۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین از لغو سخنرانی زاکانی تا درگیرشدن حفاظت با بسیج دانشجویی/ تهدید به فرستادن پرونده بسیجیان به وزارت اطلاعات!
کد خبر: ۱۱۵۸۲۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش از آشوبی که در دانشگاه آزاد بپا شد

از لغو سخنرانی زاکانی تا درگیرشدن حفاظت با بسیج دانشجویی/ تهدید به فرستادن پرونده بسیجیان به وزارت اطلاعات!

درپی لغو سخنرانی علیرضا زاکانی نماینده مجلس در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، حراست به دستور عباسپور رییس واحد دستور داد تا اقدامات شدید امنیتی برقرار شده و حتی از ورود مسئولین بسیج به دفتر حوزه جلوگیری بعمل آورده و به شدت با دانشجویان درگیر شد.

از لغو سخنرانی زاکانی تا درگیرشدن حفاظت با بسیج دانشجویی/ تهدید به فرستادن پرونده بسیجیان به وزارت اطلاعات!
به گزارش سرویس دانشگاه  صبح قزوین ، در حالی که قرار بود روز دوشنبه بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد برنامه سخنرانی و تریبون آزاد را با حضور آقایان فرهاد دانشجو (رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی) و علیرضا زاکانی (نماینده مجلس و رئیس کمیسیون بررسی برجام) و تحت عنوان «شهریه دانشجویی در جیب مافیای قدرت یا ثروت؟! در دانشگاه چه می‌گذرد» برگزار کند؛ اما به دستور عباسپور رئیس فعلی واحد، اقدامات امنیتی شدیدی در دانشکده ها اجرا و ضمن لغو یکجانبه این برنامه، از حضور مسئولین حوزه بسیج به دفترشان نیز ممانعت به عمل آمد.

خبرنگار جام نیوز که خود در محل دانشکده انسانی این واحد حضور پیدا کرده اینگونه گزارش می دهد که صحنه مشاهده شده تقریبا چیزی شبیه مناطق جنگ زده بوده و با شیشه های شکسته دفتر حوزه بسیج واحد علوم و تحقیقات رو به رو شده بود که خیل عظیمی از نگهبانان و ماموران امنیتی دانشگاه به دستور رئیس واحد جلوی درب های تماما باز دفتر تجمع کرده بودند. آنها از هرگونه ورود و خروج به این دفتر جلوگیری می کردند.

این در حالی بود که مصطفی ابراهیمی مسئول بسیج دانشجویی علوم و تحقیقات به همراه جانشین و چندتن از معاونت ها در داخل تحصن کرده بودند. به عبارت دیگر بهتر است گفته شود که در داخل دفتر بسیج محبوس شده بودند. تلاش خبرنگار جام نیوز نیز برای ورود به داخل دفتر برای صحبت با آقای ابراهیمی و حتی گرفتن توضیحات از سوی مسئولین دانشکده نیز بی پاسخ ماند که البته دیگر بسیجیان که در صحنه حاضر شده و شاهد ماجرا بودند؛ حقایق تعجب آور و ناراحت کننده ای را از این اتفاقات تعریف کردند.

ماجرا بر سر چه بود؟

به گفته یکی از مسئولین معاونت های حوزه بسیج واحد علوم و تحقیقات که خواست نامش فاش نشود؛ از حدود یک ماه و نیم قبل این حوزه درخواست برگزاری جلسه تریبون آزاد با حضور دکتر فرهاد دانشجو و علیرضا زاکانی را به معاونت فرهنگی این دانشگاه ارسال کرده بود که به دلیل کوتاهی مسئولین دانشگاه در برگزاری شورای فرهنگی به مدت بیش از دو ماه امکان بررسی این درخواست در شورای فرهنگی فراهم نشد و حوزه برای پیگیری آن به شورای نظارت متوسل شد.

به گفته این مسئول بسیجی، دانشگاه با حضور آقای دانشجو مخالفت کرد (که البته دلایل آن نیز روشن است) اما با حضور آقای زاکانی کنار آمد که بعد از ارسال نامه شورای نظارت به همراه مسئول فنی و سیاسی باید بعد از سه روز با دعوت از نماینده بسیج جواب خود را به این تشکیلات اعلام می کردند. در صورت عدم وصول جواب شورای نظارت تا هفت روز نیز از نظر قانونی هر تشکلی می تواند برنامه ارسالی خود را اجرا کند که اتفاقا هفت روز گذشت و شورای نظارت هیچ جوابی به بسیج ارسال نکرده و نماینده ای را نیز دعوت نکردند.

این دانشجوی بسیجی در ادامه افزود که اینگونه بود که بسیج در اعلام نظری رسمی از اجرای برنامه خبر داد و اقدام به نصب پوسترهای تبلیغاتی در بردهای خود نمود. حتی در حرکتی نمادین متن این بند از قانون نیز به عباسپور رئیس واحد برای مطالعه و اطلاع از قوانین دانشگاه خود ارایه شد! اما با این حال عباسپور از دو روز پیش و با ارسال نامه ای به ستاری، حراست کل دانشگاه آزاد از وی خواسته بود تا با هرکسی که در این راستا اقدامی کند به شدت برخورد شود و فضای امنیتی و خفقان را آنهم در ایام تکریم دانشجو، در این واحد اجرا کرد.

امروز چه اتفاقاتی افتاد؟

شاهدان عینی از نحوه برخورد زشت و ناپسند حراست دانشگاه با بسیجیان و خصوصا خواهران بسیجی خبر می دهند. بسیجیانی که چندی پیش رهبر انقلاب امام خامنه ای آنان را «یک ذخیره و گنج بی‌پایان» و «نماینده‌ی پُربرکت و بالنده‌ی مجموعه‌ی ملّت» توصیف کردند. از ابتدای امروز (سه شنبه) جو امنیتی سنگینی بر دانشگاه علوم و تحقیقات حکم فرما بود بگونه ای که برای ورود به هر دانشکده ای کارت دانشجویی درخواست و بازرسی انجام می شد.

این در حالی است که معمولا در این دانشگاه از دانشجویان کارت خواسته نمی شد؛ مخصوصا مسئولین بسیج دانشکده ها که اکثر نگهبانان حراست با آنها از نزدیک آشنا هستند. بنظر می رسد هدف این کارت دیدن ها، همان دانشجویان بسیجی بوده اند تا ضمن شناسایی شدن، از حضور آنها در پایگاه های بسیج جلوگیری شود. لازم بذکر است بارها مسئولین بسیج دانشکده ها درباره حضور افراد غیر دانشجو در داخل دانشگاه شکایت کرده بودند که با بی اعتنایی زننده نگهبانان مواجه و مسئولین حفاظت مواجه می شدند.

وضعیت دانشکده انسانی اما امروز بسیار متفاوت تر از دیگر دانشکده ها بود. حضور گارد حراستی متشکل از 7 آقا و البته فقط یک خانم جلوی درب ورودی دانشکده بسیار هراس آور بود. قضیه فقط به اینجا ختم نمی شود بگونه ای که 4 نگهبان درشت هیکل نیز مقابل ورودی دفتر حوزه بسیج واحد علوم و تحقیقات واقع در دانشکده انسانی ایستاده و از ورود بسیجیان به این دفتر جلوگیری می کردند که کار کاملا غیرقانونی بوده و امکان شکایت از آنها وجود دارد.

به گفته شاهدان عینی ماجرا، زمانی که یکی از بسیجیان خواهر قصد ورود به دفتر را داشته با برخورد بی ادبانه مسئولین حراست مواجه شد. نکته جالب اینجاست که آزادی بیان در واحد علوم و تحقیقات به قدری بالاست که از ورود آقای مصطفی ابراهیمی (مسئول بسیج دانشجویی واحد)، جانشین وی و مسئول بازرسی حوزه به داخل دانشکده ممانعت بعمل آمد! در نهایت اما وقتی که مسئولین حوزه قصد ورود به دفتر خود را داشتند؛ حراست با آنها برخورد فیزیکی کرده و ضمن شکسته شدن شیشه های دفتر، مسئولین بسیجی مورد ضرب و شتم نگهبانان حراست قرار گرفتند.

این درگیری ادامه داشت تا اینکه بسیجیان موفق به ورود به دفتر حوزه شدند؛ اما حراست و حفاظت دانشگاه در اقدامی کاملا غیرقانونی با هجوم آوردن به داخل دفتر سعی در بیرون کشاندن مسئولین بسیج از دفتر کردند. لازم به ذکر است پایگاه های بسیج در هرکجا و با هر اسمی که باشند (شهری یا دانشجویی یا غیره) جزو حریم سپاه پاسداران محسوب شده و هیچ شخص یا نهادی حق ورود غیرقانونی به آن را ندارد.

همچنین مامورین امنیتی دانشکده اقدام به فیلم گرفتن از چهره دانشجویان بسیجی کردند که در این درگیری ها حضور داشتند. نکته مهم اقدام بی شرمانه برخی از نگهبانان حراست در فیلم گرفتن از چهره خواهران بسیجی آنهم توسط تلفن همراه شخصیشان بود که با اعتراض دانشجویان و شعارهای "حراست بی غیرت" همراه شد. حتی گفته می شود که حراست دانشگاه تهدید کرد که پرونده تمام بسیجیانی که عکسشان را گرفته است به وزارت اطلاعات ارسال خواهد کرد!

در ادامه اقدامات غیرقانونی امروز مسئولین امنیتی دانشگاه علوم و تحقیقات، نیروهای انتظامی نیز برای حضور در دانشگاه فراخوانده شدند. گفتنی است مامورین نیروی انتظامی و پلیس بدون حکم قضایی حق حضور در هیچ مکان آموزشی بالاخص دانشگاه ها و البته پایگاه های بسیج را ندارند؛ که این کار امروز نیز کاملا بدون مجوز بوده است!

نظر مسئول بسیج دانشجویی علوم و تحقیقات

مصطفی ابراهیمی دانشجوی دکتری این واحد در این باره گفت: «مسئولان فضای امنیتی شدیدی در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد حاکم کرده‌اند و مسئولان حراست به اعضای بسیج دانشجویی اجازه ورود به دانشگاه و دانشکده علوم انسانی را نمی‌دهند. دانشجویان قرار بود در این برنامه از مافیای قدرت و ثروت انتقاد کنند که با واکنش گاز انبری ریاست این واحد دانشگاه روبرو شدند.»

مسئول بسیج دانشجویی با بیان اینکه این گونه رفتار ها شائبه وجود مافیای قدرت و ثروت را در این دانشگاه دوچندان می‌کند؛ افزود: «این گونه رفتار ها که به قداره کشی می ماند زیبنده ریاست یک واحد آموزشی نیست. اکنون به دستور مسئولین دانشگاه دانشجویان بسیجی در دفتر خود در دانشگاه محبوس شده اند و اجازه ورود و خروج ندارند.خط قرمز این دانشجویان توهین به بسیج، بسیجیان و تفکر بسیجی است.»

ابراهیمی با اشاره به درگیر شدن یکی از نگهبانان خانم با یک بسیجی خواهر، خاطر نشان کرد: «در حال حاضر حراست دانشگاه علوم تحقیقات با دانشجویان درگیر شده است و متاسفانه در این درگیری چادر از سر دانشجویان دختر کشیده شده است.دانشجویان بسیجی تحصن خود را تا آمدن میرزداه رئیس دانشگاه آزاد ادامه خواهیم داد و خواستار استعفای عباسپور از ریاست دانشگاه هستیم.»


موضع گیری سازمان بسیج دانشجویی

محمد مهدی رمضان زاده دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ با اشاره به حمله حراست دانشگاه علوم و تحقیقات به بسیجیان گفت: «متأسفانه امروز شاهد حمله گازانبری حراست دانشگاه علوم و تحقیقات به دفتر بسیج دانشجویی این دانشگاه و مسدود کردن ورود و خروج دانشجویان بسیجی این دانشگاه بودیم.روز گذشته برنامه قانونی بسیج دانشجویی در این دانشگاه با موضوع «بررسی مافیای قدرت و ثروت در دانشگاه آزاد» با کارشکنی‌های مسئولان علوم و تحقیقات همراه و باعث عدم برگزاری این مراسم شد.»

رمضان زاده با بیان اینکه حراست به بردهای بسیج دست برده است، افزود: «در همین راستا تابلو اعلانات بسیج دانشجویی و پوستر های مراسم توسط حراست شکسته و پاره شد. این اتفاق نشان می‌دهد که بحث مافیای قدرت و ثروت پاشنه آشیل مسئولان دانشگاه آزاد است.این چنین واکنش‌های سرهنگ‌مآبانه توسط مسئولان دانشگاه آزاد نسبت به دانشجویان پذیرفته نیست. آقای میرزاده تا به امروز تنها شعارهای خوبی سرداده اما در عمل هیچ اقدامی نکرده است.»

واکنش علیرضا زاکانی به این اتفاقات

دکتر علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون بررسی برجام در واکنش به لغو سخنرانی وی در دانشگاه علوم و تحقیقات و برخورد تاسف بار مسئولین دانشگاهی با بسیج دانشجویی، با صدور بیانیه ای مراتب اعتراض خود را به گوش رئیس دولت تدبیر و امیدی رساند که گویا در دوران وی دیگر نمی توان امیدی به آزادی بیان داشت. بخشی از متن بیانیه به شرح ذیل است که می توانید از اینجا متن کامل آن را دانلود کنید.

«از همه عزیزان بسیج دانشجویی که بر بنده لطف نموده و لایق دیدار با دانشجویان و اساتید این دانشگاه ها دانستند متشکرم و به اطلاع همه گرامیان می رسانم که برابر اطلاعات اینجانب درخواست برگزاری این مراسمات طبق قانون از طریق مجاری دانشگاه دنبال شده بود ولی مسوولین این  دانشگاه ها  بویژه در ستاد مرکزی آن تشخیص دادند حضور برخی افراد از جمله اینجانب که بدنبال روشن شدن حق و شفافیت در امورات مختلف هستم با حال و روز آنان ناسازگار است...»

«...سبب امتنان خواهد بود  دستور پیگیری و روشن شدن این نوع برخورد را ریاست محترم جمهوری معلوم نمایند و بررسی کنند چرا در شرایط فعلی برخی عناصر ضد انقلاب و غیر دانشگاهی می توانند با حضور خود در دانشگاه ها اذهان دانشجویان را مشوش نمایند ولی امکان روشنگری و پاسخگویی از مدافعان انقلاب اسلامی و کمترین آنها بنده گرفته می شود.»

متاسفانه مسئولین دانشگاه نه تنها از دانشجویان و بسیجیان عذرخواهی نکرده بلکه با وارد اتهاماتی به بسیج دانشجویی سعی در فرافکنی در قضیه داشته و جوابیه‌ای هم در این باره صادر کردند؛ که پاسخ آن را در اینجا بخوانید.



انتهای پیام/7008

منبع: جام نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان