۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین رتبه بندی معلمان از طرح تا اجرا
کد خبر: ۱۱۴۳۸۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

نظام رتبه بندی و معلمان کم سابقه

رتبه بندی معلمان از طرح تا اجرا

رتبه بندی معلمان کج دار و مریز در حال اجرا است طرحی که قرار است به ایجاد انگیزه و افزایش بهره وری در آموزش و پرورش و میان فرهنگیان منجر شود.

رتبه بندی معلمان از طرح تا اجرا
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، هیئت دولت ۲۷ اسفند سال ۹۳ نظام رتبه بندی معلمان را تصویب کرد و پس از آن ۵ اردیبهشت سال جاری از سوی معاون اول رئیس جمهوری این مصوبه ابلاغ شد. مشمولان طرح طبقه بندی معلمان شامل «آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان امور تربیتی، مشاوران، مراقبان سلامت، مدیران و معاونان مدارس و مجتمع های آموزشی و تربیتی» هستند و در پنج رتبه «مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی» رتبه بندی حرفه ای می شوند.
مشمولانی که براساس ضوابط مصوب در یکی از این رتبه ها قرار می گیرند، به ترتیب از ۱۵، ۲۵، ۳۵ و ۵۰ درصد افزایش امتیاز حق شغل از مهر ماه سال ۱۳۹۴ برخوردار می شوند.
احکام رتبه بندی از مهر ماه در حال صدور است و تا امروز بیش از ۷۰ درصد احکام رتبه بندی معلمان صادر شده است و در فیش حقوقی مهر ماه براساس رتبه ای که کسب کرده اند، افزایش حقوق اعمال می شود.
احکام رتبه بندی شامل تمام معلمان نمی شود و فرهنگیان با کمتر از ۶ سال سابقه کار و افراد دارای کسر ساعت موظف تحت پوشش این طرح قرار نمی گیرند.
رتبه بندی که سند تحول بنیادین به آن اشاره دارد معلمان را به ۴ رتبه شامل مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تقسیم می کند تا معلم با هر سابقه ای که دارد متناظر با هم ردیف خودش در دانشگاه، حداقل ۸۰ درصد حقوق را دریافت کند؛ نظام رتبه بندی فعلی براساس قانون خدمات کشوری ابلاغ شد و بیشتر به دنبال تقویت حقوق معلمان است.
معلمان معتقدند، همان اندازه که در سایر دستگاه ها افزایش حقوق صورت می گیرد، در مورد معلمان هم این افزایش تعلق گیرد.
چندی پیش رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رسانه ها از اعتراض برخی معلمان و بازنشستگان نسبت به نحوه اعمال طرح رتبه بندی و افزایش حقوق فرهنگیان بعد از اجرایی شدن این طرح، خبر داده بود.

** نظام رتبه بندی و معلمان کم سابقه
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در این زمینه گفت: نظام رتبه بندی برای معلمان با سابقه کمتر، اثر کمتری در شرایط حقوقی آنها دارد.
سید محمد بطحایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا گفت: طرح رتبه بندی فرهنگیان از جمله طرح های آموزش و پرورش است که از دیرباز به دنبال اجرایی کردن آن هستیم و اگر بتوان به تدریج آن را تقویت کرد زمینه افزایش انگیزه و ارتقای مهارت بین افراد مورد هدف، فراهم خواهد شد.

** مجلسی ها چه می گویند؟
سید حسین نقوی حسینی نماینده مجلس با بیان اینکه در حال حاضر تمام معلمان مشمول طرح رتبه بندی نمی شوند، گفت: بسیاری از معلمان نسبت به نحوه اعمال طرح رتبه بندی و افزایش حقوق معترض هستند و ادعا دارند که تناسبی بین سابقه و مدرک تحصیلی وجود ندارد.
رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی ، در خصوص رتبه بندی معلمان اظهارداشت: همانطور که پیشتر در بیانیه فراکسیون فرهنگیان اعلام شد، آنچه به عنوان طرح رتبه بندی از طرف دولت اجرا می شود با آنچه در مجلس تصویب شد، متفاوت است.
وی بیان کرد: مجلس در این طرح به دنبال تغییر ماهیت جایگاه معلم است و اعتقاد دارد که باید ماهیت معلمی را از حالت اشتغال و کارمندی خارج شود و به یک حوزه فعالیت علمی و فرهنگی تغییر یابد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص اظهار کرد: ایجاد انگیزه و افزایش بهره وری از شاخص های مهم طرح رتبه بندی معلمان و فرهنگیان است و از طرفی بهسازی نیروی انسانی دردستور کار این وزارتخانه قرار دارد.
سیدمحمد بطحایی گفت: تا زمانی که آموزش و پرورش توسعه کافی نیافته دستیابی به توسعه پایدار امری ناممکن خواهد بود.
بطحایی گفت: شورای آموزش و پرورش دارای ظرفیت بالایی است که می تواند در کوتاه مدت بخشی از مشکلات را بر طرف کند ومهمترین هدف آن مشارکت در تصمیم گیری هاست.

** فانی چه گفت؟
وزیر آموزش و پرورش نیز در گفت و گو یا برخی رسانه ها اظهار کرد: برای اجرایی شدن این طرح هزینه ای بالغ بر هزار و 350 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است .
علی اصغر فانی افزود: این طرح در میزان حقوق دریافتی ، محل جغرافیایی خدمت ، سابقه معلمان و دیگر خدمات ارایه شده به این قشر، تاثیرگذار خواهد بود.
رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش نیز در پی اظهار نظر برخی منتقدان طرح رتبه بندی معلمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: منتقدان رتبه بندی به نوعی منتقد دولت هستند.
علیرضا جدایی گفت: کسانی که با بیشترین درآمد تاریخ کشور نتوانستند معلم را مانند سایر کارکنان مورد توجه قرار دهند؛ در حال حاضر که دولت علی رغم محدودیت ها و کمبود منابع مالی، کاهش قیمت نفت، گامی در جهت ترمیم حقوق ها برداشته دایه مهربانتر از مادر شده و تلاش می کنند آن را کمرنگ جلوه دهند.
وی افزود: نظام رتبه بندی معلمان با ظرفیتی که در قانون برنامه پنجم توسعه وجود دارد با بند الف ماده پنجم قانون توسعه پنجم جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارد. در این بند، قانونگذار اجازه دارد که فوق العاده های فصل دهم قانون مدیریت کشوری به طور متوازن تا 50 درصد افزایش یابد، دولت هم از این ظرفیت برای اجرای رتبه بندی معلمان استفاده کرده و مبنای اجرای آن را بر اساس این ظرفیت قرار داده است.
وی با بیان اینکه رتبه بندی معلمان به دنبال کدام هدف پیش می رود افزایش حقوق یا انگیزه؟ تصریح کرد: هر دو؛ اما هدف اصلی این طرح و تمرکز آن بر روی افزایش حقوق نیست، هر چند افزایش حقوق ناشی از این طرح و تاثیر آن بر حقوق معلمان تا 600 هزار تومان با یک حکم در تاریخ آموزش و پرورش بی سابقه است.
رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: علی رغم این ترمیم خوب در حقوق ها، طرح رتبه بندی معلمان برای ایجاد انگیزه و ارتقا امر آموزش و پرورش آمده است و به دنبال آن طراحی نظام آموزشی باید به گونه ای باشد تا افراد در قبال تلاش و تجربه اندوزی و تسلط شان به روش های نوین آموزشی و کاربرد فناوری، تسهیلات و امکانات دریافت کنند.
جدایی در خصوص ترمیم یا افزایش حقوق ناشی از این رتبه بندی اظهار کرد: یکی از سیاست های اصلی این وزارتخانه در بحث معیشت و حقوق معلمان، پرهیز از رسانه ای شدن پرداخت ها به فرهنگیان است، اما این طرح درباره همه معلمان یکسان نیست؛ با توجه به شرایط شغلی و سابقه متفاوت است. می توان گفت این افزایش حقوق اغلب معلمان و فرهنگیان را شامل شده است.
وی گفت: بیش از 100 هزار معلم از 80 هزار تا 120 هزار تومان، بیش از 133 هزار معلم از 136 هزار تا 230 هزار تومان، بیش از 202 هزار معلم از 220 هزار تا 350 هزار تومان و بیش از 326 هزار معلم از 380 هزار تا 530 هزار تومان حقوق هایشان ترمیم شده که این میزان افزایش حقوق با یک حکم آن هم در مدت کمتر از دو سال عمر یک دولت بی ، سابقه بوده است.
رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مهم ترین مشکلات و معضلات آموزش و پرورش در حوزه بودجه و اقتصاد گفت : یکی از مشکلات و معضلات آموزش و پرورش سهم بالای این هزینه های پرسنلی و حقوق و دستمزد از بودجه مصوب است که باید برای آن چاره اندیشید.

انتهای پیام/7008

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان