۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین کمبود نیروی انسانی در حوزه سلامت استان قزوین
کد خبر: ۳۶۷۸۸۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۳ ساعت: ۱۲:۴۴ ↗ لینک کوتاه

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد:

کمبود نیروی انسانی در حوزه سلامت استان قزوین

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: توزیع پزشک به لحاظ جغرافیایی متوازن نیست و از نظر تامین نیرو در شرایط میانه کشور قرار داریم، اما از نظر پویایی در سطح مناسبی قرار داریم.

کمبود نیروی انسانی در حوزه سلامت استان قزوین
به گزارش خبرنگار حوزه سلامت پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، عبدالله کشاورز در نشست‌ خبری با اصحاب رسانه استان قزوین که صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، اظهارکرد: مشکلات و مسائل مختلفی گریبان‌گیر حوزه سلامت است، اما آنچه اهمیت دارد عزم دولت در رفع این موانع و مشکلات و ارتقای سطح سلامت هموطنان است.

وی افزود: در حوزه نظارتی که یکی از وظایف ذاتی ماست در سال گذشته تعداد ۲ هزار و ۳۷۶ بازدید از موسسات ارائه‌کننده خدمات تشخیصی در سطح استان قزوین صورت گرفته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بیان کرد: از این تعداد ۸۰۶ مورد بازدید مربوط به مطب پزشکان، ۲۷۰ مورد مطب دندانپزشکی، ۲۲۴ مورد بازدید بیمارستانی، ۲۴۰ مورد مراکز پیراپزشکی و ۲۲۷ مورد نیز از درمانگاه‌های استان قزوین بوده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته همچنین ۱۶۱ مورد اخطار کتبی، ۳۱ مورد معرفی به تعزیرات حکومتی، ۱۰ مورد ارجاع به نظام پزشکی، چهار مورد معرفی به دادسرای عمومی، یک مورد پلمب و چهار مورد اخطار ماده ۳۳ به بیمارستان‌ها در بخش نظارتی داشته‌ایم.

شناسایی ۶۱ مورد مرکز غیرمجاز پزشکی در استان قزوین

کشاورز خاطرنشان کرد: طی این مدت ۶۱ مورد مرکز غیر مجاز شناسایی شده که عمدتا در زمینه زیبایی، طب سنتی و دندانپزشکی غیراصولی فعالیت کرده‌اند، که از این تعداد ۴۹ مورد به دادسرا ارجاع داده شده، برای ۶ مورد صورت جلسه صادر شده و ۶ مورد هم تاکنون پلمب شدند.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در نظام سلامت کشور، اظهارکرد: رشته‌های پزشکی چون جراح کودک، متخصص بیهوشی، طب اورژانس، جراحی قلب و قفسه سینه، متخصص داخلی و عفونی در کل کشور با اقبال کمتری مواجه هستند و فارغ‌التحصیلان کمی دارند که این مهم تامین پزشک و تخصیص آن به استان‌ها را دچار مشکل کرده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه تعرفه‌های دولتی جاذبه‌ای برای پزشکان ندارد، تاکید کرد: بسیاری از پزشکان عمومی هم به دنبال گرفتن تخصص نیستند و به امور که درآمد بیشتری برای آنان دارد روی می‌آورند لذا در تامین نیروی انسانی دچار مشکل می‌کند.

وی افزود: این عدم اقبال دلایل گوناگونی دارد که وزارتخانه به سهم خود قدم‌های خوبی برای رفع موانع برداشته، اما رفع کلیه موانع نیاز به اقدامات بالادستی در کلان کشور دارد.

کمبود نیروی انسانی در حوزه سلامت

کشاورز اظهار کرد: در استان قزوین به ازای هر تخت بیمارستانی ۱/۱ نیروی پرستار داریم که با میانگین کشوری برابری می‌کند، از نظر کادر پرستار ۱/۳ و از نظر تعداد پزشک به جمعیت ۱/۲۴ به ازای هزار نفر داریم که نسبت به میانگین کشوری در سطح پایین‌تری قرار داریم.

وی گفت: توزیع پزشک به لحاظ جغرافیایی متوازن نیست و از نظر تامین نیرو در شرایط میانه کشور قرار داریم، اما از نظر پویایی در سطح مناسبی قرار داریم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: سال گذشته یک هزار و ۹۰۰ پزشک در کل کشور توزیع شد که استان قزوین توانست ۴۵ پزشک را جذب کند، با این وجود هنوز کمبودهای زیادی در این زمینه داریم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: با وجود این کمبودها ما در استان قزوین یک جراح اطفال داریم در حالی که استان‌های همجوار آن را هم ندارند و ۱۵ درصد بیماران بیمارستانی ما مربوط به دیگر استان‌ها هستند.

۷۰ درصد تخت‌های بیمارستان شهید رجایی نوسازی شد

کشاورز با اشاره به وضعیت هتلینگ و تجهیزات پزشکی استان اظهار کرد: سال گذشته ۷۰ درصد تخت‌های بیمارستان شهید رجایی نوسازی و نیازهای اولیه این بیمارستان به عنوان مرکز ترومای استان مرتفع شد.

وی ادامه داد: در خصوص بیمارستان قدس هم اقدامات خوبی در زمینه تجهیزاتی صورت گرفته و از سال گذشته قسمت تریاژ و درمانگاه اسکرین قدس از دل بیمارستان بیرون کشیده شده است.

مهاجرت پزشکان رو به افزايش است

کشاورز با اشاره به موضوع مهاجرت در حوزه سلامت اظهار کرد: مهاجرت در حوزه سلامت به سه روش، از بخش دولتی به خصوصی، از استان قزوین به سایر استان‌ها و از قزوین به سایر کشورها صورت می‌گیرد که هر سال میزان این مهاجرت‌ها رو به افزایش است که دلایل مختلفی دارد اما عمده دلیل آن مسائل اقتصادی و وضعیت درآمدی کادر درمان است.

وی ادامه داد: اگر چه تعرفه‌ها در بخش دولتی افزایش پیدا کرده اما با واقعیت فاصله بیشتری دارد که این خلأ را باید نهادهای حمایتی چون بیمه‌ها رفع کنند.

کشاورز در پایان گفت: دولت اصلاحات خوبی در زمینه رفع قانون افزایش پلکانی مالیات و یا برداشتن سقف درمان و... انجام داده و کم کم میل به ماندگاری در بخش دولتی افزایش پیدا کرده است که امید داریم با افزایش تعامل با سازمان‌های بیمه‌گر و اصلاح قوانین بالادستی میزان نگاهداشت کادر درمان بیشتر شود.

انتهای خبر/۲۰۰۱

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان