۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین اقدام و عمل دولت علیه اقتصاد مقاومتی / همکاری وزارت جهادکشاورزی با واردکنندگان شکر!
کد خبر: ۱۸۱۶۴۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲۲ ساعت: ۱۱:۲۷ ↗ لینک کوتاه

به دنبال مصوبه‌ای دولت برای کاهش تعرفه واردات شکر:

اقدام و عمل دولت علیه اقتصاد مقاومتی / همکاری وزارت جهادکشاورزی با واردکنندگان شکر!

این اقدام وزارت کشاورزی در کاهش میزان تعرفه واردات شکر، درحالیکه تعرفه واردات تمامی کالاهای کشاروزی افزایش یافته است، در واقع یک سیگنال مثبت به واردکنندگان شکر است که در سال گذشته نتوانستند آن طور که باید از مزایای واردات شکر بهره ببرند.

اقدام و عمل دولت علیه اقتصاد مقاومتی / همکاری وزارت جهادکشاورزی با واردکنندگان شکر!
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین  ، میزان تعرفه واردات محصولات وارداتی کشور هرساله مورد بازبینی قرار می‌گیرد و دچار تغییرات می‌شود. در تغییراتی که از ابتدای سال جاری بر تعرفه واردات کالاها اعمال شده، میزان تعرفه واردات تمامی محصولات کشاورزی افزایش یافته و تنها میزان تعرفه واردات شکر کاهش قابل توجهی داشته است.


طبق مصوبه هیأت وزیران، میزان تعرفه واردات شکر از میزان ۴۰ درصد در سال گذشته، به ۲۶ درصد در سال جاری کاهش یافته و علت این مسئله «تأمین نیاز داخلی» عنوان شده‌است. طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، میزان واردات شکر در سال گذشته به دلیل اعمال تعرفه واردات بیشتر از میزان ۳۸۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۳، به ۱۷۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۴ کاهش یافته است.

این درحالی است که علیرضا اشرف، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر، گفته است: «در سال ۹۴، با وجود شکستن رکورد میزان تولید در داخل کشور، وضعیت فروش قند و شکر در کشور نامناسب بوده است. صنعت قند و شکر از نظر ماشین‌آلات و خط تولید، ظرفیت‌های تولیدی لازم را در اختیار دارد تا خودکفایی در این بخش محقق شود؛ یعنی کشور ظرفیت تولید چغندر قند و شکر از نیشکر را دارد و می تواند بیش از نیاز داخل نیز تولید کند؛ اما مشکل اصلی بحث قیمت تمام شده، قیمت های تعرفه‌ای و کشش بازار است.»

عیار نوشت: این اقدام وزارت جهاد کشاورزی در کاهش میزان تعرفه واردات شکر، درحالیکه تعرفه واردات تمامی کالاهای کشاروزی افزایش یافته است، در واقع یک سیگنال مثبت به واردکنندگان شکر است که در سال گذشته نتوانستند آن طور که باید از مزایای واردات شکر بهره ببرند.

خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی از مهم‌ترین اصول اقتصاد مقاومتی است و در بندهای ششم و هفتم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، ابلاغی مقام معظم رهبری نیز به این مسئله تأکید شده است:

بند ششم: افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی (بویژه در اقلام وارداتی)، و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص

بند هفتم: تأمین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تأکید بر افزایش کمی و کیفی تولید (مواد اولیه و کالا).

از طرف دیگر، در کشورهای صنعتی و پیشرفته نیز میزان تعرفه واردات محصولات کشاورزی، برخلاف دیگر محصولات، بسیار بالا تعیین می‌شوند و کشورها تلاش می‌کنند در زمینه محصولات کشاورزی خودکفا شوند. بنابراین لازم است مسئولین وزارت جهاد کشاورزی با بازنگری در میزان تعرفه واردات شکر، و افزایش آن، اقدامات خود در زمینه افزایش تعرفه واردات محصولات کشاورزی در سال جاری را تکمیل نمایند.


انتهای پیام/1404

منبع: پایگاه598

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان