۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین اعطای تسهیلات بلاعوض به کشاورزان
کد خبر: ۱۰۶۱۵۷ نویسنده: نصرت‌الله نیکو تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معاون آب و خاک جهاد کشاورزی استان قزوین خبر داد

اعطای تسهیلات بلاعوض به کشاورزان

معاون آب و خاک جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: سازمان جهاد کشاورزی در جهت توسعه سامانه‌های نوین آبیاری به واجدین شرایط تسهیلات یارانه‌ای اعطا می‌کند.

اعطای تسهیلات بلاعوض به کشاورزان
نصرت‌الله نیکو معاون آب و خاک جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در خصوص تخصیص تسهیلات بلاعوض به کشاورزان، گفت: با توجه به بحران جدی کم آبی، سازمان جهاد کشاورزی جهت بکارگیری جدیدترین روش‌های آبیاری در مزارع، تسهیلات بلاعوضی را به کشاورزان اعطا می‌کند.
وی افزود: همه ساله دولت با مصوبه مجلس اعتبارات قابل توجهی را برای مصرف بهینه آب و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در کشور اختصاص می‌دهد.


این مسئول ادامه داد: سامانه های تحت فشار به 2 دسته بارانی و موضعی ( قطره‌ای) تقسیم می‌شوند که آبیاری بارانی بیشتر برای محصولات زراعی و آبیاری قطره‌ای اکثرا برای محصولات باغی، گلخانه‌ای، نهالستان‌ها و کشت ردیفی کاربرد دارد.
نیکو با تاکید بر اهمیت دشت قزوین در کشاورزی، بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع، دولت سالانه بودجه قابل توجهی را در راستای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری به بخش کشاورزی اختصاص می‌دهد که با وجود اهمیت دشت قزوین این تخصیص بودجه برای استان ما مبلغ قابل توجهی بوده است.
وی اضافه کرد: سال گذشته مبلغ 30 میلیارد تومان اعتبار در بخش کشاورزی برای استان قزوین نظر گرفته شده بود که از این میزان تاکنون مبلغ 17 و نیم میلیارد تومان به استان تخصیص داده شده و مابقی این مبلغ هنوز به دست ما نرسیده است.


معاون آب و خاک جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه اعتبارات سال 94 نیز هنوز به استان داده نشده است، اظهار کرد: جهاد کشاورزی همچنان از بودجه سال گذشته برای اعطای تسهیلات یارانه‌ای به کشاورزان استفاده می‌کند.
نیکو در تشریح میزان یارانه تخصیصی به هر یک از روش‌های نوین آبیاری گفت: در روش آبیاری بارانی به ازای هر هکتار 5 میلیون تومان و در آبیاری قطره‌ای به ازای هر هکتار 6 و نیم میلیون تومان تسهیلات یارانه‌ای بلاعوض به کشاورزان اعطا می‌شود.
وی در ادامه به دو ملاک مهم برای تعلق تسهیلات بلاعوض به کشاورزان اشاره و تصریح کرد: احراز دو فاکتور در اعطای تسهیلات یارانه‌ای از جانب جهاد کشاورزی حائز اهمیت است؛ فعالیت صرفا کشاورزی در جهت تامین امنیت غذایی مردم و مصرف آب مورد نظر برای کشاورزی دو نکته مهم برای تخصیص اعتبارات اشاره شده است.
این مسئول ادامه داد: به عنوان مثال آبی که برای گلخانه‌ها و شرب دام و طیور استفاده می‌شود شامل دریافت این تسهیلات نمی‌شود.


نیکو با اشاره به نحوه ثبت نام و دریافت تسهیلات، گفت: کشاورزان می توانند برای ثبت نام به نزدیکترین مرکز خدمات‌دهی جهاد کشاورزی در دهستان‌های مربوطه مراجعه کنند.
وی اضافه کرد: ارائه مدارک اثبات مالکیت آب و زمین کشاورزی برای ثبت نام در جهت دریافت تسهیلات مورد نظر ضروری است.
این مسئول به راه‌اندازی سامانه آبیاری تحت فشار توسط معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی اشاره و بیان کرد: کشاورزان می‌توانند با مراجعه به سامانه آبیاری تحت فشار به آدرس http://www.novinabyari.maj.ir/ نیز برای دریافت تسهیلات اقدام کنند.
نیکو ادامه داد: به شرط تکمیل مدارک و وجود اعتبار لازم 1 الی 45 روز بعد از ثبت نام یارانه لازم به کشاورز پرداخت می‌شود.


معاون آب و خاک جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: وجود چاه‌های بدون پروانه، برداشت بیش از حد مجاز از چاه‌های دارای پروانه و خرد و پراکنده بودن اراضی از جمله مشکلات پیش روی ماست که قصد داریم در صورت تخصیص اعتبارات لازم طی 3 الی 5 سال آینده تمام اراضی کشاورزی با قابلیت اجرای طرح آبیاری تحت فشار، را تحت پوشش قرار دهیم.
انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان