۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین از هر ۷۲۰ اختراع در کشور تنها یک اختراع تجاری سازی می شود
کد خبر: ۱۱۵۶۷۱ نویسنده: محمد رضا خانمحمدی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱۰ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

از هر ۷۲۰ اختراع در کشور تنها یک اختراع تجاری سازی می شود

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین گفت: در ایران از ۷۲۰ اختراع یک مورد تجاری سازی شده است در حالی که در کشورهای دیگر این رقم متفاوت است.

از هر ۷۲۰ اختراع در کشور تنها یک اختراع تجاری سازی می شود
محمدرضا خانمحمدی نماینده مردم ابهر در مجلس در مصاحبه با صبح قزوین اظهار کرد: یکی از مشکلات در کشور ما این است که پژوهش عرضه محور و پژوهش تقاضا محور از یکدیگر متمایز نیستند.
وی افزود: در کشور ژاپن به ازای ۱٫۴ اختراع ثبت شده یک اختراع تجاری سازی می‌شود. این ارقام در کشورهای آمریکا به ازای هر ۲٫۷ اختراع، در کره جنوبی که وضعیت اقتصادی مشابه ایران دارد از هر سه اختراع یک مورد به مرحله تجاری رسیده و در ایران از ۷۲۰ اختراع یک مورد تجاری سازی شده است.
این نماینده مجلس ابراز کرد: ما در ایران بر روی ۱۳۹ صنعت تمرکز داریم و به همین علت تمرکز خود را بر روی توانایی‌هایمان از دست داده ایم در حالی که کشور کره جنوبی با وضعیت مشابه ما روی ۶ حرفه صنعتی تمرکز دارد.
خان‌محمدی همچنین با اشاره به اینکه تخصیص اعتبار برای پژوهش یکی از کارهای اصلی ماست و باید به آن توجه ویژه‌ای شود، تصریح کرد: در بررسی شرکت اپل مشخص شد که از ۱۷۰ میلیارد دلار درآمد این شرکت، ۴۲ میلیارد دلار آن به پژوهش تخصیص یافته که این رقم با صادرات نفتی ایران برابری می‌کند.
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه در شاخص‌های نوآوری وضعیت خوبی نداریم، خاطرنشان کرد: در بین ۱۳۳ کشور رتبه ایران در جایگاه شصت و هشتم قرار گرفته است و بنابراین باید به کیفیت نهادهای پژوهشی کشور بیشتر توجه شود.
خان‌محمدی یادآور شد: ۶۶ کشور دنیا ۷۸ درصد ثروت جهان را در دست دارند؛ این در حالی است که در ایران تنها با ۱۲ درصد استفاده از پژوهش کم‌ترین بهره را از این فرصت طلایی می‌بریم.
عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین تصریح کرد: عمده تجارت کشورمان در ۱۰ قلم کالاست که هیچکدام بر اساس پژوهش انجام نمی‌شود در حالی که در جهان صادرات بر اساس تحقیق بازار صورت می‌گیرد و محصولاتی مانند قطعات الکترونیک، رآکتور هسته ای، لوکوموتیو، جواهرات، پلاستیک و مواد شیمیایی است.
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: توجه نکردن به دانش می‌تواند آثار ناخوشایندی در جامعه داشته باشد و همین مسئله موجب شده است تا دولت به این مسئله توجه ویژه‌ای نشان دهد.
انتهای پیام/6001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان