۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین انفجار جمعیت در خوابگاه های دانشجویی
کد خبر: ۱۸۷۷۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

اینجا کسی خواب ندارد!

انفجار جمعیت در خوابگاه های دانشجویی

بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی از شلوغی خوابگاه‌های دانشجویی ناله می‌کنند و می‌گویند اتاق‌های آنها از ظرفیت لازم برخوردار نیست. اتاقی که ظرفیت آن حدود سه تا چهار نفر است در آن ۱۴ دانشجو زندگی می‌کنند.

انفجار جمعیت در خوابگاه های دانشجویی

به گزارش صبح قزوین، مدتی است که بعضی از دانشگاه‌های معتبر به جای استفاده از واژه «خوابگاه» از اصطلاح «خانه دانشجویی» استفاده می‌کنند، اما دانشجویان معتقدند که فقط نام آن تغییر کرده است.
فقر امکانات زندگی همان و اتاق‌های پر ترافیک و مملو از دانشجویان کنسرو شده همان.

طبق آمار صندوق رفاه دانشجویان، 206 هزار دانشجو در یک هزار و 174 ساختمان خوابگاهی ساکن هستند؛ خوابگاه‌های ملکی متعلق به وزارت علوم، خوابگاه‌های استیجاری و خوابگاه‌های خودگردان.

1

اینکه این تعداد خوابگاه چقدر استاندارهای لازم برای یک زندگی حداقل چهار ساله را دارد، همواره مورد انتقاد دانشجویان بوده و همواره از وضعیت خوابگاه‌ها گلایه‌ مند هستند.
به قول دانشجویی: "این خوابگاه فقط جای خوابیدن است و واژه خوابگاه برازنده آن است.
"

اگرچه مدتی است که بعضی از دانشگاه‌های معتبر به جای استفاده از واژه «خوابگاه» از اصطلاح «خانه دانشجویی» استفاده می‌کنند، اما دانشجویان معتقدند که فقط نام آن تغییر کرده است.
فقر امکانات زندگی از سویی و اتاق‌های پر ترافیک و مملو از دانشجویان کنسرو شده از سوی دیگر عرصه را بر این دانشجویان تنگ کرده است.

 دانشجویان دنبال خوابگاه‌های چند ستاره نیستند

البته بعضی از دانشجویان هم می‌گویند باید شانس بیاوری که حتی در این خوابگاه‌ها هم بتوانی کنجی برای خودت گیر بیاوری؛ کمبود خوابگاه دانشجویان را کلافه کرده و یکی از بزرگترین معضلات دانشجویان است.
فرقی نمی‌کند در کدام دانشگاه درس بخوانی، هر کجا که باشی کمبود و مشکل خوابگاه را داری.

پای درد دل هر دانشجوی خوابگاهی بنشینی، از وضعیت نامناسب و نبود امکانات گفتنی‌ها دارد.
از همه مهمتر این دانشجویان دنبال خوابگاه‌های چند ستاره نیستند.

3

دانشجویان با مشکلات متعددی از جمله فضای کوچک اتاق‌ها، محدود‌ بودن تعداد سرویس‌های بهداشتی به طوری که در خوابگاه وابسته به دانشگاه بین المللی امام(ره) با وجود تعدادی بالای جمعیت که بیش از 10 نفر در هر واحد 50 یا 60 متری می باشند تنها یک سرویس نسبتا بهداشتی وجود دارد  و در برخی موارد خراب بودن این سرویس ها موجب آزردگی خاطر دانشجویان شده است، نبود یخچال در برخی خوابگاه ها، فرسوده‌ بودن امکانات اتاق‌ها، محدود بودن امکانات آشپزخانه، کوچکی و همچنین کمبود میز و نیمکت در سالن مطالعه و شلوغی بیش از حد از مشکلاتی است که دانشجویان با آن روبرو هستند و با وجود این مشکلات برخی به علت فضای خواب کم رو می آورند به خاوبیدن در اتاق مطالعه.

عدم دسترسی به اینترنت، محدودبودن خطوط تلفن و خرابی تلفن‌های کارتی نزدیک به محل اسکان، بالا‌بودن نرخ اجاره، شلوغی بیش از حد و….
از جمله مشکلات دیگر خوابگاه‌های دانشجویی شهر قزوین می باشد.

یک اتاق مطالعه 2 در 3  برای 100 نفر دانشجو

خیلی از خوابگاه‌های دانشجویی هم یا کتابخانه ندارند یا امکان استفاده 24 ساعته از این کتابخانه‌ها فراهم نیست و گاهی دیده می شود یک ساختمان با حدود 100 نفر دانشجو تنها یک اتاق مطالعه بسیار کوچک چند متری دارد.

ساختمان بسیاری از خوابگاه‌ها قدیمی و فرسوده‌اند و شرایط بهداشتی مناسبی ندارند؛ این مشکل صدای همه دانشجویان خوابگاهی را درآورده است و نیز بی‌توجهی به استانداردهای بهداشتی مانند نظافت و بهداشت آشپزخانه‌ها، سرویس‌های بهداشتی منجر به بیماری‌های مختلفی می‌شود.

دانشجوی ترم چهارم دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) درباره وضع بهداشتی خوابگاه‌ها می‌گوید: همیشه آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی خوابگاه‌ها کثیف و شلوغ است؛ مسئولان خوابگاه‌ها توجه چندانی به بهداشت و سلامت دانشجویان در خوابگاه‌ها ندارند؛ همین عامل موجب شده تا دانشجویان هم توجه چندانی به وضعیت بهداشتی خود نداشته باشند.

دانشجوی دیگری با اشاره به نبود اینترنت پرسرعت در خوابگاه دانشگاه بین المللی امام (ره) برای امورات دانشجویی از قبیل تحقیق و یا آماده سازی کنفرانس و.
.
.
از وضع موجود گلایه کرد و گفت: ما برای فراهم نمودن شرایط استفاده  از اینترنت ADSL با مدیر خوابگاه خود بحث های زیاد و  بی نتیجه ای نمودیم که در جواب به ما گفتند باید هزینه اینترنت را بدهید تا برایتان وصل کنیم و الان بیشترین هزینه خود را صرف اینترنت در کافی نت ها می نماییم تا به کوچکترین امورات خود در رابطه با اینترنت رسیدگی کنیم.

4

در ادامه به خوابگاه دیگری  که دانشجویان آن در وضع بدتری از این خوابگاه به سر می بردند رفتیم.

دانشجویی از وضع این خوابگاه دولتی دانشگاه امام خمینی(ره)  به خبرنگار صبح قزوین گفت: ما اغلب از شهرستانهای دیگر آمده در قزوین مهمان هستیم.
  در تابستان  به علت دیدار با خانواده ترم تابستانی بر نمی داریم با این حال پول اجاره خوابگاه از ما گرفته می شود.

دزدان جوراب به سر به یخچال ها هم رحم نمی کنند

یک دانشجوی غیر ایرانی در این خوابگاه بود که از معضلات خوابگاه هایی از این دست گفت: در خوابگاه ما دیده شده است که برخی افراد با کشیدن جوراب زنانه بر سر به دزدی از یخچال های ما و دیگر واحد های خوابگاه می پردازند و یا اینکه چند بار کلید در به علت سهل انگاری در پشت در جا مانده و به سرقت رفته است؛ این در حالی است که بارها به مسئولین تذکر داده شده تا سیستم دوربین مداربسته این خوابگاه را تعمیر نمایند.

به معضلات دیگر دانشجویان در صحبت با دانشجوی ترم دومی رشته ی حقوق اشاره شده که این دانشجو در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین گفت: از مشکلاتی که بر مشکلات روز افزون خوابگاه ها می افزاید نبود حمام برای استحمام مهمانان خوابگاه هاست که این موضوع سبب گردیده تا مهمانان از حمام واحد های دیگر استفاده نمایند در حالی که هر واحد با بیش از 10 نفر جمعیت تنها یک حمام دارد.

این دانشجو با حالت تمسخر به موضوع نبود فرش اشاره کرد و گفت: داشتن فرش در هر خوابگاه از بندهای ذکر شده در قرار داد خوابگاه ها می باشد که ما از نبودن فرش در خوابگاه با مدیر آن صحبت کردیم در جواب به ما گفت: چون دیگر خوابگاه ها ندارند پس شما هم نباید داشته باشید.

2

موضوع مهمی که در پایان این دانشجو به آن اشاره نمود نبودن امنیت در خوابگاه هاست که معضل بزرگی به شمار می رود زیرا دانشجویان با داشتن وسایل قیمتی از جمله لپ تاپ و یا دوربین دیجیتال و تلفن همراه و.
.
.
با وجود خرابی قفلهای درب ورودی و درب اتاقها و همچنین باز بودن متوالی و مستمر درب اصلی خوابگاه و بی احتیاطی نگهبان امنیت این مکانها بسیار پایین است.

 در کنار این معضلات باید به مشکلات اخلاقی برخی از دانشجویان به علت نزدیکی برخی از خوابگاه های دانشجویی دختران و پسران اشاره کرد که سبب گردیده تا افراد سود جو از این موقعیت سوء استفاده نموده به آزار و اذیت دانشجویان دختر بپردازند.

انتهای پیام/1003/م

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان