۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین کلبه وحشت دروغین یا دالانی برزخی ازواقعیتی فراموش شده؟؟!!
کد خبر: ۹۶۰۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

ایستگاه اندیشه؛

کلبه وحشت دروغین یا دالانی برزخی ازواقعیتی فراموش شده؟؟!!

دوستان...دالان قبر گودالی است که همه ما یک به یک از آن عبور خواهیم کرد اما تفهیم این مساله را چگونه برای خود و اطرافیانمان جا انداخته ایم؟ کمی منصفانه تربیندیشیم!

کلبه وحشت دروغین یا دالانی برزخی ازواقعیتی فراموش شده؟؟!!

صبح قزوین؛

به طور کاملاًاتفاقی در شبهای نورانی ماه مبارک رمضان، گذری داشتیم به روستای سرسبز باراجین والبته امامزاده واجب التعظیم اسماعیل بن علی ابن ابی طالب (ع(

نمایشگاهی تحت عنوان مولود کعبه به واسطه  ایام مناسبتی شهادت امیرالمومنین علی (ع) و شبهای قدر در محل امامزاده برگزارشده بود که کاری جالب وارزشی محسوب می شد وضمناً درنوع خود نوآوریها وخلاقیتهای زیبایی را به منصه ظهور گذاشته و هر بیننده صاحب فکری را دقایقی چند در فضای معنوی وخلسه آورخویش مسحورمی کرد!

ازنکات جالب و تحسین برانگیز این نمایشگاه که برای نگارنده این سطور، بسیار نامتعارف و تکان دهنده بود، دالانی تاریک تحت عنوان عالم پس از مرگ بود که سیر مرگ انسان و ورود به مدخل برزخ وعوالم مربوط به آن را نمایش می داد وجالب تر آنکه، چند بازدید کننده که می خواستند داخل این دالان تاریک بشوند با واکنش و ترس اطرافیان از ورود به این مدخل منصرف شدند و با عنوان اینکه شب می ترسیم،.
.
.
وحشتناک است و.
.
.
از آمدن به این بخش ازنمایشگاه پرهیز نمودند.

شاید گمان کنید نمایشگاه خیلی وحشتناک و یا افراد وحشت زده  کم سال بودند.
.
.
نه.
.
.
نه.
.
.
اشتباه نکنید !

همه افراد در سنین میانسالی بودند و نمایشگاه هم فکر نمی کنم به اندازه کلبه وحشتی که در شهربازیها می بینیم، وحشتناک ومخوف به نظر نمی رسید!!!

 اما.
.
.
!  واقعیت چیز دیگری بود و با تعمق و تفکر باید انگشت حسرت به دندان گزید وافسوس خورد.

ما .
.
.
با جان ودل، حاضریم  برای دنیای دروغینی که در شهربازی بابت استفاده ازکلبه وحشت، هم خودمان وهم فرزندانمان، ساعتی وحشت دروغین را که پایه واساسی  جز خرافات و اهداف سودجویانه سرمایه گذاران این مجموعه ها، وبه نوعی تاسف برانگیز، رونویسی وسرمشق گرفتن از هالیوود صهیونیستی و افکار خبیثانه فراماسونری و صد البته ددمنشی و وحشیگری افسانه ای که یا آدمها را به سیخ کشیده اند یا ارواح خبیث به آنها آسیب می زنند و یا بی رحمی و زیر پا گذاشتن اصول انسانی و بی ارزش کردن مودت و رافت.
.
.
، چیز دیگری ندارد و صد البته با پریشانی و استرس و وحشت کاذب و چند روز دلهره و تنش برای کودکانمان موردی برای  عرضه ندارد، مبالغ گزافی می پردازیم وساعتی منتظر و به صف می شویم  برای این مدخل کاذب  و چرت و پرت دنیایی.
.
.
!!!

اما مسئله آنجایی جالب می شود که دنیای مرگ با تمام واقعیت و عظمتش که در بحثهای روایی ودینی ما به شدت برآن تاکید شده و درعین حال ائمه ما همچون امام سجاد (ع)، با آن درجه ایمان از آن تنها پناه به خداوند برده وازاو استمداد کرده اند که به یاریشان دراین ساعات سخت وطاقت فرسا بشتابد و پناهگاه وملجا آنان باشد اینقدرساده وبی تفاوت عبورمی کنیم.

سیاحت غرب کتابی است که از تجارب شخصی یک عالم ازدنیای پس ازمرگ، اندکی پرده برداری می کند و کمی .
.
.
فقط کمی، ازاین دنیای مرموز و پنهان،  اما کاملاً واقعی را به ما غافلان دنیایی نشان می دهد.
.
.
!

از دیدن یک نمایشگاه بسیار ابتدایی و ساده مرگ  آنقدر می ترسیم که اختیار از کف می دهیم وحتی برای دیدن ساده ترین واقعیات جهان هستی دچار وحشت می شویم و حال آنکه ترس همه ما به این دلیل است که این دنیای به تصویر کشیده شده عینی است.
.
.
واقعی است .
.
.
و همه ما دیر یا زود از دالان قبر به سوی جهان ماورایی برزخ پرتاب می شویم.
.
.
  !

بهتر نیست كمي نگاهمان را تغییردهیم.
.
.
سمت و سویش را تنظیم کنیم وبه واقعیت مرگ که همه از آن خوف داریم عمیق تر بیندیشیم.

اما.
.
.
درد از آنجا آغاز می شود که ما در روانشناسی غربی که این روزها گویی مد شده واصطلاحات آن در حوزه علوم انسانی ضعیف ما، به شدت اپیدمی و فراگیر شده است از مرگ گریزی ونیندیشیدن به این صفحه ازهستی سخن به میان می آید و مردم ما را از رفتن به گورستان .
.
.
دیدن قبور.
.
.
اندیشیدن به مقوله مرگ و.
.
.
هرچیز که شما را به یاد آخرت بیاندازد نهی می کند و افسردگی جوامع امروز را به آن مرتبط می داند.

پیداست که این تفکر مخرب تنها برای فریفتن انسان به غوطه ورشدن در دنیای پررنگ و لعاب دنیایی و استفاده بیشتر و بیشتراز مواهب لیبرالیستی ومصرف زدگی صرف است .

کاش کسانی که دم از این اراجیف می زنند کمی هم به کتب دینی و روایی مراجعه کرده واز ذخایر روایی دین اسلام بهره ای هرچند کوچک برمی چیدند.

دردین مبین اسلام،  به نگاه به مقوله مرگ برای ساختن یک زندگی ایده آل، بسیارتاکید شده است.

در دین ما مرگ و نگاه به آن برای ساختن یک زندگی آرمانی و سازنده .
.
.
ویژه و خاص است.

درمنابع روایی داریم که هرگاه بسیار شاد یا بسیارغمگین شدید، سری به گورستان بزنید تا بدانید نهایت انسان به کجا ختم می شود!!!!

و در آخرجمله جالبی از آقای قاضی (اعلی الله مقامه) قریب به مضمون هست که می فرمایند:

از اندیشیدن به مرگ ودائم به فکرمرگ بودن به سعادت اخروی وعاقبت به خیری نائل شوید.
.
.
!

 دوستان.
.
.
دالان قبر گودالی است که همه ما یک به یک از آن عبور خواهیم کرد اما تفهیم این مساله را چگونه برای خود و اطرافیانمان جا انداخته ایم؟ کمی منصفانه تربیندیشیم!

آسیب شناسی اجتماعی این فضا را انشاالله در فرصت  دیگری در زیر ذره بین بررسی خواهیم کرد پس منتظر باشید!

منیره عبداللهی

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان