۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین ۱۲۰ کارخانه مختلف، قطعات فلزی پل خیبر را ساخته اند
کد خبر: ۱۲۲۸۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

تحلیل عملیات خیبر از زبان جهادگران سازندگی دفاع مقدس؛

۱۲۰ کارخانه مختلف، قطعات فلزی پل خیبر را ساخته اند

در برنامه حماسه مقاومت شبکه استانی قزوین، جهادگران سازندگی از ساخته شدن پل های شناور زمان جنگ هم مانند پل خیبر، به تحلیل آن دوران پرداختند.

۱۲۰ کارخانه مختلف، قطعات فلزی پل خیبر را ساخته اند

به گزارش صبح قزوین، عملیات خبیر یکی از عملیات نیروهای نظامی ایران در جنگ ایران و عراق بود، این عملیات با رمز "یا رسول الله" در محور هوالهویزه- شمال بصره به صورت گسترده در تاریخ 22 اسفند 1362 به فرماندهی مشترک سپاه در ارتش انجام شد.

از ویژگی های این عملیات می توان به جبهه جنوب، تک گسترده سازمان مشترک، ایران گردان پیاده، عراق 188 زرهی ، کماندهی و تلفات انسانی 146 هزار نفر اشاره کرد.

سید نصر الدین شاهرخی جهادگر دفاع مقدس، در برنامه حماسه مقاومت شبکه استانی قزوین در خصوص فعالیت های جهاد گران،  اظهار کرد: جهاد سازندگی برخلاف تصور مردم فقط به جمع آوری کمک های مردمی نمی پرداخت،  بلکه زمان دفاع مقدس در پشت جبهه ها به خلق صحنه های علمی و تکنولوژیک اشتغال داشت.

شاهرخی در خصوص عملیات خیبر، ابراز کرد: هوالهویزه ویژگی های جالبی برای دشمن داشت، 80 حلقه چاه سبب اهمیت استراتژیکی در شمال و جنوب این منطقه بود که  سبب می شد در منطقه دشمنان نفوذ کنند.

وی در خصوص جهادگران دفاع مقدس عنوان کرد:  از  تلاش های جهاد سازندگی پل معروف خیبر بود.
از ویژگی های پل خیبر طول 6 عرض 3 متر بود که به هم وصل می شدند.

شاهرخی ادامه داد: به  500قطعه فلزی احتیاج داشتیم، بنابراین کارخانه ها بسیج شدند تا قطعات فلزی را بسازند.
در این شرایط حفاظت اطلاعات جهاد گران باید قوی  باشد تا دشمن متوجه ساختن پل نشوند.
جاده سید الشهدا از دیگر اقدامات جهاد گران سازندگی است
.

وی در خصوص ساخت پل بعثت، گفت: این پل در اروند رود با 5/3 اختلاف جزر و مد در عرض 1 کیلومتر و با امکان لوله هایی با طول 12 متر و قطر 16 سانتی متر و عمق 16 میلی متر با روش های ویژه ای در آب شناور ساخته شد؛ تا رزمندگان بتوانند از آب اروند رود عبور کنند.

r

شاهرخی تصریح کرد: اولین موشک های زمین به زمین توسط مرکز مهندسی جهاد سازندگی ساخته شد.

دشمن با استفاده از هواپیماهای فرانسوی برای حمله به کشتی ها  استفاده می کرد و همین سبب شد توسط جهاد سازندگی بدل  موشک ها را بسازیم.
البته نیروهای ما در زمینه ابتکارات و اختراعات دامی و کشاورزی هم اقداماتی انجام دادند.

در ادامه این گزارش حبیب الله عابدینی از دیگر جهادگران دفاع مقدس در برنامه حماسه مقاومت شبکه استانی قزوین، خاطر نشان کرد: من در آن دوران عضو جهاد سازندگی بودم و به عنوان راننده جرثقیل و توپ رسان در جاده سازی، مناطق محروم وعملیات مختلف حضور داشتم.

عابدینی با اشاره به اولین عملیات خود، اظهار کرد: عملیات فتح المبین از اولین عملیات هایم در شهرک المهدی بود، البته در عملیات بیت المقدس و لشگر 16 زرهی به عنوان راننده کامیون جهت تغذیه توپخانه ها در مسیر جاده حضور داشتم.

nnnn

وی در خصوص را ه سازی جاده ها یاد آور شد: راه سازی جاده ها کار بسیار حساسی بود به خصوص در شیفت شبانه حتی روشن شدن چراغ   ماشین می توانست با کوچکترین بی احتیاطی لطمه و خساراتی وارد کند که عملیات را برای دشمن آشکار کند.

لازم به ذکر است، استفاده از پل های شناور که بعدها به پل خیبر معروف شد چون محور پیشروی تا رسیدن به جزیره مجنون شمالی پوشیده از آب و نی بود، رزمندگان ابتدا با قایق پارویی و موتوری خود را به جاده می رساندند و بعد با پل شناور به طرف ایران وصل کردند و با مهندسی لشگرها و جهاد سازندگی این فاصله تا ریختن خاک به طور طبیعی 13 کیلومتر این جزیره را با خشکی طی کردند.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان