۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین حمله همه جانبه تورهای اسراییلی به دلفین های قشم
کد خبر: ۱۷۷۶۵۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۵ ساعت: ۱۱:۱ ↗ لینک کوتاه

مرگ پی درپی حیوانات دریایی؛

حمله همه جانبه تورهای اسراییلی به دلفین های قشم

حیوانات دریایی آبهای خلیج فارس مورد حمله تورهای اسراییلی قرار گرفته اند و حیات آنها به شدت در حال تهدید است به طوری که هفته ای چندین آبزی کمیاب در این آبها تلف می شود .

حمله همه جانبه تورهای اسراییلی به دلفین های قشم
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین  ، این روزها خبرهای زیاد از اینکه موجودات خلیج فارس یکی پس از دیگری لاشه های آنها به سواحل می رسد از خروجی رسانه ها بیرون می آید ولی هیچ یک از مسولان برای جلوگیری از این فاجعه زیست محیطی اقدامی نمی کنند تااینکه روزگذشته  لاشه یک دلفین که در تور صیادان گرفتار شده بود، درساحل کندالو در نزدیکی روستای شیب دراز این جزیره کشف شود .

دلفین های بازی گوش که در اطراف جزیره هنگام در حال چرخش هستند در تور نایلونی یک بار مصرف که در زبان محلی به تور اسراییلی معروف است، گرفتار می شوند  و بر اثر تقلای زیاد، تور ماهیگری در پوست و گوشت این پستاندار دریایی نفوذ کرده و باعث مرگ آن می شود .

شنیده شده است که لاشه های دلفین های گوژپشت یا بینی بطری بعد از اینکه در تورهای اسراییلی گیر می کنند توسط صیادان پنهاد می شود تا مسولان از این فاجعه آگاهی نداشته باشند و به این روش صید ایرادی نگیرند . 

شواهد و اطلاعات به دست آمده از جامعه محلی، روزانه تعداد زیادی از این تورها در آب های جزیره قشم به قصد صید ماهی به کار گرفته می شود که این روند می تواند زنگ خطری برای گونه های در معرض خطر انقراضی همچون دو گونه لاک پشت های پوزه عقابی و سبز و جانوران دریایی همچون دلفین های این منطقه باشد .

در دوسال اخیر مرگ دو دلفین گوژپشت در جنوب شرق جزیره (ساحل روستای تورگان)، یک دلفین گوژپشت در جنوب غرب جزیره (منطقه نمکدان)، ۶ دلفین بینی بطری در سواحل شمالی جزیره هنگام و یک دلفین پورپویز در شمال غرب جزیره قشم (ساحل باسعیدو) یک دولفین روز گذشته به ثبت رسید و در چند روز گذشته شاهد به گل نشستن یک نهنگ ۱۰ متری در آبهای ای جزیره بودیم که این نشان از عدم رعایت نقاط ایمنی در حفاظت از جانداران دریایی است .

مردم جزیره هنگام که تا قبل از شناساندن دلفین ها با مشکلات معیشتی روبرو بودند و با وجود شناساندن این نعمت حال و روز بهتری پیدا کرده اند اگر مواظب حیاث موجوداتی همچون دلفین ها در این منطقه نباشند احتمال دارد این حیوانات از این منطقه فاصله بگیرند و نان مردم این منطقه هم آجر شود .

گفتنی است ” علاوه بر دلفین ها موجودات دریایی همچون لاکپشت ها و سفرها ماهی ها و موارد دیگر هم نیز در این چند روزه قربانیان این تور اسراییلی شده اند و مسولان این جزیره چشم خود رابراین فاجعه بسته اند و با خاطیان این خیانت ها برخورد جدی نمی کنند .

 در این جزیره پهناور می توان علاوه بر شناسایی ۲۴۵ گونه از ۵۰۹ گونه پرندگان کشف شده در ایران، جانوران و پستانداران دریایی همچون دلفین ها و گونه های بسیار نادر و در معرض انقراضی همچون لاک پشت های سبز و پوزه عقابی را مشاهده کرد.

 

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان