۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین گور پدر اسکندر مقدونی
کد خبر: ۳۷۲۳۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

باستان شناسی:

گور پدر اسکندر مقدونی

باستان‌شناسان یونانی با بررسی ۳۵۰ استخوان در قبر و با توجه به وضعیت استخوان‌ها کشف کردند که این قبر متعلق به فیلیپ دوم پدر اسکندر مقدونی بوده است.

گور پدر اسکندر مقدونی
به نقل از ایسنا تیم باستان‌شناسان یونانی تائید کردند که استخوان‌های یافت شده در قبر سلطنتی واقع در منطقه «آمفیپلیس» متعلق به فیلیپ دوم پدر اسکندر مقدونی است.
باستان‌شناسان با کشف این مقبره توسط «مولینا آندرونیکوس» از سال 1977  همواره درباره هویت شخص دفن شده در این گور گمانه‌زنی می‌کردند و عده‌ای آن را منتسب به خود اسکندر، مادرش، همسرش و سایر بستگان او می‌دانستند.
باستان‌شناسان یونانی با حفاری در منطقه آمفیپلیس در 65 کیلومتری شهر تسالونیکی یونان، با بررسی 350 استخوان در قبر شماره دو این سایت و با توجه به وضعیت استخوان‌ها کشف کردند که این قبر متعلق به فیلیپ دوم پدر اسکندر مقدونی بوده است.
علاوه بر بقایای جسد سوخته شده فیلیپ دوم، گور دیگری در کنار این قبر کشف شد که در آن اسکلت زنی جنگجو قرار داشت و باستان شناسان احتمال می‌دهند که متعلق به دختر «آ ته آ» پادشاه سکاها است.
393702_268 تحقیقات روی استخوان‌های فیلیپ دوم نشان می‌دهد که او مبتلا به سینوزیت فکی بوده است.
سینوس فکی در زیر چشم و در استخوان گونه واقع است و این نوع سینوزیت باعث درد و احساس فشار در گونه‌ها می‌شود.
همچنین ضربه‌ای به چشم راست فیلیپ دوم وارد شده که او را از این ناحیه کور کرده است و آثار ضربه‌هایی در دنده‌ها و زخمی در دست چپ او نیز مشاهده شده که احتمالا در اثر جنگ ایجاد شده است.
فیلیپ دوم که در ۳۴۰ سال قبل از میلاد زندگی می کرد، شروع به فتح سرزمین های اطراف مقدونیه کرد ولی اردشیر سوم شاه ایران به او اخطار داد اگر دست از جاه طلبی های خود برندارد ایران از کشورهای ضعیف در مقابل جنگجویان مقدونی دفاع خواهد کرد.
در آن دوران «کشور ــ شهر » های یونانی که از سوی فیلیپ دوم پادشاه مقدونیه تهدید می شدند در مارس ۳۴۲پیش از میلاد ( ۲۳۴۶ سال پیش) برای رفع خطر از خود متوسل به اردشیر سوم شاه ایران از دودمان هخامنشی شدند و اردشیر هم به پادشاه مقدونیه اخطار داد.
او تهدید کرد که اگر به این شهرهای کوچک که خطری برای او ندارند و حاکمیت و استقلال دارند حمله نظامی برد ، در این جنگ نابرابر ، ایران به دفاع از این شهرها خواهد پرداخت .
مورخان نوشته اند: این تهدید موثر واقع شد و فیلیپ دوم تا زمانی که اردشیر سوم در قید حیات بود از تصرف بقیه این « کشور ــ شهرها » خود داری کرد.
قرار است خبر این کشف بزرگ روز جمعه و در موزه شهر تسالونیکی همراه با نمایش 3 هزار عکس دیجیتال و تصاویر ایکس-ری و میکروفیلم هایی این مقبره اعلام شود.
انتهای پیام/8002  

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان