۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین ضرورت آمایش علمی برای شناسایی ظرفیت‌های علمی کشور/ ایران بزرگترین حجم تولید مهندس در جهان را داراست، اما جهت‌دهی لازم را ندارد
کد خبر: ۴۴۸۲۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد

ضرورت آمایش علمی برای شناسایی ظرفیت‌های علمی کشور/ ایران بزرگترین حجم تولید مهندس در جهان را داراست، اما جهت‌دهی لازم را ندارد

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه آمایش علمی برای شناسایی ظرفیت‌های علمی کشور ضروری است گفت: ایران بزرگترین حجم تولید مهندس در جهان را داراست اما جهت‌دهی لازم را ندارد.

ضرورت آمایش علمی برای شناسایی ظرفیت‌های علمی کشور/ ایران بزرگترین حجم تولید مهندس در جهان را داراست، اما جهت‌دهی لازم را ندارد
دکتر حمیدرضا مشهدی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه صبح قزوین، در خصوص وضعیت رشد و شتاب علمی کشور اظهار کرد: ما از رتبه ۳۷ در سال‌های گذشته به رتبه ۱۶ در سال جاری دست پیدا کرده ایم و شتابی که در این مدت داشته ایم بیش از متوسط جهانی بوده است؛ اما در سال گذشته در رتبه ۱۶ باقی مانده و شتاب علمی ما کاهش یافته است.
وی با اشاره به دیدار اخیر رهبری با اساتید سراسر کشور ابراز کرد: البته رهبری مطرح کردند انتظار این است که ما در بحث رشد شتاب علمی بسیاری از نکات را در نظر بگیریم، به طور نمونه این رشد فقط به ارائه تعداد مقالات بدون کارآیی لازم خلاصه نشود زیرا رهبری نظرشان روی کاربردی کردن علوم در کشور است.
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در ادامه افزود: حتی در جلسه دیداری که با ایشان داشتیم فرمودند، عمده پژوهش‌های کشورهای پیشرفته تحقیقات کاربردی و ۱۵ درصد تحقیقات بنیادی می‌باشد؛ در صورتی که در ایران اسلامی در حدود ۸۵ درصد تحقیقات بنیادی و ۱۵ درصد تحقیقات کابردی وجود دارد که جای تاسف دارد.
وی با بیان اینکه شتاب علمی باید به سمتی پیش رود که اثراتش منجر به تولید علم و ثروت شود بیان کرد: نکته دیگر در کلام رهبری این بود که برای ایجاد رشد و شتاب علمی باید روی مباحث خاص به صورت تخصصی سرمایه گذاری کنیم؛ به طور نمونه در رشته‌های نانو، هسته ای توجه ویژه داشته باشیم و با برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت منتظر تبدیل شدن هرکدام از این حوزه‌ها به ثروت باشیم.
دکتر مشهدی ادامه داد: ما در فضا و جامعه ای زندگی می‌کنیم که در دنیا تولید ثروتش، علم می‌باشد برخلاف تفکر حاکم در گذشته که محوریتش منابع زیرزمینی و نفت بود.
۲۷ وی اضافه کرد: برای نمونه امروز موسسه رویان کارمندان زیادی هم ندارد؛ اما در حد یکی از شهرهای بزرگ کشور ارزآوری دارد یعنی تولید علم محوریت مهمی برای تقسیم بندی قدرت در دنیا به حساب می‌آید.
زیرساخت‌های لازم برای شتاب گسترده علمی در کشورمان وجود دارد این عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: برای تولید علم یکی از زیرساخت‌ها افزایش فارغ التحصیل است که در کشور ما خوشبختانه وجود دارد؛ اوایل انقلاب تعداد هیئت علمی ما پنج هزار نفر بود که امرو به ۷۰ هزار نفر رسیده است دانشجو و فارغ التحصیل در حوزه‌های مختلف به خصوص رشته‌های علوم پایه که منجر به تولید علم می‌شود؛ بسیار زیاد وجود دارد.
وی تاکید کرد: بزرگترین حجم تولید مهندس در جهان برای کشور ماست و با تراکم در این حوزه مواجه هم هستیم؛ پس زیرساخت‌ها فراهم می‌باشد فقط نیاز به همت مسئولین برای جهت دهی به این فضا هستیم.
دکتر مشهدی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با اساتید تاکید کردند که باید آمایش علمی در کشور صورت بگیرد، یعنی بررسی شود که هر منطقه از کشور چه ظرفیت‌هایی برخوردار است و برای رشد علمی بدون برنامه افزایش دانشجو و دانشگاه نداشته باشیم.
وی در ادامه گفت: یک آمایش سرزمینی در کشور باید صورت بگیرد که هر منطقه به کدام رشته برای امروز و برای آینده نیازمند است.
این دکترای علوم تربیتی اذعان کرد: ۱۵ سال پیش که رهبری بحث تولید علم را مطرح کردند کمتر کسی متوجه اهمیت این موضوع شد؛ تا به امروز که دغدغه‌های جدی در این زمینه بیان شده است.
وی در پایان ابراز کرد: نکته دیگر مورد توجه رهبری بحث بودجه‌های پژوهشی بود که در حالت مطلوب باید ۴ درصد بودجه وزارتخانه را به خود اختصاص دهد که امروز ما به ۲ درصد هم راضی شده ایم اما متاسفانه دستگاه‌ها کمتر در این زمینه هزینه می‌کنند.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان