۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین اقتصاد، بزرگترین معضل پیش روی روحانی
کد خبر: ۸۸۹۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

اقتصاد، بزرگترین معضل پیش روی روحانی

سرویس بین الملل مهر- مراسم تحلیف ریاست جمهوری حسن روحانی با پوشش گسترده رسانه‎های سراسر دنیا همراه بود که ضمن درج خبر مراسم، هر کدام از دیدگاه و زاویه خود به بررسی چالش‎هایی پرداخته است که وی با آنها مواجه خواهد شد.

اقتصاد، بزرگترین معضل پیش روی روحانی
به گزارش صبح قزوين،
در ایران، رئیس جمهور روحانی آغاز به کار می کند روزنامه لوموند چاپ پاریس، با تیتر "در ایران، رئیس جمهور روحانی آغاز به کار می کند"، شرایط کنونی وی را از نظر داخلی و بین‎المللی بسیار دشوار دانسته است.
نویسنده با خاطر نشان کردنِ تحریم های جدیدی که توسط مجلس نمایندگان آمریکا، تنها چهار روز قبل از تنفیذ به بهانه برنامه هسته‎ای ایران به تصویب رسیده است، می نویسد: "در صورت نایید آنها توسط کنگره در ماه سپتامبر، تمام طرف‌های قرارداد در حوزه‎های نفت، خودرو، معدن و صنعت ایران جریمه می شوند و در نهایت باعث متلاشی شدنِ اقتصاد ایران خواهد شد.
" در ادامه به سوابق وی به عنوان یک "دیپلمات" پرداخته شده است و با استناد به اولین مصاحبه مطبوعاتی، راهبرد هسته‎ای روحانی "شفافیت" و "تفاهم سازنده" معرفی شده است و می افزاید: "در زمینه کشورهای خلیج فارس نیز بهبود روابط ممکن است با مانع حمایت بدون قید و شرط دمشق مواجه شود: ایران به تازگی قرارداد تحویل 3.
5 میلیارد دلار محصولات نفتی ایران در ازای سرمایه گذاری در سوریه را به امضا رسانده است.
" کریستوف ایاد همچنین مشکل اساسی که روحانی با آن مواجه خواهد بود را شرایط اقتصادی کشور به دلیل تحریم‎ها علیه ایران دانست.
رهبر معظم ایران رسما حسن روحانی را به عنوان رئیس جمهوری تنفیذ کرد خبرنگار روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در تهران نیز مانند روزنامه فرانسه با غیرمنتظره خواندن پیروزی روحانی، با استناد به صحبت‎های روحانی در مراسم تنفیذ، آن را نشانه‎ی مصمم بودنِ وی برای تغییر تصویر کشورش در داخل و خارج دانست.
وی همچنین نوشت: "با وجود چالش‌‎های متعددی که ممکن است کارآمدی روحانی را محدود کند، حسِ خوش‎بینی محتاطانه‎ای در آستانه مراسم تحلیف در تهران قابل مشاهده بود.
" روزنامه معتقد است که وحدت میان گروه‏های اصلی سیاسی داخلی، جایگزین اختلافاتی بود که در سال‎های اخیر شاهد بوده‏‎ایم.
رضا مرعشی، مدیر بخش تحقیقات "شورای ملی ایرانی آمریکایی" در این زمینه گفته است: "وضعیت 15 سال اخیر روشن است.
کاهش تنش‎های خارجی باعث قدرت گرفتنِ میانه‎روها می‎شود و افزایش فشار خارجی باعث تقویت گفتمان ضد غربی در ایران می‎شود.
" واشنگتن پست به نقل از تحلیل‎گران می‎افزاید که کابینه انتخاب شده توسط روحانی نشان می دهد مشکلات اقتصادی ایران و سیاست خارجی به هم مرتبط هستند و این پیوستگی می‎تواند باعث گشایش در مذاکرات بشود.
محمد علی شعبانی، تحلیل‎گر مسائل سیاسی از تهران می گوید: "انتخاب شخصیت‎هایی که سابقه تعامل با غرب را دارند، نشانه و اقدام قوی‎ای از اولویت‎های سیاست خارجه رئیس جمهور جدید است.
" یکی دیگر از چالش‎های روحانی، اکثریت اصول‎گرای مجلس معرفی شده است که در سال‎های اخیر باعث تنش علنی میان دو قوه شده بود.
حسن روحانی وعده برداشتن تحریم‎ها را می‎دهد "دی استرالین" با آوردن جمله روحانی در اولین سخنرانی رسمی خود، اصلی‎ترین وعده وی را برداشتن گام‎های استوار برای بالا بردن موقعیت ایران در راستای منافع ملی و حذف تحریم‎ها معرفی کرد.
روزنامه استرالیایی، همچنین به ستایش مقام معظم رهبری از دهه‏‎ها خدمت رئیس جمهور جدید به نظام اسلامی اشاره می کند.
در این مطلب مدعی شد "روحانی دوره خود را به عنوان هفتمین رئیس جمهور اسلامی در حالی آغاز می کند که با چالش‎های جدی‎ای در زمینه اقتصاد بیمار و انزوای بین المللی مواجه است.
" در پایان نیز به نقل از رسانه‎ها از حضور 10 رئیس جمهور از کشورهای منطقه و مقامات ارشد عالی رتبه دیگر در مراسم تحلیف اشاره شده است.
ایران رئیس جمهوری جدید دارد، وعده روابط خارجی "سازنده" می‎دهد روزنامه دیلی استار لبنان، تمرکز خود را بر صحبت‎های روحانی در زمینه "تعامل سازنده با دنیا" پس از 8 سال مشکلات دیپلماتیک و تحریم‏‎های مخرب گذاشته است.
این روزنامه می نویسد: "پیروزی روحانیِ میانه‎رو 64 ساله در انتخابات ژوئن، امیدها به مذاکرات ثمربخش درباره برنامه هسته‎ای ایران و کاهش تحریم‎هایی که علیه کشور صادر کننده نفت و عضو اوپک اعمال شده است را افزایش داده است.
" در این مطلب به تشریح صحنه تقدیم حکم و بوسه روحانی بر شانه مقام معظم رهبری نیز پرداخته است.
بزرگ‎ترین چالش‎های روحانی، تورم که در ماه گذشته به 42 درصد رسیده بود، بیکاری و انشقاق میان جناح‎های محافظه‎کاران، میانه‎روها و اصلاح‏ طلب است.
اولین آزمایشی که مجلس با آن مواجه می‎شود، گرفتن رای اعتماد برای وزرای پیشنهادی خواهد بود که پس از تحلیف در روز یکشنبه در مجلس معرفی خواهد شد.
روحانی به عنوان رئیس جمهوری با چالش‎های بزرگی مواجه است شینهوا امروز در تحلیلی با توجه به برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف، بزرگ‎ترین چالش حسن روحانی را تحقق وعده های داده شده در زمان عهده داری مسئولیت دانسته است.
این خبرگزاری چینی اعتقاد دارد که یکی از دلایل اصلی رای آوردن وی در انتخابات گذشته، "باور مردم بر قابلیت وی در مذاکره برای کاهش تحریم‎های غرب است که نرخ تورم ایران را به بیش از 30 درصد، بیکاری به 20 درصد رسانده است و همچنین باعث از دست رفتنِ ده‎ها میلیارد درآمد نفت به صورت سالیانه می‎شود.
" در ادامه آمده است: "با وجود امید روزافزون به کاهش دشواری‎های سال‎های اخیر، تصمیم جدید مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‎های جدید در بخش انرژی ایران، رئیس جمهور جدید را در  دچار حیرت کرده است.
" شینهوا، کلید کاهش تحریم‎ها را به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‎ای با گروه 5+1 دانسته است و با استناد با سابقه وی در این موضوع در سال‏‎های 2003 تا 2005، وی را "مذاکره کننده‎ای زیرک و عمل‎گرا" معرفی کرده است که توسط محافظه‎کاران به عنوان "دیپلماتی سازش‎گر" مورد انتقاد قرار گرفته است.
این خبرگزاری در ادامه تحلیل، از سعید زیباکلام استفاده کرده است که لازمه موفقیت روحانی را در مذاکرات هسته‎ای، انتخاب مذاکره کننده‎ای مورد وثوق می داند که نقشی حتی مهم‎تر از وزرا خواهد داشت.
زیباکلام مدعی شده است که بیشتر مشکلات روحانی، وابسته به بهبود روابط با غرب است.
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان