۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین احتمال هجوم مگس‌های‌زیتون به باغداران ‌رودباری
کد خبر: ۱۷۳۴۹۹ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۸ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

احتمال هجوم مگس‌های‌زیتون به باغداران ‌رودباری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: امسال در خصوص احتمال مگس‌های زیتون به باغداران رودباری نگران هستیم.

احتمال هجوم مگس‌های‌زیتون به باغداران ‌رودباری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: امسال در خصوص احتمال مگس‌های زیتون به باغداران رودباری نگران هستیم.

به گزارش صبح قزوین ( صبح قزوین )، منطقه گیلان، مگس میوه زیتون یا به عبارت ساده‌تر،‌ مگس زیتون مهم‌ترین آفت زیتون در تمام دنیا به‌شمار می‌رود.

این آفت یکی از مهم‌ترین عوامل کاهنده‌ی کیفیت و کمیت محصول زیتون نیز به‌شمار می‌رود.

میوه‌های درخت‌زیتون، تنها میزبان طبیعی شناخته شده برای این حشره هستند. بسیاری از ارقام زیتون خوراکی، مورد حمله مگس زیتون قرار می‌گیرند.

لارو مگس زیتون با تغذیه از گوشت میوه، باعث ریزش میوه‌ها پیش از برداشت می‌شود.همچنین باعث کاهش کیفیت روغن زیتون و ورود قارچ‌های پاتوژن از محل سوراخ ورودی لاروها می‌رود که بدین‌ترتیب اسیدیته داخل میوه‌ها به میزان دو تا چهار برابر افزایش می‌یابد.

نوع خسارت بسته به نوع رقم، متفاوت است.اگر میوه‌ها از ارقام کنسروی باشد، تمام آنها آسیب می بینند و بازارپسندی محصول به واسطه خسارت مستقیم لاروها از بین می‌رود.

یک لارو به تنهایی، 150-50 میلی‌گرم از گوشت میوه را با توجه به رقم میوه مصرف می‌کند. هرچند، خسارت ریزش میوه‌ها با افزایش وزن و میزان روغن در میوه‌های باقی‌مانده تا حدزیادی جبران می‌شود.

هم‌چنین اگر لاروها در اوایل دوره زندگی بمیرند،با وجود علائم سوراخ شدگی،میوه‌ها می‌توانند به رشدطبیعی خود ادامه دهند.

«علیرضا شعبان‌نژاد» رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین گفت: امسال در خصوص احتمال مگس‌های زیتون به باغداران رودباری نگران هستیم.

وی تصریح کرد: کارت زرد به باغداران زیتون رودبار داده شده است و یارانه لازم برای جلوگیری و مبارزه از این آفت در نظر گرفته شده است.

شعبان‌نژاد با تأکید بر همکاری باغداران زیتون گیلان با انجام شخم پای درختان زیتون هم‌چنین هرس باغات تصریح کرد: اقدامات به‌موقع موجب می‌شود کمترین خسارت‌ها از مگس‌زیتون به استان وارد شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان این‌که معمولاً باغ‌های سنتی در مواجهه با این آفت دچار آسیب و خسارت می‌شوند، خاطر نشان کرد: سال‌های گذشته خسارت‌های بسیار اندکی از مگس‌زیتون به این محصول در استان وارد شده است و امیدواریم امسال نیز بتوانیم با کمترین خسارت از این آفت عبور کنیم.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان