۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین پیوند کلیه از جسد برای درمان بیماران دیالیزی
کد خبر: ۱۳۲۰۹۸ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۳ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

پیوند کلیه از جسد برای درمان بیماران دیالیزی

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت برای درمان دیالیز، پیوند کلیه از جسد است که این روش به دلیل کمبود اهدا کننده در حال توسعه است.

پیوند کلیه از جسد برای درمان بیماران دیالیزی
محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان در خصوص وضعیت تجهیزات مربوط به بیماران دیالیزی گفت: در حال حاضر 2 هزار و 700 ماشین دیالیز در کشور داریم که نیمی از آن باید جایگزین ماشین‌های فرسوده فعلی و نیمی برای توسعه در خارج از بیمارستان‌ها طراحی شود.

وی در خصوص برنامه‌های جدید وزارت بهداشت برای بیماران کلیوی عنوان کرد: برنامه جدید وزارت بهداشت برای درمان نارسایی مزمن کلیوی در قالب تاسیس مراکز سرپایی دیالیز در خارج از بیمارستان‌ها و نزدیک به محل سکونت بیماران برای دسترسی آسان‌تر به خدمات است. 

آقاجانی افزود: در حال حاضر 4.6 بیمار به یک دستگاه دیالیز دسترسی دارند که این شاخص مناسب نیست چون نیمی از همین نسبت فرسوده هستند بنابراین برای توسعه در این بخش نیاز به مشارکت بخش خصوصی است چرا که اگر بخش خصوصی به میدان نیاید، بخش دولتی با تامین سالانه 200 دستگاه دیالیز شاید تا 10 سال آینده بتواند به نیاز امروز جامعه پاسخ دهد. 

وی در ادامه گفت: از سیاست‌های وزارت بهداشت در این بخش علاوه بر مشارکت بخش خصوصی، پیوند کلیه از جسد است که به دلیل محدود بودن اهدا کننده کلیه این امر توسعه می‌یابد تا بتوانیم درمان مناسب دیالیز که همان پیوند کلیه است را از طریق جسد رشد دهیم. 

وی خاطر نشان کرد: بدون مشارکت بخش خصوصی؛ توسعه مراکز درمانی دیالیز، جایگزینی ماشین‌های فرسوده فعلی و ساخت مراکز جدید در خارج از بیمارستان‌ها مسیر نمی‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص هزینه ارائه خدمات دیالیز به بیماران کلیوی بیان کرد: وزارت بهداشت تصمیم ندارد که درمان دیالیز را از حالت رایگان خارج کند، بلکه می‌خواهیم کیفیت خدمات دیالیز و دسترسی آسان بیماران به خدمات دیالیز را فراهم کنیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی صبح قزوین جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان