۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین عده‌ای فقط به دنبال حل شدن مسئله رابطه با آمریکا هستند/ ایران بیش از حد در مذاکرات از خود انعطاف نشان داده است
کد خبر: ۴۳۵۶۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

استاد دانشگاه امام خمینی(ره):

عده‌ای فقط به دنبال حل شدن مسئله رابطه با آمریکا هستند/ ایران بیش از حد در مذاکرات از خود انعطاف نشان داده است

استاد دانشگاه امام خمینی(ره)با بیان اینکه ایران بیش از حد در مذاکرات از خود انعطاف نشان داده است گفت: عده‌ای فقط به دنبال حل شدن مسئله رابطه با آمریکا هستند.  

عده‌ای فقط به دنبال حل شدن مسئله رابطه با آمریکا هستند/ ایران بیش از حد در مذاکرات از خود انعطاف نشان داده است
دکتر فرزاد جهان بین در گفتگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین، در خصوص استاد دانشگاه با بیان اینکه آمریکایی‌ها قصد به پایان رساندن مذاکرات هسته ای را ندارند اظهار کرد: آمریکایی‌ها اگر خواهان به پایان رسیدن بحث هسته ای بودند سال‌های گذشته می توانستند به این کار اقدام کنند، در بسیاری از فضاها، مذاکرات در حال به نتیجه رسیدن بود که آمریکایی‌ها زیر قولشان زدند و زمین بازی را عوض کرده اند.
وی در ادامه افزود: مذاکرات هسته ای در دولت حاضر تجربه خوبی برای مردم ایران بود که بیش از پیش با ماهیت آمریکایی‌ها آشنا شوند، نظرسنجی‌های اخیر مراکز معتبر در این خصوص نشان داد که درصد زیادی از مردم نسبت به عملکرد آمریکایی‌ها بی اعتماد هستند؛ این دستآورد ادامه مذاکرات بود.
این کارشناس سیاسی تصریح کرد: برخی‌ها گمان می‌کردند آمریکایی‌ها خواهان حل موضوع هسته ای ایران هستند؛ اما در کشورمان، گروه‌هایی به دلیل وجود انگیزه‌های سیاسی تمایلی به این کار ندارند در صورتیکه ادامه مذاکرات عکس این مطلب را به اثبات رساند.
وی با بیان اینکه فکر برخی‌ها این بود که در مدت چند ماه مذاکرات را به نتیجه برسانند ابراز کرد: اما امروز دو سال است که هنوز مذاکرات ادامه دارد، در حال حاضر ایران، بسیاری محدودیت‌ها را پذیرفته و بیشتر از این نمی‌تواند از خود انعطاف نشان دهد و باید طرف مقابل خواسته‌های ما را اجرایی کند.
استاد دانشگاه امام خمینی در پاسخ به این سوال که بازتاب فرمایشات رهبری را چه می‌دانید با بیان اینکه عده‌ای فقط به دنبال حل شدن مسئله رابطه با آمریکا هستند ابراز کرد: برخی‌ها همیشه حق را به آمریکا داده اند و جالب آنکه مستمرا در جهالت افراط و تفریط سرگردانند.
عده‌ای علی‌رغم پناه گرفتن زیر نام امام(ره) باور ندارند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند وی در ادامه اضافه کرد: از منظر امام مذاکره نکردن با آمریکا اصلی دایمی نیست، اما در مذاکرات باید اصل احترام متقابل مورد توجه قرار گیرد این گروه مرعوب قدرت آمریکا هستند و متاسفانه علی رغم پناه گرفتن زیر نام امام(ره) باور ندارند که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
جهان بین ادامه داد: مشکل ما با همین تفکر است که به جای مراجعه با درون به صورت مستمر، دست تمنا و نیاز به سوی آمریکا دراز کرده است، تحریم‌های ظالمانه باید برداشته شود اما باید دانست که کوتاه آمدن غیر منطقی، زیاده خواهی را به دنبال دارد، همینکه الان می بینیم؛ طبیعی است این افراد با هر سخنی که به شان آمریکا بربخورد مشکل دارند.
وی با بیان اینکه عده ای دیگر عدم رابطه با آمریکا را یک خط قرمز اساسی دانسته در حالیکه رابطه با آمریکا و مذاکره با آنها خط قرمز ما نیست، عنوان کرد: خط قرمز ما رابطه توام با احترام متقابل با آنهاست لذا رهبری فرمودند، اگر ما در بحث هسته ای با آمریکا به نتیجه رسیدیم نشان می‌دهد می‌توان با آنها در موارد دیگر هم مذاکره کرد.
این کارشناس سیاسی بیان کرد: اگر در ادامه مذاکرات تجربه نشان داد که غربی‌ها از بدعهدی و فزون طلبی و استکبار طلبی خود دست برداشته اند، می‎توان رویکرد خود را تغییر دهیم اما تا کنون که چنین نشده است.
وی در پایان گفت: گروه سوم اکثریت ملت ایرانند که خواهان رفع عاقلانه و عزتمندانه تحریم‌ها هستند، از یک طرف، فناوری هسته ای را به عنوان یک حق مسلم می خواهند و به اهمیت آن واقفند و از طرف دیگر معتقدند که توافق مبهم و ضعیف، نه تنها به حل مساله کمک نمی کند بلکه به پیچیده ترشدن مساله می انجامد.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان