۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین تولید کتاب‌های بریل و گویا برای نابینایان و کم‌بینایان در قزوین
کد خبر: ۱۱۴۳۸۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۶ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس هیئت مدیره موسسه نابینایان استان قزوین خبر داد:

تولید کتاب‌های بریل و گویا برای نابینایان و کم‌بینایان در قزوین

رئیس هیئت مدیره موسسه نابینایان استان قزوین از آمادگی این موسسه جهت چاپ و تولید کتاب‌های بریل و گویا مخصوص نابینایان و کم‌بینایان خبر داد.

تولید کتاب‌های بریل و گویا برای نابینایان و کم‌بینایان در قزوین
غلامعلی بخشی، رئیس هیئت مدیره موسسه نابینایان استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به ضرورت حضور نابینایان در اجتماع اظهار کرد: افتتاح بخش نابینایان کتابخانه شهدای قزوین، بستر مناسبی جهت حضور فعال روشندلان در اجتماع است.
وی افزود: این قشر از جامعه باید از کشیدن حصار به دور خود اجتناب کنند و دامنه حضور خود را به بیش از شرکت در جمع نابینایان و کم بینایان گسترش دهند.
بخشی با اشاره به محاسن راه اندازی فضایی جهت مطالعه نابینایان خاطرنشان کرد: راه اندازی این بخش فرصت مغتنمی است چرا که این افراد نیز می‌توانند همانند سایر اقشار جامعه مطالعه کنند، جدول حل کنند و حتی در مسابقات کتابخوانی شرکت کنند.
وی در ادامه بیان کرد: موسسه نابینایان استان در حد توان خود به ویژه در بخش تولید کتاب با کتابخانه‌های عمومی استان همکاری و تعامل خواهد داشت.
رئیس هیئت مدیره موسسه نابینایان استان قزوین تصریح کرد: در حدود 500 نفر از نابینایان و کم بینایان در این موسسه عضو هستند البته فعالیت‌های این موسسه منحصر به تولید کتاب نیست بلکه دارای 14 واحد است که این برنامه تنها یکی از فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی موسسه به شمار می‌آید.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات مربوط به تولید منابع شنیداری برای نابینایان و کم‌بینایان گفت: با توجه به حجیم بودن برخی از کتاب‌ها، تبدیل این کتب به خط بریل به صرفه نیست از این رو باید این کتاب‌ها به صورت گویا تولید شوند.
بخشی افزود: در خصوص چاپ کتاب‌ به خط بریل که مخاطبان سفارش می‌دهند مشکلی با ناشران وجود ندارد اما مشکل اصلی در بحث تولید کتاب گویا است.
رئیس هیئت مدیره موسسه نابینایان استان قزوین توضیح داد: ناشران تصور می‌کنند در صورتی که این کتب به صورت گویا تولید شوند افراد عادی جامعه هم از آن استفاده خواهند کرد در نتیجه تقاضای مخاطبان جهت خرید کتاب کاهش می‌یابد از این رو تمایلی به تولید منابع گویا ندارند.
وی عنوان کرد: موسسه نابینایان استان قزوین تشکلی غیر دولتی و جزء NGO هاست که با کمک‌های موردی مسئولین و مردم اداره می‌شود اما در نظر داریم تا با ورود جدی به بحث تولید کتاب مخصوص نابینایان، درآمدی برای خود ایجاد کنیم و در این راستا آمادگی دریافت تقاضا جهت چاپ کتاب‌های مخصوص نابینایان از سراسر کشور را داریم.

انتهای پیام/7003



دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان