۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین اخلاق، درس بزرگ قرآن برای زندگی امروز است
کد خبر: ۳۶۷۶۱۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۱/۵ ساعت: ۱۱:۲۰ ↗ لینک کوتاه

نخبه قرآنی در قزوین:

اخلاق، درس بزرگ قرآن برای زندگی امروز است

نخبه قرآنی در قزوین با بیان اینکه تلاش می‌کنم عامل به قرآن باشم، مطرح کرد: قرآن همواره انسان‌ها را به اخلاق نیک دعوت می‌کند.

اخلاق، درس بزرگ قرآن برای زندگی امروز است
به گزارش حوزه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، ماه مبارک رمضان به عنوان بهار قرآن، فرصت مغتنمی برای اُنس گرفتن با آیات الهی است چه بسا علاوه‌بر اجر و ثوابی که برای مومنان دارد نیز سبب می‌شود نور هدایت کلام پروردگار در زندگی افراد جاری و ساری شود.

در این میان هستند کسانی که وقت بیشتری برای آشنایی و اُنس با قرآن کریم گذاشته و از دوران کودکی و خردسالی با کلمه به کلمه این کتاب آسمانی عجین شده‌اند و تا مرحله حفظ آیات قرآن کریم پیشرفته‌اند. استان قزوین از دیرباز استانی پرآواره در پرورش نخبگان قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی بوده است و در حال حاضر هم چهره‌های نام‌آشنایی از این استان در این حوزه شناخته شده‌اند.

مریم سیاهکالی مرادی جوان 20 ساله قزوینی و دانشجوی ترم پنج رشته پزشکی در این استان است که از سن سه سالگی فعالیت قرآنی خود را آغاز کرده و اکنون حافظ کل قرآن کریم و از جوانان برتر استان در این حوزه است که ماه مبارک رمضان را فرصتی مناسب برای گفتگو با این جوان نخبه قرآنی دیدیم.

سیاهکالی مرادی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، اظهار کرد: از سه سالگی در کلاس‌های مختلف قرآن مانند اشاره حروف، روخوانی و روان‌خوانی شرکت کردم و پس از پایان دوره‌ها شروع به حفظ سوره‌های کوتاه قرآن کریم از جزو ۳۰ کردم.
 
وی افزود: حفظ جدی قرآن را تقریباً از ۹ سالگی شروع کردم و طی دو و نیم سال با توفیق الهی حافظ کل قرآن کریم شدم، پدر و مادرم بسیار علاقه داشتند که بنده در این راه پر از نور و معنویت باشم و در همین راه رشد و تکامل پیدا کنم به طوری که همیشه حامی من بوده‌اند و این علاقه و انگیزه را در من ایجاد کردند.
 
این جوان قرآنی خاطرنشان کرد: چون از کودکی شروع به حفظ قرآن کردم و بچه بازی‌گوشی بودم سعی می‌کردم برای تثبیت و قوی کردن حفظم صوت استاد را بارها گوش کنم تا کاملاً مسلط و حفظ شوم و هر بار بعد از حفظ روزانه، چندین بار محفوظاتم را به مادرم تحویل می‌دادم و مادرم با شوق از من‌ پرسش می‌کرد.

رمز موفقیت یک حافظ قرآن؛ توفیق الهی است
وی گفت: رمز موفقیت یک حافظ قرآن؛ توفیق الهی است که خدا را شاکرم نصیب من شد و از خدا می‌خواهم که لذت حفظ قرآن را شامل حال همه بندگانش کند و توفیق عمل به قرآن را در همه مراحل زندگی به من عطا کند، در این راه تلاش و پشتکار و برنامه‌ریزی فرد هم بسیار مهم است.
 
نخبه قرآنی استان قزوین یادآور شد: برای مثال کسی که روزی نیم صفحه حفظ می‌کند باید پیوستگی برنامه‌اش را رعایت کند، یعنی نگوید امروز خسته‌ام و برنامه امروز را فردا انجام می‌دهم و نباید کارهایش را پشت گوش بیاندازد.
 
سیاهکالی مرادی ابراز کرد: نکته دیگر پرسش در این امر است، روزانه از قسمتی از محفوظات باید پرسش داشته باشیم که مادر عزیزم از من پرسش می‌کردند و یا می‌توانیم خودمان از روی قرآن خط ببریم و بخوانیم و بعد از حفظ از خودمان محفوظات را تحویل بگیریم.
 
وی با بیان اینکه تلاش می‌کنم عامل به قرآن باشم، مطرح کرد: قرآن همواره انسان‌ها را به اخلاق نیک دعوت می‌کند، آیه معروف که می‌فرماید: «فقولا له قولا لینا لعله یتذکر اوبخشی» و همچنین خدا به حضرت موسی(ع) در این آیات متذکر شده است که امر به معروف و نهی از منکر و دعوت به سوى حق، همراه با نرمش و برخورد محبت‌آميز باشد.
 
حافظ کل قرآن کریم در استان قزوین بیان کرد: بنده از زمان حفظ شروع به شرکت در مسابقات کردم و خدا را شکر در مسابقات استانی اکثرا حائز رتبه اول شدم و به مسابقات کشوری راه پیدا کردم و رتبه‌های متعددی در مسابقات سراسری نیز کسب کرده‌ام.

رشد حافظان قرآن کریم امیدوارکننده است

سیاهکالی مرادی اذعان کرد: رتبه‌هایی که به لطف الهی نصیب بنده شده است عبارت است از؛ رتبه سوم مسابقات سراسری سازمان اوقاف سال ۱۴۰۰ استان خوزستان، رتبه سوم مسابقات کشوری حفظ ۲۰ جزء امام علی (ع)، رتبه اول مسابقات کشوری هلال‌احمر در رشته حفظ ۲۰ جزو، رتبه اول مسابقات کشوری وزارت بهداشت و رتبه‌های پیاپی کشوری طی پنج سال در مسابقات سراسری دانش‌آموزی را کسب کردم.
 
وی عنوان کرد: رتبه پنجم مسابقات کشوری دانش‌آموزی در رشته حفظ کل قرآن، رتبه دوم جشنواره کشوری طبیات طی دو سال متوالی در استان سمنان و قم و همچنین هفته سوم اسفند ماه که در استان تهران و مسابقات کشوری وزارت تعاون حضور داشتم و رتبه سوم را کسب کرده‌ام از دیگر رتبه‌های کسب شده در کارنامه‌ام است.
 
دانشجو پزشکی و حافظ کل قرآن کریم تصریح کرد: خوشبختانه تعداد افرادی که علاقه به حفظ قرآن پیدا می‌کنند روز به روز بیشتر می‌شود و هر یک از ما سهمی در گفته مقام معظم رهبری که ما باید ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم داشته باشیم، داریم.
 
سیاهکالی‌ مرادی در خصوص عملکرد خود، اظهار کرد: بنده هنوز هم در مسابقات کشوری قرآن کریم شرکت و کلاس‌های حفظ قرآن کریم برگزار می‌کنم و سعی می‌کنم تا به کسانی که به حفظ قرآن علاقه دارند به سهم خودم کمکی کرده باشم.
 
وی در پایان گفت: یکی از آیه‌های زیبای قرآن؛ وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَةَ الدّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لی وَ لْیُؤْمِنُوا بی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ است که می‌فرماید: هنگامى که بندگان من، از تو درباره من سؤال کنند بگو، من نزدیکم و دعاى دعاکننده را هنگامى که مرا مى‌خواند، پاسخ مى‌دهم، و این نشان‌دهنده این است که ما همواره خدا را کنارمان داریم و هیچ حامی‌ای بهتر و بزرگ‌تر از خداوند نیست.
 
 
انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان