۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین گام اول اقتصاد مقاومتی به همراه رقص عروسک‌ها با آهنگ بندری
کد خبر: ۱۵۹۱۸۷ نویسنده: علی تقوایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۱۵ ساعت: ۹:۵۲ ↗ لینک کوتاه

معایب و محاسن جشنواره اسباب بازی‌ها در استان؛

گام اول اقتصاد مقاومتی به همراه رقص عروسک‌ها با آهنگ بندری

تقویت و معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور و استان می‌تواند خدمتی ارزنده در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش درآمدهای استان باشد.

گام اول اقتصاد مقاومتی به همراه رقص عروسک‌ها با آهنگ بندری
صبح قزوین ؛-----علی تقوایی.
طی روزهای نوروز خیابان امام قزوین (بازار) و همه خیابان‌های منتهی به آن از رونق بی‌سابقه‌ای برخوردار بود. رونقی که با توجه به خاصیت قزوین در ایام نوروز که معمولا مشابه شهرهای خالی از سکنه است پدیده‌ای نادر جلوه می‌کرد.
ترافیک خودروها و تراکم بازدید کنندگان، فعالیت مغازه‌های این منطقه و بساط افکنی دستفروشان از جمله مظاهر این رونق در این ناحیه بود اما همه رونق شهر در ایام نوروز به سبب برگزاری جشنواره بازی و اسباب بازی قزوین بود که امسال به صورت بین المللی و با بیشترین میزان بازدیدگان برگزار شد.
جشنواره بازی و اسباب بازی از جهاتی چند رویدادی است که برگزاری آن تنها مربرط به شهرداری نمی‌شود بلکه با توجه به نقش ممتازی که این جشنواره می‌تواند در اقتصاد و رونق گردشگری این خطه ایفا کند به نوعی به همه مردم استان تعلق دارد. از این رو گوشزد نکات منفی و مثبت این دوره از جشنواره بازی و اسباب بازی قزوین خالی از لطف نیست.

جنبه‌های مثبت جشنواره:

 
اهریمن گرانی مسکن که در طول سه دهه خون ملت ایران را مکیده و بخش اعظمی از سرمایه‌های اجتماعی این ملت را بر باد فنا داده بود اقشاری چون دلال‌ها، بساز بفروش‌ها، کارچاق کن‌ها و مفسدین که متاسفانه - و بدون تعمیم به همه کارمندان شهرداری- مأمن بسیاری از آنها شهرداری‌ها بود را پروراند و آنها را به سرمایه‌های هنگفتی رساند.
اما با اجرای طرح مسکن مهر عملا بساط اقشار صاحب رانتی چون دلال‌ها و کارچاق کن‌های زمین و مسکن برچیده شد. 


بنابراین عقلانی است که شهرداری‌ها به فکر کسب درآمدهای مشروع و پایدار باشند. منابعی درآمدی که گردشگری در رأس آنها قرار دارد.
برهمین اساس برگزاری جشنواره بازی و اسباب بازی قزوین با کسب درآمدهای مشروعی که حاصل از بلیط فروشی، تبلیغات و سایر تمهیدات می‌شد درآمدهای قابل توجهی را عاید شهرداری قزوین کرد.
درآمدهایی که می‌تواند برخی از اعضای شورا و شهرداری را از پیچیدن به بازار گران کردن خانه و زمین منصرف کند و به خزانه داران بیاموزد که می‌توانند بدون آسیب رساندن به سرمایه‌های اجتماعی هم صاحب درآمدهای اصولی، پایدار و مشروع شد.

معرفی سعدالسلطنه به ایرانیان


برگزاری جشنواره اسباب بازی‌ها در محوطه سعدالسلطنه برای شهر قزوین یک تیر و دو نشان بود چه اینکه بنای سعدالسلطنه که در جای خود یکی از زیباترین و خارق العاده‌ترین ابنیه تاریخی ایران است را به بسیاری از هموطنان معرفی کرد بی آنکه واقعا هزینه‌ای صرف تهیه و ساخت بروشورها و فیلم های تبلیغی شود.
به ویژه آنکه موضوع معرفی سعدالسلطنه برای گردشگری قزوین امر بسیار مهمی است چرا که این بنا علی رغم همه زیبایی‌های خارق العاده‌ای که از آن برخوردار است، هیچ شهرتی در بازار گردشگری تهران و کرج با جمعیتی بالغ بر 18 میلیون نفر ندارد.
در حالی که شهر اصفهان با فاصله‌ای 700 کیلومتری از این بازار گردشگری و با ابنیه‌ای که بسیاری از آنها نیمی از ارزش هنری، تاریخی و زیبایی شناسانه سعدالسلطنه را هم ندارد، درآمدهای بسیاری را از بازاری که باید دستکم به دلیل مجاورت و زیبایی قزوین، متعلق به شهر ما باشد از قزوین می‌گیرد.
اما خوشبختانه یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین دستاوردهای شهرداری در برگزاری جشنواره اسباب بازی‌ها در قزوین معرفی و به شهرت رساندن بنای زیبا اما مهجور و گمنام سعدالسلطنه به ایرانیان بود.

تحقق اقتصاد مقاومتی در گردشگری


منظره بسیاری از تورهای گردشگری شهر 380 هزار نفری قزوین در ایام منتهی به نوروز تصویر خوشایندی را به نمایش نمی‌گذارد.
آنتالیا، استامبول، ازمیر، دوبی، ارمنستان، تایلند، مالزی و سایر شهرها و کشورهایی از این دست که به لطف تخفیف‌های گسترده به گردشگران ایرانی تبدیل به تورهای ارزان قیمتی نیز شده‌اند بسیاری از شهروندانی که حتی تمکن مالی چندانی ندارد را هم اغوا می‌کند.
در حالی که در جریان سفر گسترده هموطنان به این مقاصد جهانگردی، سالانه مبالغ هنگفتی از سرمایه‌هایی که می‌تواند در صنعت گردشگری کشور هزینه شود را عاید کشورهایی می‌کند که مانند ترکیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از حامیان جریانات سنی تندرو چون داعش و جبهه النصرت هستند.


جریانات سلفی که به خون ایرانیان و شیعیان تشنه هستند اما در برابر آنها ما صرف نظر از کشور تنها در قزوین سالانه صدها میلیون تومان وارد خزانه این کشورها می‌کنیم بی آنکه بدانیم این پول‌ها صرف چه امور جنایت باری علیه کشور خودمان می‌شود.
اما تقویت و معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور و استان می‌تواند خدمتی ارزنده در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش درآمدهای استان باشد.
برهمین اساس همه درآمدهای شهرداری قزوین از قِبل جشنواره اسباب بازی نیز در دسته درآمدهای حاصله از اقتصاد مقاومتی تعریف می‌شود چرا که هم سرمایه گذاری و سرمایه گذار این طرح از داخل بود و سبب شد حجم درآمدهای قابل توجهی عاید خزانه یک نهاد ملی و استانی شود.
از این رو شهرداری با برگزاری جشنواره‌هایی از این دست می‌تواند ضمن مدیریت سلایق هم استانی‌ها در سفر، بسیاری از سرمایه‌های سرگردان در بازار گردشگری را به سوی خزانه ملی و استانی جذب کند.

نکات منفی جشنواره: گم شدن نقش کودکان و الگوهای اسلامی


بسیاری از بخش‌های جشنواره اسباب بازی علی رغم نام این جشنواره ارتباط چندانی با کودکان و دنیای آنها نداشت.
برگزاری مسابقات مخصوص بزرگسالان، استقرار غرفه‌های فروش جواهرات و لوازم زینتی و صنایع دستی و ... که بخش اعظمی از محیط فیزیکی جشنواره و محوطه سعدالسلطنه را به خود اختصاص داده بود، هیچ ارتباطی با کودکان ندارند در حالی که مانور اصلی جشنواره به کودکان و بازی‌های آنان معطوف بود.
از سویی نیز اثر چندانی از ارائه الگوهای اسلامی در تربیت و سرگرم کردن کودکان در این دوره از جشنواره مشاهده نشد. در عوض بسیاری از المان‌ها و بازی‌های طراحی شده در این دوره از جشنواره کاملا غربی و یا به لحاظ تربیتی مخرب بودند.


المان‌های «باب اسفنجی» و «گوریل انگوری» چه ارتباطی به الگوهای اسلامی تربیت کودکان داشت؟
البته گران بودن بسیاری از اسباب بازی‌های جشنواره نسبت به فروشگاه‌های آزاد از دیگر نکات منفی این دوره از جشنواره اسباب بازی قزوین بود. در حالی که طبق قاعده برگزاری جشنواره‌ها، عرضه محصولات در جشنواره می‌بایست اولا با قیمتی نازل تر و دوما با تخفیفی درخور ارائه شود در حالی که برعکس این قاعده، اسباب بازی‌ها با قیمتی بالاتر از فروشگاه‌های آزاد و بدون هیچگونه تخفیفی در محوطه نمایشگاهی جشنواره عرضه شد که عملا نیز با استقبال سرد مراجعه کنندگان همراه بود.

درآمدزایی به قیمت رقص عروسک‌های چهارمتری با آهنگ بندری


گذشته از دوری جشنواره از الگوهای اسلامی تربیت و بازی کودکان برخی از رفتارهای موجود در جشنواره به دور از متانت و وقار جشنواره‌ای فرهنگی بود.
چنانکه رقص عروسک‌های مرد و زن چهارمتری در جشنواره با آهنگ بندری! یکی از این موارد است. رقصی که البته تنها برای برخی از بچه‌های بالای 20 سال جالب بود و باقی بچه‌ها از دیدن این برنامه دچار ترس و وحشت شدند.


برنامه رقص عروسک‌های چهارمتری هر چند در سایر جشنواره‌ها نیز تکرار شده است اما برگزاری آن در جشنواره‌ای که افتتاحیه آن توسط فرزند شهید مدافع حرم، شهید حجت اسدی صورت می‌گرفت چندان خوشایند و درست نمی‌نمود و تداعی کننده نوعی رفتار دوگانه مسئولان جشنواره در قبال شعارها و اهداف جشنواره بود.

خطرآفرینی جدی برای بافت و کاربری سعدالسلطنه


برگزاری جشنواره در محوطه سعدالسلطنه گذشته از معرفی بنا به گردشگران باید با ظرافت و دقت خاصی انجام می‌شد تا مبادا کمترین آسیبی به بنای تاریخی وارد شود اما متاسفانه نصب صدها بنر، پارتیشن و فیکسچر در محوطه جشنواره صدمات متعددی را به دیواره‌های سعدالسطلنه وارد ساخته است.
همچنین استقرار برخی از تاسیسات و واحدهای خدماتی در محوطه تاریخی سعدالسلطنه عملا کاربری این محوطه را با خطرات جدی مواجه ساخته است. استقرار آشپرخانه‌های مدرن با تاسیساتی چون فر صنعتی و کباب پزها، سرویس های بهداشتی و نیز کافی نت باعث شده تا سعدالسلطنه در ید اختیار شهرداری بگونه‌ای دیگر با خطرات تخریب مواجه باشد.
این تغییر کاربری‌ها و استقرار صنایع سنگین در شرایطی در سعدالسلطنه روی می‌دهد که محوطه باز این بنای تاریخی می‌توانست برای رفاه حال بازدیدکنندگان با سقف کاذب موقتی پوشانده شود تا ضمن تامین رفاه بازدیدکنندگان اگر قرار است تاسیساتی در محوطه مستقر شود، تاسیسات موقتی و قابل جمع آوری باشد.
جشنواره بازی و اسباب بازی قزوین پس از برگزاری ده روزه به کار خود پایان داد. میزان بازدیدها و درآمدهای حاصل از این دوره از جشنواره می‌تواند آنرا به عنوان تجربه‌ای موفق اما نیازمند رفع نکات منفی و نواقص در آینده تبدیل به یکی از برندهای گردشگری قزوین کند.
برندی که با تکرار آن در سایر حیطه ها –روستاها، قلعه ها و آداب و رسوم- و باز هم درآمدزایی از طریق گردشگری شاید بتوان تا حدودی زخم ناشی از رکود و بحران های تحمیل شده به صنایع استان را کاهش داد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان