۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین اکوادور کودتای سال ۱۹۵۳ آمریکا و انگلیس علیه ایران را محکوم کرد
کد خبر: ۹۹۷۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

اکوادور کودتای سال ۱۹۵۳ آمریکا و انگلیس علیه ایران را محکوم کرد

رئیس جمهور اکوادور از سیاست امپریالیستی مداخله‌جویانه واشنگتن در امور داخلی کشورهای دیگر از جمله مهندسی کودتای ۱۹۵۳ در ایران، به شدت انتقاد کرد.

اکوادور کودتای سال ۱۹۵۳ آمریکا و انگلیس علیه ایران را محکوم کرد

به گزارش صبح قزوين، رافائل کوره‌آ، رئیس جمهور اکوادور، به گروهی از شبکه‌های بین‌المللی تلویزیونی از جمله شبکه ایرانی اسپانیایی زبان هیسپان تی‌وی، گفت: "واضح است که سیاست‌های فوق‌العاده فجیعی وجود داشته است.
استعمارگری، امپریالیسم و مداخله وجود داشته است.
به همه اطلاعاتی که سیا منتشر می‌کند، نگاهی بیندازید؛ اطلاعات اخیر نشان می‌دهد، سیا در یک کودتا شرکت داشته است.
در کجا؟ ایران.
آنان شاه را به قدرت رساندند؛ یک رژیم کاملاً فاسد.
این واقعیت است.
"

سازمان سیا روز دوشنبه برای اولین بار سندی را در تاييد نقش واشنگتن در کودتاي سال ۱۹۵۳ علیه محمد مصدق، نخست‌وزير وقت ايران منتشر کرد.

رئیس جمهور اکوادور همچنین در اظهارات اخیر خود فعالیت‌های جاسوسی امریکا در امریکای لاتین را محکوم کرد و گفت: "همه ایمیل‌های ما هک شده‌اند.
تلفن‌های ما شنود شده‌اند.
منبع ما که در این عملیات‌ها مشارکت داشته، این موضوع را به ما گفته است، اما حتی این منبع نمی‌داند از کجا این جاسوسی صورت گرفته است.
این پرونده جاسوسی با موردی که اسنودن فاش کرده، تفاوت دارد.
"

وی در ادامه به جاسوسی آمریکا علیه دولت سانتوس (مانوئل سانتوس، رئیس جمهور کلمبیا)، دولت‌های اکوادور، ونزوئلا و آرژانتین اشاره کرد و گفت: "ما مدرک در اختیار داریم و هیچ شکی در ارتباط با آن وجود ندارد.
"

وزرای امور خارجه کشورهای گروه تجاری مرکوسور در آمریکای جنوبی شامل ونزوئلا، آرژانتین، برزی، پاراگوئه، اروگوئه و نیز بولیوی (عضو وابسته)، پنجم آگوست امسال (۲۰۱۳ میلادی)، درباره فعالیت‌های جهانی جاسوسی امریکا که اسنودن از آن‌ها پرده برداشته است، نزد بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل شکایت کردند.

ادوارد اسنودن، پيمانکار سابق سازمان امنيت ملي امريکا (NSA) اوايل ماه ژوئن، اسنادی را در اختيار رسانه‌ها قرار داد که نشان مي‌دهد اين سازمان در چند سال گذشته افزون بر شنود مکالمات تلفني، فعاليت‌هاي اينترنتي شماري از شهروندان امريکايي و اتباع خارجي را تحت برنامه‌اي موسوم به PRISM زير نظر داشته است.

اسناد اسنودن از برنامه‌ای پرده بر می‌دارد که در آن بیشتر کشورهای امریکای لاتین هدف فعالیت‌های جاسوسی امریکا قرار گرفته‌اند و مقادیر گسترده‌ای از اطلاعات درباره طیف وسیعی از تحولات منطقه جمع‌‌آوری شده است.

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان