۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین ۶۶۰ معلول و سالمند تحت پوشش مراکز شبانه روزی بهزیستی استان هستند/ فعالیت ۱۷ مرکز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی در قزوین
کد خبر: ۱۱۵۷۴۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱۵ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین:

۶۶۰ معلول و سالمند تحت پوشش مراکز شبانه روزی بهزیستی استان هستند/ فعالیت ۱۷ مرکز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی در قزوین

معاون توانبخشی بهزیستی استان از نگهداری ۱۹۵ مجهول الهویه، بدسرپرست و بی‌سرپرست در مراکز شبانه روزی بهزیستی خبر داد و گفت: تعداد خدمات گیرندگان از ۱۷ مرکز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی استان، ۶۶۰ نفر می‌باشد.

 ۶۶۰ معلول و سالمند تحت پوشش مراکز شبانه روزی بهزیستی استان هستند/ فعالیت ۱۷ مرکز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی در قزوین
علیرضا وارثی، معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: تامین نیازهای توانبخشی، مراقبتی و بهداشتی درمانی معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن در قالب مراکز شبانه روزی صورت می‎گیرد.

وی افزود: این مراکز بر اساس دستورالعمل تخصصی مربوطه با بهره‌گیری از تجهیزات و فضاهای مورد نیاز همچنین نیروی انسانی متخصص، متناسب با نیازهای گروه هدف، خدمات توانبخشی و مراقبتی ارائه می‌دهند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: در این مراکز معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن فاقد سرپناه و قدرت انطباق لازم با سایر اعضای خانواده و نیز دسته‌ای از آنان که مهارت‌های لازم برای اداره مستقل امور زندگی را دارا نیستند، اسکان داده می‌شوند و تحت مراقبت و آموزش مهارت‌های لازم قرار می‌گیرند.

وی در ادامه عنوان کرد: تعداد خدمات گیرندگان از 17 مرکز توانبخشی و مراقبتی شبانه‌روزی استان، 660 نفر می‌باشد ضمن اینکه تعداد افراد مجهول الهویه، بدسرپرست و بی‌سرپرست مقیم مراکز شبانه‌روزی نیز 195 نفر است.

وارثی همچنین از ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی به معلولان جسمی، سالمندان، بیماران روان مزمن و افراد دارای اختلالات طیف اوتیسم در مراکز روزانه آموزشی، توانبخشی خبر داد.

وی در ادامه بیان کرد: در راستای رفاه گروه هدف و خانواده آنها، نسبت به تامین یارانه، کمک هزینه ایاب و ذهاب به مراکز و نیز کمک هزینه تغذیه افراد خدمت گیرنده از مراکز فوق اقدام شده است.

این مسئول تصریح کرد: در مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی که غالبا تجهیزات کامل توانبخشی وجود دارد، خدمات با کیفیت مناسب ارائه شده و از طریق ارزیابی، هدفگذاری فردی و طراحی برنامه درمانی و آموزشی متخصصین بر فرد معلول و مشکلات وی تمرکز نموده و وی را برای کسب استقلال نسبی و مشارکت اجتماعی آماده می‌نمایند.

معاون توابخشی بهزیستی استان اظهار کرد: افراد معلول تحت پوشش خدمات مراکز آموزشی و توانبخشی روزانه در استان، 500 نفر می‌باشد که 16 مرکز روزانه با این نوع مجوز در حال فعالیت هستند.

وارثی بیان کرد: این مراکز به‌صورت مراکز روزانه آموزشی توانبخشی کم توانا ذهنی زیر 14 سال و مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی حرفه‌ای کم توان ذهنی بالای 14 سال در حال فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: هدف از فعالیت این مراکز بالا بردن توانایی این گروه از کم توانان ذهنی و رساندن آنان به حداکثر توانایی در جهت زندگی مستقل و کسب عقل معاش است.

این مسئول تاکید کرد: مشارکت مؤثر خانواده، زمینه ساز تلفیق اجتماعی و ارتقاء کیفیت زندگی این افراد می‌شود و اگر سازمان بهزیستی امکان توسعه مراکز روزانه آموزشی توانبخشی را در سراسر کشور داشته باشد نیاز به توسعه مراکز شبانه‌روزی مراقبتی کاهش یافته و معلولان شانس زندگی در محیط خانواده را از دست نخواهند داد.

انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان