۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین رونق صله رحم در سایه تقارن بهار بندگی و بهار طبیعت
کد خبر: ۳۶۷۷۰۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۱/۱۳ ساعت: ۱۳:۳۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین مطرح کرد:

رونق صله رحم در سایه تقارن بهار بندگی و بهار طبیعت

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: یکی از سنت‌های حسنه ماه رمضان، افطاری دادن است که با صله رحم عجین است از سوی دیگر مهمترین ویژگی عید نوروز هم انجام صله رحم و دید و بازدیدهاست لذا همزمانی این دو مناسبت رونق خاصی به سنت حسنه صله رحم و افطاری دادن بخشیده است.

رونق صله رحم در سایه تقارن بهار بندگی و بهار طبیعت
حجت الاسلام غلامحسن شهسواری در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و تسلیت ایام شهادت امام علی(ع) اظهار کرد: ماه مبارک رمضان، ماه استغفار و نیایش و دعا به درگاه الهی است و گناهان انسان در این ماه بخشیده می‌شود.

وی با اشاره به آیه "شَهْرُ رَمَضٰانَ اَلَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ اَلْقُرْآنُ" افزود: رمضان تنها ماه‌ قمری است که نامش در قرآن آمده است که نشان از اهمیت و فضایل فراوان این ماه دارد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین تصریح کرد: در روایات اسلامی هم از ماه رمضان با عنوان ماه خدا و مهمانی امت پیامبر گرامی اسلام یاد شده است و خداوند متعال در این ماه از بندگان خود در نهایت کرامت و مهربانی پذیرایی می‌کند.

وی با اشاره به فضائل ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: ماه مبارک رمضان در میان مسلمانان از احترام، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و برترین ماه در میان سایر ماه‌های قمری به جهت نزول قرآن کریم و ویژگی‌های منحصر به فردی است که دارد.

شهسواری عنوان کرد: پیامبر گرامی اسلام در رابطه با ماه رمضان در خطبه آخرین جمعه ماه شعبان فرمودند "ای مردم ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما رو کرده است، ماهی که نزد خدا بهترین ماه‌هاست و روزهایش بهترین روزها و شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعت‌هایش بهترین ساعت هاست، ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده‌اند و شما در آن از اهل کرامت خدا شده‌اید، نفس‌های شما در آن ثواب تسبیح و ذکر خدا دارد و خواب شما ثواب عبادت و اعمال شما در آن پذیرفته و دعاهای شما مستجاب است.

رمضان ماه استغفار به درگاه الهی و آرامش دلهاست 

وی خاطرنشان کرد: در ماه رمضان خداوند متعال توفیق روزه‌داری به بندگان خود عطا می‌فرماید بنابراین هرکس که اهمیت این ماه عظیم را درک کند باید روزه بگیرید و از لحظات آن نهایت بهره را ببرد.

این مسئول تاکید کرد: روایات فراوانی در ارتباط با اهمیت روزه و روزه‌داری آمده که از آن با عنوان آرامش بخش دل‌ها یاد شده است.

وی افزود: از نظر علم پزشکی هم ثابت شده که روزه‌داری تاثیرات فراوانی بر آرامش روح و روان و سلامتی جسمانی دارد بنابراین باید از روزهای باقیمانده ماه مبارک رمضان به بهترین شکل ممکن استفاده‌ کرد به ویژه آنکه در ایام شب قدر هم قرار گرفته‌ایم.

شهسواری در ادامه بیان کرد: پس از گذشت ۳۲ سال از آخرین تقارن ماه مبارک رمضان با عیدنوروز، مجدد امسال شاهد همزمانی بهار طبیعت با بهار قرآن در سرزمین ایران اسلامی هستیم که از حال و هوای خاصی برخوردار است.

تقارن نوروز و ماه رمضان موجب رونق صله‌رحم شده است

وی اظهار کرد: ماه مبارک رمضان، ماه عبودیت و بندگی بوده و یکی از ویژگی‌های این ماه افطاری دادن است که با صله رحم عجین است از سوی دیگر مهمترین ویژگی عید نوروز همین انجام صله رحم و دید و بازدیدهاست لذا همزمانی این دو مناسبت رونق خاصی به سنت حسنه صله رحم و افطاری دادن بخشیده است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین تاکید کرد: وجه اشتراک ماه مبارک رمضان و نوروز در بین ایرانیان موجب شده تا مردم سفره افطار و سحر و هفت‌سین خود را کنار هم داشته باشند و تلفیق این دو مناسبت، حال و هوای معنوی از عید نوروز ۱۴۰۳ را در دفتر خاطرات مردم عزیز ایران ثبت خواهد کرد.

تقارن نوروز و ماه رمضان بر حلاوت و شیرینی این دو مناسبت افزوده است

وی ادامه داد: تقارن عید نوروز با ماه مبارک رمضان یعنی همزمان شدن دو فرهنگ اصیل و دیرینه ملی و مذهبی که در ایران شور و شعف و شوق مضاعفی را رقم زده و بر حلاوت و شیرینی برگزاری این دو مراسم افزوده است.

شهسواری اظهار کرد: مردم ایران اسلامی که دارای تاریخ کهنی هستند در هر مقطعی که قرار گرفتند همیشه ایامی سرشار از عشق و معنویت و دلدادگی را در تاریخ ثبت کرده‌اند و تاریخ کهن ایران زمین با قدمت چند هزار ساله‌‌اش همچنان پرآوازه در جهان شهرت خواهد داشت.

وی در پایان با اشاره به مراسم سیزده‌بدر گفت: ۱۳ فروردین و روز طبیعت امسال با روز ۲۱ ماه مبارک رمضان سالروز شهادت امام علی(ع) همزمان شده و قطعاً مردم مسلمان ایران عزیز شئونات این ماه مبارک و حرمت سالروز شهادت امیرالمومنین (ع) را حفظ خواهند کرد.

انتهای خبر/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان