۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین هر ساعت ۱۵۰ نفر در کشور بیکار می‌شوند/دست کاری آمار نرخ بیکاری مرکز آمار
کد خبر: ۱۶۴۰۰۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲۳ ساعت: ۱۱:۳۸ ↗ لینک کوتاه

رئیس اتاق بازرگانی ایران خبرداد:

هر ساعت ۱۵۰ نفر در کشور بیکار می‌شوند/دست کاری آمار نرخ بیکاری مرکز آمار

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه اگر هرساعت ۱۵۰ شغل ایجادکنیم تنها توانسته‌ایم از رشد و افزایش بیکاری جلوگیری کنیم، گفت: اگر بخواهیم در ۵ سال آینده بیکاری را به عدد صفر نزدیک کنیم باید ۲ برابرشغل در ساعت ایجاد کنیم.

هر ساعت ۱۵۰ نفر در کشور بیکار می‌شوند/دست کاری آمار نرخ بیکاری مرکز آمار
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ؛محسن جلال‌پور در این‌باره افزود: در حالی که عدد بیکاران کشور بیش از ۵ میلیون نفر برآورد شده آگاهی از اینکه هر ساعت حدود ۱۵۰ نفر به جمعیت بیکاران افزوده می‌شود، نگرانی را صدچندان می‌کند. وی ادامه داد: با وجود این اگر در هرساعت، ۱۵۰ نفر کار پیدا کنند، تازه توانسته‌ایم سطح موجود را حفظ کنیم.
به‌تأکید جلال‌پور اگر امسال بتوانیم هرساعت ۱۵۰ شغل ایجاد کنیم درعمل تنها توانسته‌ایم از رشد و افزایش بیکاری جلوگیری کنیم و اگر بخواهیم در ۵ سال آینده بیکاری را به عدد صفر نزدیک کنیم باید دو برابر این میزان یعنی ۳۰۰ شغل در ساعت و ۵ شغل در هر دقیقه ایجاد کنیم.
وی تصریح کرد: با این وضع که سیاست و سیاستمداران هر روز مساله جدیدی در کشور ایجاد می‌کنند، بعید است چنین توفیقی داشته باشیم. خدا کند سیاسیون ما به خود آیند و به آینده انقلاب، نظام و کشور فکر کنند.
دستکاری آمار نرخ بیکاری مرکز آمار
در این میان حمید حاج‌اسماعیلی، فعال حوزه کارگری در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره تعداد بیکاران و آمارهای اعلام‌شده از سوی مرکز آمار ایران در این‌باره اظهار داشت: آمارهای اعلامی در برخی مؤلفه‌ها با واقعیت‌های اجتماعی برابری ندارد به‌طوری که نرخ‌های مرکز آمار به‌طور تقریبی نصف آمار واقعی بیکاری در کشور است.

حاج‌اسماعیلی با تصریح اینکه میزان نیروی بیکار در کشور حداقل ۲ برابر نیروی اعلام‌شده از سوی مرکز آمار ایران است، افزود: از آنجا که دولت بر اساس آمار نفوس و مسکن، میزان اشتغالزایی را اعلام می‌کند در نتیجه اینگونه آمارها واقعی نیست.

به گفته وی، از آنجا که مرکز آمار ایران از شیوه‌های سازمان‌های بین‌المللی کار برای محاسبه نرخ بیکاری استفاده می‌کند و این سازمان ملاک یک ساعت کار در هفته را مدنظر قرار می‌دهد بنابراین آمار اشتغالزایی و بیکاری با آنچه در جامعه وجود دارد، برابری نمی‌کند. به تاکید این فعال حوزه کارگری چگونه است که فردی با ۲ شیفت کاری نمی‌تواند زندگی خود را بچرخاند و از سوی دیگر مرکز آمار ایران فردی را با یک ساعت کار در هفته، شاغل می‌نامد.

حاج‌اسماعیلی تاکید دارد که مرکز آمار ایران باید برای پایش آمارهای نرخ بیکاری و اشتغالزایی از آمارهای سازمان تامین اجتماعی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین آمار بنگاه‌های تعطیل و ورشکسته بهره‌ گیرد.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم تاکنون برنامه‌ای برای اشتغالزایی ارائه نداده و از سویی نتوانسته جلوی تعطیلی بنگاه‌های تولیدی را بگیرد، اضافه کرد: بازار کار همچنان دچار مشکل است و دولت در این چند سال فقط نرخ تورم را کاهش داده در حالی که بازار برای حرکت نیاز به انبساط‌های تورمی دارد.

حاج‌اسماعیلی خاطرنشان کرد در حالی که دولت می‌توانست از فضای بین‌المللی ایجادشده برای اعزام نیروی کار به کشور‌های متقاضی استفاده کند اما این کار را هم انجام نداد و نتوانست در مجموع برنامه ضربتی برای اشتغالزایی ارائه کند.

وی ادامه داد: اینکه دولت تلاش کند و بگوید که جمعیت بیکاران زیر ۳ میلیون نفر است برای مردم قابل قبول نیست، چراکه در برخی از استان‌ها نرخ بیکاری بالای ۴۰ درصد بوده و در تهران که گفته شده این نرخ زیر ۱۰ درصد است بازهم پذیرفته نیست، چرا که در تهران بازار کار واسطه‌گری و دلالی حاکم است که این نوع کارها در آمار اشتغال نباید بگنجد.

این فعال حوزه کارگری همچنین به جمعیت زنان جویای کار در جامعه اشاره کرد که با توجه به کاهش نرخ ازدواج و افزایش تعداد بانوان تحصیلکرده در نتیجه این قشر از متقاضیان بازار کار هستند اما متاسفانه نگرش مثبتی در این‌باره وجود ندارد در حالی که با اشتغالزایی مناسب این جمعیت می‌توان تا اندازه‌ای نرخ بیکاری را کاهش داد.
اشتغال موجود حفظ نشد

از سوی دیگر، آرش فراز، فعال حوزه کارگری درباره سیر رو به رشد تعداد بیکاران کشور اظهار داشت: متاسفانه ابزار پیمایش قوی در این زمینه وجود ندارد. فراز با بیان اینکه ظرف یکی، دو سال گذشته حدود ۳۰ درصد از توان تولیدی واحدهای مختلف امکان فعالیت خود را از دست داده‌اند، افزود: از آنجا که واحد تولیدی امکان فعالیت ندارد در نتیجه نه‌تنها نمی‌تواند نیروی جدید به کار گمارد بلکه نمی‌تواند اشتغال موجود را هم حفظ کند.

به گفته وی، واحدهای تولیدی با بستن قراردادهای موقت برای کاهش هزینه‌های خود از یک سو نیروهای زبده کاری خود را از دست می‌دهند و از سوی دیگر نیروهای جذب‌شده برابر قانون نمی‌توانند حق و حقوق خود را از کارفرما طلب کنند. فراز با اشاره به رکود حاکم بر بازار کار و سرمایه از دولت یازدهم انتقاد کرد که تاکنون راه حل عاجلانه و قطعی برای خروج از رکود ارائه نکرده است.

همچنین در ۲ سال گذشته سهم تولید و صنعت از یارانه یا پرداخت نشده یا به‌اندازه‌ای ناچیز بوده که نتوانسته است پاسخگوی نیازهای بنگاه‌های تولیدی باشد. این فعال حوزه کارگری با تصریح اینکه بانک‌ها هم به دنبال تامین نقدینگی مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی نیستند در پاسخ به پرسشی درباره سهم دولت و بخش خصوصی در اشتغالزایی گفت: از آنجا که سهم دولت از اقتصاد بیشتر از ۷۰ درصد است پس باید نسبت به این سهم، وظیفه خود را انجام دهد و از سوی دیگر زمینه و فضا را برای بخش خصوصی فراهم کند تا فعالان این بخش بتوانند با ۲۰ درصد سهمی که در اختیار دارند به اشتغالزایی بپردازند.

فراز درباره جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هم خاطرنشان کرد که متاسفانه در بازار بخش خصوصی نیز فضای کار مناسبی برای آنها فراهم نیست و فرصت‌ها و عرصه‌ها آن اندازه تنگ شده که بازار توان جذب تحصیلکرده‌ها را ندارد. به تاکید وی، حتی آموزش‌دیدگان دانشگاهی هم در بازار جذب نمی‌شوند.

کاهش ۱۳ هزارنفری جذب نیروی کار
در همین حال محمد اکبرنیا، مدیرکل کاریابی‌ها و هدایت نیروی کار وزارت کار از کاهش ۱۳ هزار نفری جذب نیروی کار در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ توسط کاریابی‌ها خبر داد.

اکبرنیا با اعلام اینکه در سال گذشته بالغ بر ۱۷۱ هزار نفر از طریق کاریابی‌ها به کار گمارده شده‌اند، افزود: این میزان در سال ۹۳ بالغ بر ۱۸۴ هزار نفر بود. وی با اشاره به اینکه رساندن جذب نیروی کار به ۲۲۰ هزار نفر توسط کاریابی‌ها هدفگذاری شده است، ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات آماده‌سازی کاریابی‌ها و آموزش‌های لازم به آنها برای ارتباط‌گیری با دیگر دستگاه‌هاست.

مدیرکل کاریابی‌ها و هدایت نیروی کار وزارت کار با ارائه ‌آماری از میزان سهم کاریابی‌ها در بازار کار کشور، گفت: این میزان هم‌اکنون ۲۳ درصد است که تا پایان این دولت به ۳۰ درصد خواهد رسید.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای حضور نزدیک به ۸۰۰ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی که سالانه وارد بازار کار می‌شوند دارید یا خیر؟ گفت: طبق آمارها بیش از ۷۰۰ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به سمت بازار کار می‌آیند که این امر مستلزم حضور جدی‌تر شرکت‌های دانش‌بنیان است تا این افراد متناسب با تخصص، فعالیت‌های خود را ادامه دهند.

اکبرنیا اضافه کرد: ادارات کل تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی استان‌ها ارتباطات تنگاتنگی با کاریابی‌ها دارند و علاوه بر آن اتصال کاریابی‌ها به مراکز فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها در برخی استان‌ها انجام شده است.
وی خطاب به جامعه دانشگاهی کشور، تصریح کرد: فارغ‌التحصیلان نباید به دنبال مشاغل دولتی یا به اصطلاح «پشت‌ میز‌نشینی» باشند. وی تأکید کرد: یکسری از ایرانیان در خارج از کشور مشغول کار هستند که با حضور بخش خصوصی در این کشورها شاهد افزایش جذب نیروهای ایرانی خواهیم بود.
منبع: وطن امروز

منبع: وطن امروز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان