۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین تدوین «سند ملی خواندن» بر مبنای اصول ۵ گانه
کد خبر: ۱۹۳۶۰۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۲ ساعت: ۱۴:۵۸ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل برنامه‌ریزی کتابخانه‌های عمومی کشور مطرح کرد

تدوین «سند ملی خواندن» بر مبنای اصول ۵ گانه

مدیرکل برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: سند ملی خواندن بر مبنای اصول ۵ گانه با همفکری و همکاری کارشناسان تدوین شده است.

تدوین «سند ملی خواندن» بر مبنای اصول ۵ گانه
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر  صبح قزوین ، سیامک محبوب، مدیرکل برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مراسمی که ظهر امروز(چهارشنبه) در تالار قلم قزوین برگزار شد، اظهار کرد: سند سال ملی خواندن بر مبنای اصول 5 گانه با همفکری و همکاری کارشناسان تدوین شده است.
وی افزود: یکی از ویژگی‌های اصلی سند این است که مبتنی بر شرایط موجود نهاد است و استان قزوین با توجه به شرایط مطلوبی که در شاخص‌های تعیین شده دارد می‌تواند در اجرای این سند، جزء 3 استان نخست کشور باشد.
مدیرکل برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خاطرنشان کرد: الگوهای شاخص گیری در این سند، کتابخانه‌هایی هستند که شرایط مناسبی در ارائه خدمات مطلوب به مخاطبان دارند.

امانت هر نسخه کتاب در بازه زمانی یک ساله باید حداقل 1.8 باشد

وی تصریح کرد: طبیعی است که همه موفقیت‌های یک کتابخانه وابسته به کتابدار و کتابخانه نیست بلکه بخشی مربوط به عوامل محیطی است که در این سند دیده نشده است.
محبوب تصریح کرد: برای واقعی‌تر دیدن کتابخانه‌ها باید میزان توانایی کتابخانه‌ها و عوامل محیطی تاثیرگذار در آن را بسنجیم زیرا کاملا مشخص است که کتابخانه‌ای که دور از دسترس مخاطبان احداث شده باشد نمی‌تواند در دستیابی به این شاخصه‌ها موفق عمل کند.
وی اضافه کرد: در دسترس بودن کتابخانه، شاخص بسیار مهمی در استفاده از آن است و فعالیت کتابخانه‌ها دارای دو بخش درون کتابخانه‌ای و دیگری فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی مربوط به بیرون از کتابخانه است.
مدیرکل برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: هدف اصلی فعالیت درون کتابخانه‌ای، افزایش میزان رضایت استفاده کنندگان از خدمات ارائه شده است.
وی ادامه داد: اما هدف از فعالیت‌های ترویجی و فرهنگی که در شعاع خدماتی انجام می‌شود؛ افزایش میزان جذب مخاطبان برای عضویت در کتابخانه‌ها و ارائه تصویری مناسب از کتابخانه عمومی در ذهن افراد جامعه است.
محبوب عنوان کرد: رسیدن به این جایگاه مستلزم توجه به این اهداف در طراحی برنامه‌هاست همچنین درون کتابخانه باید به شکلی طراحی شود که ضمن تامین نیاز مخاطبان، به تمدید عضویت خود در کتابخانه ترغیب شوند همچنین دیگران را نیز جهت عضویت در کتابخانه تشویق کنند.
وی تصریح کرد: آنچه که در نهاد تصمیم گرفته شده است این است که کتابداران در کتابخانه به ارائه خدمات کتابخانه‌ای متناسب با نیاز مراجعه کنندگان بپردازند و بیرون از شعاع خدماتی کتابخانه نیز مسئول کتابخانه و شهرستان و ستاد مرکزی باید متناسب با اهداف مذکور برنامه، طراحی و اجرا کنند.
محبوب عنوان کرد: این تفکیک کار از ابهامات نقش افراد کاسته و از ارجاعات بی مورد جلوگیری می‌کند تا فعالیت‌ها با سرعت و کیفیت بهتر انجام شوند.
مدیرکل برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خاطرنشان کرد: باید با ارائه خدمات متنوع موجب جذاب شدن کتابخانه برای مراجعان شویم و همراه با حفظ اعضا، زمینه جذب دیگران را نیز فراهم کنیم.
وی عنوان کرد: شاخص امانت هر نسخه کتاب در بازه زمانی یک ساله باید 1.8 باشد و کتابداران باید منابع موجود را برای اعضا قابل استفاده کنند زیرا برخی منابع با وجود مناسب بودن، شناخته شده نیستند.
محبوب در پایان با تاکید بر مشارکت مردم در اداره کتابخانه گفت: باید در زمینه‌های مختلف از کمک و همکاری مردم در اداره کتابخانه‌ها استفاده کنیم.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان