۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین بیش از ۳۵ درصد تولد کودکان استثنایی حاصل ازدواج‌های فامیلی‌ست/تشخیص معلولیت‌ها باید به سن تولد نزدیک شود
کد خبر: ۱۵۹۳۶۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۱۵ ساعت: ۱۲:۴۰ ↗ لینک کوتاه

معاون وزیر آموزش و پرورش:

بیش از ۳۵ درصد تولد کودکان استثنایی حاصل ازدواج‌های فامیلی‌ست/تشخیص معلولیت‌ها باید به سن تولد نزدیک شود

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: آمار حاکی از آن است که استان‌هایی که ازدواج فامیلی در آنها بالاتر رفته، معلولیت‌ها هم در آن استان بیشتر شده است.

بیش از ۳۵ درصد تولد کودکان استثنایی حاصل ازدواج‌های فامیلی‌ست/تشخیص معلولیت‌ها باید به سن تولد نزدیک شود
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، مجید قدمی رئیس سازمان مدارس استثنایی کشور و معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این مطلب که در سال 94 موفق شدیم مشکل کتاب‌های درسی دانش آموزان استثنایی را حل کنیم، افزود: کتاب‌ها هم به موقع به دست دانش‌آموزان رسید و هم کیفیت آن به روزتر و دقیق تر شد که امیدواریم همین روند رضایت بخش در سال 95 شاهد باشیم.

رئیس سازمان مدارس استثنایی کشور با اشاره به اینکه در سالی که گذشت توانستیم طرح سنجش را به صورت الکترونیکی اجرا کنیم، گفت: در حالی که سال‌های گذشته به صورت دستی انجام می‌شد.

قدمی همچنین درباره تامین سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان توضیح داد و گفت: در سال 94 در ارتباط با تامین سرویس ایاب و ذهاب توانستیم بیش از 80 درصد مناطق محروم را تحت پوشش قرار دهیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به اینکه حمایت‌های دولت از تامین سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان در سال 94 نسبت به سال 93 ، 4 برابر شد، افزود: امسال تلاش بر این است که در همه جای کشور مشکل سرویس دانش‌آموزان استثنایی را حل کنیم؛ اگر چه هنوز در برخی استان‌ها مشکل داریم.

وی همچنین درباره دانش‌آموزان اوتیسم گفت: در بحث دانش آموزان اوتیسم یک گروه ویژه و تیم تخصصی در حال کار هستند؛ چراکه این طیف از کودکان نیاز به بررسی‌های بیشتری در زمینه پیشگیری و درمان دارند؛ همچنین محتوای آموزش این دانش‌آموزان و راهنمای والدین در حال تهیه است و معتقدیم که گام خوبی برداشته شده است. متاسفانه دانش دانشگاه‌ها در حوزه اوتیسم به تشخیص بسنده شده و باید در حوزه توانبخشی بیشتر کار شود و از تجربه سایر کشورها استفاده کرد.

قدمی با بیان این مطلب که در حوزه توانبخشی و خدمات حمایتی کارهای خوبی صورت گرفته است، گفت: بیش از 3 میلیارد تومان در حوزه توانبخشی در نظر گرفته شد که بالغ بر 2 میلیارد تومان آناختصاص یافته است. همچنین رقم‌های بالای 30 میلیون تومان برای عمل‌های جراحی دانش‌آموزان اختصاص دادیم و برای بیش از 70 نفر کاشت حلزون صورت گرفته است.

رئیس سازمان مدارس استثنایی کشور در پاسخ به این سوال که در زمینه جلوگیری از تولد کودکان استثنایی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ گفت: پیشگیری از تولد کودکان استثنایی و جلوگیری از آن برعهده دستگاه‌های دیگر از جمله وزارت بهداشت و بهزیستی است و با توجه به رشد علم، دلایل بیش از 90 درصد معلولیت‌ها مشخص شده است و آموزش در این زمینه به زوجین بیشتر احساس می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید به گونه‌ای باشد که بعضی ازدواج‌ها بالاخص ازدواج‌های فامیلی منوط به ارزیابی ژنتیک باشد، گفت: باید دوره‌های آموزشی 3-4 روزه برای زوجین در نظر گرفته شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اعلام این آمار که تولد بیش از 35 درصد کودکان استثنایی، حاصل ازدواج‌های فامیلی درجه یک (مثل دختر عمو پسر عمو) است، افزود: اگر مشکلی وجود داشته باشد، انتقال از ژن پدر به نوزاد به سرعت انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: آمار حاکی از آن است که استان‌هایی که ازدواج فامیلی در آنها بالاتر رفته، معلولیت‌ها هم در آن استان بیشتر شده است که البته ما اینها را اعلام عمومی نمی‌کنیم.

قدمی ضمن تاکید بر اینکه باید مکانیزمی تهیه کنیم که اطلاعات به درستی به زوجین منتقل شود، افزود: ما در سنین 5 سالگی و 6 سالگی دانش‌آموزان را سنجش می‌کنیم که برای درمان به نوعی دیر است و باید به سن تولد نزدیک شویم تا مداخله کنیم؛ چراکه بسیاری از معلولیت‌ها اگر به موقع شناسایی شوند، قابل درمان است. مثلادر ارتباط با معلولیت شنوایی می‌توانیم مداخله کنیم و شنوایی کودک قابل بازگشت است.

انتهای پیام/7008

منبع: ایلنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان