۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین اوقات فراغت مساله انسانیت است
کد خبر: ۱۸۰۵۹۹ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲۰ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

اوقات فراغت مساله انسانیت است

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: لازم است در زمینه اوقات فراغت فلسفه‌پردازی شود و بنیان‌های آن را محکم کنیم.

اوقات فراغت مساله انسانیت است

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: لازم است در زمینه اوقات فراغت فلسفه‌پردازی شود و بنیان‌های آن را محکم کنیم.

به گزارش خبرنگار حقوقی صبح قزوین ( صبح قزوین )،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی در نخستین کنفرانس ملی اوقات فراغت که امروز در برج میلاد برگزار شد، افزود: لازم است اوقات فراغت بر اساس ارزش‌ها و اخلاقیات جامعه ایرانی اسلامی بنیان نهاده شود که در این زمینه فعالیت انجمن‌هایی مانند اوقات فراغت هم از بعد نظری و هم عملی می‌تواند موثر باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: ما مایل هستیم که هم فرد سالم و هم جامعه سالم داشته باشیم. جوامع مختلف سلامت را بر اساس نگرش خود تعریف می‌کنند. ایران نیز یک کشور فرهیخته است؛ بنابراین ایرانیان باید به اینگونه مقولات فرهیخته‌تر بنگرند و در زمینه آن هم از بعد فردی و هم از بعد اجتماعی برنامه‌ریزی کنند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به کارکردهای اوقات فراغت گفت: رشد شخصیت فرد، جلوگیری از هدر رفتن نیروها و رفع خستگی از جمله کارکردهای اوقات فراغت است. اوقات فراغت می‌تواند به ارتقای سلامت جامعه کمک کند به شرط آنکه روش بکار گرفته شده عالمانه و هوشمندانه طراحی شود؛ در واقع مساله اوقات فراغت مساله انسانیت است.

وی افزود: آنچه که بیشتر در زمینه ساخته شدن حقیقت انسانی تاثیر می‌گذارد فضای اوقات فراغت ماست. ما این فضا را به ظاهر انتخاب می‌کنیم و در این فضا هویت انسانی‌مان شکل می‌گیرد. در واقع صنایع فرهنگی زمینه‌هایی را برای پر کردن اوقات فراغت فراهم می‌کند. جهان صنعتی بلایی به سر ما آورده است و به گونه‌ای عمل کرده که مقولات انسانی و فرهنگی به صنعت تبدیل شده‌اند و انسان‌ها در قالب‌هایی گنجانده شده‌اند. در این شرایط ما باید تلاش کنیم از این قالب‌ها نجات پیدا کنیم و به خلاقیت برسیم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه تاکید کرد: سبک زندگی را بر اساس اوقات فراغت باید شناسایی کرد. مهم‌ترین دغدغه و کار مدیران برنامه‌ریزی به منظور ارتقای زندگی مردم است. جوامع کنونی با جوامع گذشته تفاوت‌هایی کرده‌اند. مسئولیت دولت‌ها در گذشته بیشتر تامین امنیت مردم بود ولی دولت‌های کنونی لازم است در جهت ارتقای سطح زندگی مردم تلاش و در این زمینه برنامه‌ریزی کنند. جوامع صنعتی مطابق با اصل تولید و افزایش ثروت برنامه‌ریزی می‌شوند و در حوزه اوقات فراغت نیز به ظاهر حق انتخاب‌های زیادی را به مخاطب می‌دهند اما همه آنها در نهایت موجب تقویت پایه‌ها و ارزش‌های جامعه سرمایه‌داری می‌شوند.

صادقی اضافه کرد: ایران به عنوان یک جامعه دینی باید تلاش کند برای جنبه‌های مختلف زندگی از جمله اوقات فراغت مردم برنامه‌ریزی کند که این کار به معنای ارتقای زندگی و ارزش‌های بالای انسانی است. در این بخش بسیار عقب هستیم. در این شرایط لازم است به منظور جبران عقب ماندگی‌ها تلاش زیادی کنیم.

وی تاکید کرد: نخستین نتیجه پرداخت صحیح به اوقات فراغت افزایش سلامت جامعه و ایجاد زمینه رشد و تعالی انسانی و ... است که به تولید «ثروت فرهیخته» می‌انجامد. به بیان دیگر لازم است به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که نتیجه آن رشد فکری و خلاقیت فرهنگی باشد و به تولید ارزش‌های مادی و معنوی بینجامد، به این ترتیب می‌توان معضل بیکاری را کاهش داد. در واقع سرمایه‌گذاری در زمینه مقولات فرهنگی سودآوری بیشتری دارد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه اضافه کرد: زمانی که سطح فرهنگی، تولید ثروت، میزان اشتغال و مشارکت جوانان در مقوله اوقات فراغت افزایش یابد عرصه بر آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و جرایم تنگ می‌شود و به این ترتیب شاهد کاهش جرایم و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.

صادقی در پایان گفت: وظیفه دولت اسلامی «بنده‌سازی» به صورت مستقیم نیست بلکه باید زمینه انتخاب مسیر بندگی را برای مردم فراهم کنیم. این بخش کاملا اوقات فراغت را پوشش می‌دهد. متاسفانه دولت‌های گذشته اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب چندان فکر اوقات فراغت نبودند البته شاید دانشگاهیان و ما نیز مقصر باشیم که در این زمینه برای دولت‌ها فرهنگ‌سازی لازم را نکرده‌ایم.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان