۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین موردی از ابتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان گزارش نشده است
کد خبر: ۱۱۴۰۹۹ نویسنده: سید بهمن نقیبی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل اداره دامپزشکی استان قزوین:

موردی از ابتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان گزارش نشده است

مدیرکل اداره دامپزشکی استان قزوین گفت: با توجه به ابتلا برخی حیوانات حیات وحش در استان‌های همجوار به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، واکسیناسون تمام دام‌ها در کمربند و راهای اتصالی استان انجام شده و تاکنون موردی از ابتلا به این بیماری در استان گزارش نشده است.

موردی از ابتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان گزارش نشده است
سید بهمن نقیبی مدیرکل اداره دامپزشکی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به اقدامات اداره دامپزشکی در خصوص کنترل و پایش بیماری‌های دامی، گفت: سل به عنوان یکی از بیماری‌های مشترک میان حیوان و انسان شناخته می‌شود که در صورت تماس با دام بیمار، منتقل می‌شود.
وی افزود: یکی از برنامه‌های ملی اداره دامپزشکی در سال گذشته، تست و شناسیایی دام‌های مبتلا به سل بوده است که از مهرماه گذشته تاکنون 85 هزار سر دام مورد تست و معاینه قرار گرفته‌اند که از این تعداد 103 مورد دام مبتلا به سل شناسایی و از گله جدا شده‌اند.

این مسئول با بیان اینکه ارتباط و تعامل با دانشگاه علوم پزشکی نشان می‌دهد که وضعیت تب مالت حرکت صعودی داشته است، بیان کرد: طی مهرماه سال گذشته تاکنون 47 هزار راس خونگیری انجام شده که 10 دام بیمار شناسایی شدند.
نقیبی با اشاره به اینکه در صورت تخصیص اعتبارات لازم شناسایی دام‌های بیمار تسریع شده و با گستردگی بیشتری انجام خواهد شد، اضافه کرد: طی مهر سال 93 تاکنون مایه‌کوبی تمام دام‌ها در روستاها برعلیه بیماری بروسلوز انجام شده است.

وی با اشاره به آسیب بیماری لمپی اسکین به سرمایه‌های اقتصادی دامی کشور، اظهار کرد: طی سال گذشته غریب به 79 تا 80 کانون بیماری لمپی اسکین در الموت شناسایی شد که همزمان با دهه فجر واکسیناسیون، مایه‌کوبی و سم پاشی مراکز در جهت از بین بردن ناقلین بیماری مانند پشه‌ها و مگس‌های خونخوار در این مراکز انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه لمپی اسکین بیماری مشترک انسان و دام نیست اما موجب مرگ دام شده و ضررهای اقتصادی زیادی را به همراه دارد، ادامه داد: در نظارت‌های صوت گرفته طی سال گذشته 19 مورد دام مبتلا به این بیماری در استان شناسایی شدند.
نقیبی با بیان اینکه شیوع بیماری طاعون نوشخوارکنندگان کوچک حیات وحش در استان‌های مرکزی، زنجان و البرز گزارش شده است، تصریح کرد: با توجه به شیوع این بیماری در استان‌های همجوار، جلسات هماهنگی متعددی با مسئولین محیط زیست برگزار شد و تا این لحظه هیچ موردی از ابتلا به این بیماری در استان گزارش نشده است.

وی ادامه داد: واکسیناسون تمام دام‌ها در کمربند و راهای اتصالی استان انجام شده و تجهیزات سم‌پاشی و مواد ضدعفونی کننده نیز در اختیار سازمان محیط زیست قرار گرفته است.

انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان