم اکنون یکی از برنامه‌های مهمی که در حال اجراست، بحث سوادآموزی اولیای بی سواد است که از دو سال پیش آغاز شده و بیش از 60 درصد اولیای بی‌سواد را شناسایی و آموزش دادیم.
وی اضافه کرد: امیدواریم در سال سوم اجرای طرح، آمار اولیای بی سواد دانش‌آموزان را به صفر برسانیم تا بتوانیم این ادعا را داشته باشیم که در بین اولیای دانش آموزان، هیچ فرد بی سواد زیر 50 سالی وجود ندارد.
توسعه مراکز یادگیری محلی از رویکرد‌‌های سازمان سوادآموزی کشور است
معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور، توسعه مراکز یادگیری محلی را یکی از رویکرد‌‌های سازمان سوادآموزی کشور برشمرد و گفت: در سال‌های گذشته این مراکز به عنوان یکی از موفق‌ترین برنامه‌های جهانی برای تحقق توسعه پایدار به وجود آمد.
وی ادامه داد: ما نیز این طرح را در ایران توسعه دادیم و تا 2500 مرکز یادگیری محلی در کشور تشکیل شد که به دلایل مختلفی همچون محدودیت‌های مالی تعطیل شده بود.
مهدی‌زاده خاطرنشان کرد: سال گذشته بر اساس مصوبه هیئت دولت، نهضت سوادآموزی موظف شد که سالانه 500 مرکز یادگیری محلی ایجاد کند که این طرح از سال 94 شروع شد.
وی با اشاره به استقبال خوب مردم از اجرای این طرح بیان کرد: با توجه به اینکه در مراکز یادگیری محلی، برنامه‌ها بر اساس نیاز و علایق مردم طراحی می‌شود شاهد استقبال مردم هستیم.
طی یکسال آینده هیچ اولیای بی‌سوادی نخواهیم داشت/ ریشه‌کنی بی سوادی در بین افراد زیر 50 سال تا دو سال آینده
معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور تصریح کرد: در این مراکز، آموزش مهارت‌های زندگی، اشتغال زایی، فقر زدایی، برنامه‌های فرهنگی و آموزش حقوق شهروندی ارائه می‌شود.
این مقام مسئول تاکید کرد: فعالیت‌های برنامه ریزی شده در کنار بحث سوادآموزی مطرح است تا افرادی که بی‌سواد هستند از کلاس‌های نهضت سوادآموزی استفاده کنند و افراد کم‌سواد نیز از این فعالیت‌های اجتماعی بهره‌مند شوند.
وی عنوان کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته، طی یکسال آینده هیچ اولیای بی‌سوادی نخواهیم داشت همچنین بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، بی سوادی در بین افراد زیر 50 سال نیز باید تا دو سال آینده به طور کامل ریشه‌کن ‌شود.
مهدی زاده تصریح کرد: امسال پیش بینی می‌کنیم در نزدیک به 170 شهرستان یا منطقه، بی سوادی به صفر برسد زیرا تعداد افراد بی سواد این شهرها، کمتر از 200 نفر است.
وی تصریح کرد: این فاز اول مبارزه با بی سوادی است و در فازهای بعدی به گروه سنی بالای 50 سال ورود پیدا خواهیم کرد.
انسداد مبادی بی سوادی یکی از راه‌های ریشه کنی بی سوادی است
معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور ادامه داد: همچنین باید آموزش‌ها را در افراد کم سواد عمق ببخشیم زیرا ما این افراد را تا حد سوم ابتدایی آموزش می‌دهیم لذا باید با ارتقای سطح آموزشی، شرایطی فراهم کنیم تا مقطع ابتدایی را به اتمام برسانند.
وی بیان کرد: یکی از راه‌های ریشه کنی بی سوادی، انسداد مبادی ورودی بی سوادی است که خوشبختانه در دو سال گذشته قدم‌های بسیار موثری برداشته شده است و بسیاری از کودکان بازمانده از تحصیل جذب شدند.
مهدی زاده تاکید کرد: تا زمانیکه نتوانیم تمامی مبادی ورودی بی سوادی را ببندیم و همه کودکان بازمانده از تحصیل را پوشش دهیم، صحبت کردن از ریشه کنی بی‌سوادی فایده‌ای نخواهد داشت.
وی افزود: در این زمینه نیز از سوی وزارت آموزش و پرورش اقدامات خوبی انجام شده است و ستاد انسداد مبادی ورودی بی سوادی در استان‌ها زیر نظر استانداری‌ها و مدیران کل آموزش و پرورش فعال است.
معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور در پایان گفت: امیدواریم امسال با توجه به پیش بینی‌ها و شناسایی‌های که از قبل صورت گرفته، این برنامه شتاب بیشتری داشته باشد تا پیش از ریشه کنی بی‌سوادی، شاهد انسداد کامل مبادی ورودی بی سوادی در کشور باشیم.
انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان