۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین نقش تاثیرگذار سازمان‌های مردم‌ نهاد در روند کاهش تخریب اراضی
کد خبر: ۱۸۱۷۷۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲۲ ساعت: ۱۴:۲۸ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل امور اراضی استان قزوین تاکید کرد

نقش تاثیرگذار سازمان‌های مردم‌ نهاد در روند کاهش تخریب اراضی

مدیرکل امور اراضی استان قزوین مطرح کرد: سازمان‌های مردم نهاد در روند کاهش تخریب اراضی تاثیرگذار هستند و دولت هم موظف است حمایت‌های همه جانبه‌ای ازاین تشکل‌ها داشته باشد.

نقش تاثیرگذار سازمان‌های مردم‌ نهاد در روند کاهش تخریب اراضی
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، رضا افلاطونی مدیرکل امور اراضی استان قزوین در اولین گردهمایی مدیریت امور اراضی با سازمان‌های مردم نهاد استان قزوین که ظهر امروز (چهارشنبه) با حضور قباد افشار رئیس سازمان امور اراضی کشور در سالن شهدای جهاد کشاوری برگزار شد اظهار کرد: در حال حاضر استان قزوین دارای یک میلیون و 500 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان 489 هزار هکتار قابلیت کشاورزی دارد.
وی با بیان اینکه تنها 30 درصد از اراضی استان قزوین زیر کشت محصولات کشاورزی قرار دارد، خاطرنشان کرد: حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی، مدیریت، بهره‌وری و بهینه‌سازی و نحوه استفاده از زمین ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.
افلاطونی با اشاره به فرموده امام خمینی(ره) اظهار کرد: توجه به بازسازی مراکز صنعتی نباید کوچک‌ترین خللی بر ضرورت امر خودکفایی کشاورزی وارد کند و ما نیز در شرایط امروز باید به این موضوع اهتمام جدی داشته باشیم.
مدیرکل امور اراضی استان قزوین طی 20 سال گذشته یک هزار و 846 هکتار مجوز تغییر کاربری از کشاورزی به غیرکشاورزی در استان قزوین صادر شده است و در این مدت یک هزار هکتار نیز مجوز برای فعالیت‌های وابسته به بخش کشاورزی داده شده است و متاسفانه رشد تغییر کاربری روزانه یک هکتار است که این امر در کاهش ظرفیت تولید و اشتغال تاثیر بسزایی دارد.
این مسئول تاکید کرد: اگر یک هکتار از اراضی کشاورزی تغییر کاربری پیدا کند امنیت غذایی 20 نفر با خطر مواجه خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای حفاظت از اراضی استان و جلوگیری از تغییر کاربری عنوان کرد: کشت‌های مستمر حفاظتی، پایش‌های ماهواره‌ای، مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد تاثیر بسزایی در روند کاهش تخریب اراضی داشته است.
افلاطونی تصریح کرد: با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردم نهاد می‌توان در امر حفاظت اراضی استفاده کرد، راه‌اندازی سامانه 131 و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد در کنار بهره‌گیری از توانمندی‌های این سازمان در روند کاهش تخریب اراضی نیز موثر بوده است.
مدیرکل امور اراضی استان قزوین ابراز کرد: باید تلاش کنیم با استفاده از الگوی توسعه در ارتفاع به جای گسترش شهرها در سطح از اراضی کشاورزی حفاظت را به یک مطالبه عمومی تبدیل کرد.
وی در پایان گفت: دولت هم موظف است با حمایت‌های همه جانبه از تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد از توانمندی‌های آن‌ها برای حفاظت از اراضی بهره‌گیری کند.
انتهای پیام/300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان