۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین الزام شهرداری تهران به طراحی و اجرای مبلمان شهری چند منظوره
کد خبر: ۱۹۵۵۶۲ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۶ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

الزام شهرداری تهران به طراحی و اجرای مبلمان شهری چند منظوره

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با تصویب یک فوریت طرحی خواستار طراحی و اجرای مبلمان شهری چند منظوره با محوریت بهره‌برداری در مواقع بحران شدند.

الزام شهرداری تهران به طراحی و اجرای مبلمان شهری چند منظوره

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با تصویب یک فوریت طرحی خواستار طراحی و اجرای مبلمان شهری چند منظوره با محوریت بهره‌برداری در مواقع بحران شدند.

به گزارش سرویس«شهری» صبح قزوین ، در دویست شصت و چهارمین جلسه شورا بررسی یک فوریت طرح "الزام شهرداری تهران به طراحی و اجرای مبلمان شهری چند منظوره با محوریت بهره برداری در مواقع بحران "در دستور جلسه قرار گرفت.

محمد مهدی تندگویان در تشریح این طرح گفت: طبق مطالعاتی که انجام دادیم، در کشورهای زلزله خیز مانند ژاپن و مالزی در اجرای مبلمان شهری به گونه‌ای عمل کردند که این سازه در برابر زلزله‌های 7،8 ریشتری نیز مقاوم باشند و نیز با طراحی چند منظوره از این سازه برای مقاصد دیگر نیز استفاده می کنند. به عنوان نمونه نیمکت‌هایی ساخته می شود که کابرد های ایمنی نیز دارند و می توانند به عنوان سرپناه استفاده شود.

وی در تشریح دلایل یک فوریت این طرح افزود: خطر پذیری شهر تهران در برابر بحران‌های طبیعی و انسانی، لزوم آینده نگری در ارائه خدمات به شهروندان در مواقع بحران (سیل و زلزله و ..)، بهره گیری از تجارب جهانی کشور های پیشرو در زمینه استفاده از مبلمان شهری کارآمد در زمان بحران و نیز در نظر گرفتن موازین جامع در طراحی مبلمان شهری از جمله دلایل یک فوریت این طرح است.

در ادامه جلسه محسن پیرهادی، عضو هیات رییسه شورا با بیان اینکه با اصل طرح موافق است گفت: بهتر بود این موضوع به عنوان یک موضوع مستقل نمی‌آمد و ذیل وظایف سازمانهای مربوطه تعریف می شد.

اسماعیل دوستی دیگر عضو شورا نیز گفت: ما می توانیم با این اقدام ایمنی پارکها را نیز که مد نظر اعضای شورا است برآورده سازیم.

در نهایت با رای اکثریت یک فوریت این طرح به تصویب رسید.

بر اساس این گزارش در این جلسه همچنین یک فوریت لایحه "اصلاحیه مصوبه مجوز مشارکت در تامین اجرای تاسیسات آب شرب و خام (شبکه مخازن) و اجرای تاسیسات فاضلاب (شبکه و تصفیه خانه ) در محدوده منطقه 22 شهرداری تهران نیز بررسی شد.

بنابراعلام اداره کل ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورا در تشریح این لایحه، گفت: این موضوع در سال 92 به تصویب رسیده است اما متاسفانه با تاخیر مواجه شده است بنابراین در این یک فوریت به شهرداری اجازه داده می‌شود تا ضمن مشارکت در تامین موارد فوق از پساب فاضلاب جهت آبیاری فضای سبز منطقه 22 و احداث زیر ساختهای لازم جهت آبرسانی و تامین آب شرب مجموعه‌های خدمات شهری استفاده کند.

در ادامه جلسه، علیرضا دبیررییس کمیسیون بودجه با بیان اینکه نباید در این پروژه شرکت یا سازمان جدیدی تعریف شود اعتراض خود را ابراز داشت و در ادامه مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: قرار نیست در این پروژه شرکت جدیدی تعریف شود.

وی ادامه داد: آن موقع که این لایحه آمد منطقه 22 و 21 آب لوله کشی هم نداشتند و این موضوع سبب شد تا جلسات متعددی با آب و فاضلاب داشته باشیم.

چمران در ادامه افزود: بحثی که ما مطرح کردیم این بود که چرا باید فاضلاب از شمال شهر به جنوب منتقل شود در حالی که می توان از این فاضلاب در داخل شهر استفاده کرد. از اینرو بود که سازمان اب و فاضلاب پیشنهاد داد تا شهرداری در این امر مشارکت داشته باشد و به جای خدماتی که ارائه می دهد از پساب فاضلاب استفاده کند و ما انتظار داشتیم این مهم به سرعت انجام شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: البته من انتقاد شدیدی از مجموعه شهرداری دارم که چرا این اقدام تا کنون اجرایی نشده است.

چمران تاکید کرد : آنچه مسلم است این است که در حال حاضر منطقه 22 آب ندارد و باید هر چه سریعتر در رفع این مشکل اقدام عاجل شود.

وی تصریح کرد : اینکه شرکت جدیدی هم تعریف شود مطرح نیست بلکه یکی از شرکت ها نظیر خاکریز آب می تواند به عنوان مسئول تعریف شود.

در ادامه جلسه اقبال شاکری علت تاخیر این پروژه را مشخص نبودن یک متولی پاسخگو دانست.

وی ادامه داد: امروزه استفاده از پسابها بسیار اهمیت دارد به گونه ای که تعیین کننده مسائل آبی و زیست محیطی کلان شهرها است.

احمد دنیا مالی نیز، گفت: کلیات این موضوع باقیات و صالحاتی است که از شورای سوم به یادگار مانده و اگر می خواهیم این باقیات و صالحات مشمول ما شود باید این مهم هر چه سریعتر اجرایی شود.

وی افزود: بازچرخانی آب برای استفاده مورد نیاز فضای سبز یک امر انکار ناشدنی است پس باید یک فوریت به تصویب برسد اما در ماهیت موضوع و اینکه آیا شرکت نیاز هست یا نه می توان در کمیسیونها بحث کرد.

دنیا مالی تصریح کرد: البته این امر تنها کمک شهرداری است و نباید وظیفه شهرداری تلقی شود.

محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورا نیز، خاطر نشان کرد: ما باید به نتیجه برسیم که بسیاری از مسائل وظیفه‌اش بر دوش دولت است و ما بودجه این کار را نداریم.

حقانی افزود: من با ایجاد یک حساب مشترک بین شهرداری و سازمان آب و فاضلاب موافقم اما اینکه شهرداری بخواهد سرمایه گذار این پروژه باشد نه، مخالفم.

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی شورا نیز اظهار کرد: این پروژه بسیار مهم است و باید در زمان خودش انجام می شد بنابراین این گلایه از مجموعه شهرداری وجود دارد که چرا اجرای آن با تاخیر مواجه شده است.

سالاری ضمن تاکید بر تامین منابع این پروژه افزود: باید در نظر گرفت این امر در سایر مناطق نظیر مناطق 1، 4 و 21 هم قابلیت اجرا دارد.

در ادامه جلسه نماینده شهرداری، گفت: طول کل پروژه 400 کیلومتر است و در واقع توجیه اقتصادی در خصوص پساب آب منطقه را دارد.

مهدی چمران بار دیگر ابراز کرد: در سال 91 شورا عقیده داشت سازمان سرمایه گذاری شهرداری خود سرمایه گذاری کند اما امروز توانسته اند مشارکت بخش خصوصی را جلب کنند. از اینرو باید این مهم هر چه سریعتر انجام شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر این طرح هر چه سریعتر انجام نشود فضای سبز منطقه 22 در معرض تهدید و نابودی قرار خواهد گرفت.

غلامرضا انصاری نیز در این جلسه بر لزوم مشارکت سرمایه گذاران خارجی تاکید کرد.

در نهایت یک فوریت لایحه مذکور با رای اکثریت آرا به تصویب رسید و در ادامه این جلسه گزارش حسابرسی تلفیقی صورتهای مالی شهرداری تهران برای سال مالی 90 توسط حسابرس منتخب شورا ارائه شد.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان