۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین «بازیستا» ظرفیتی برای روایت هویت و تاریخ ایران
کد خبر: ۳۶۶۸۸۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۳ ساعت: ۸:۴ ↗ لینک کوتاه

دبیر اجرایی رویداد ملی «بازیستا» در قزوین:

«بازیستا» ظرفیتی برای روایت هویت و تاریخ ایران

دبیر اجرایی رویداد ملی «بازیستا» گفت: بخش جدایی ناپذیر یک بازی؛ قصه و روایت درون بازی است، اگر ما خودمان تاریخ و هویت خود را روایت نکنیم، دیگران آن را همانگونه که دوست دارند روایت خواهند کرد.

«بازیستا» ظرفیتی برای روایت هویت و تاریخ ایران
محمدحسین سیمیار در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با اشاره به برگزاری رویداد ملی «بازیستا» به عنوان اولین رویداد «بازی‌نامه نویسی» در مسیر رشد و تولید، اظهار کرد: بازی‌نامه نویسی در واقع قواعد و قوانین یک بازی است که داستان بازی را شامل می‌شود، بازی‌نویسی به ما می‌گوید بازیکنان اصلی ما چه کسانی هستند، چه هدفی و قوانینی در بازی حاکم است.

وی افزود: بازی‌نویسی از قدیم هم مرسوم بوده و تمام بازی‌ها این بخش را داشته‌اند، مانند همان ماروپله ساده‌ای که اکثر ما آن را بازی کردیم و شامل بازیکنان و موانع راهی است باید را پشت سر گذاشته و براساس قوانین به عقب و یا جلو حرکت می‌کنیم، در نهایت برنده کسی است که زودتر به خانه صد برسد.

دبیر اجرایی رویداد «بازیستا» بیان کرد: اساسا در سیاستگذاری‌ها به مقوله بازی چه دیجیتالی و چه رومیزی و فکری کمتر توجه شده است، البته با توجه اهمیت موضوع در سال‌های اخیر اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است که با توجه به حجم مخاطب کافی نیست و هنوز در اول راه هستیم.

34 میلیون ایرانی گیمر هستند

سیمیار تصریح کرد: بر طبق آماری که بنیاد بازی‌های رایانه‌ای منتشر کرده که حدود 34 میلیون نفر در ایران گیمر بوده و روزانه بازی می‌کنند، این آمار قابل توجهی است برای این 34 میلیون نفر تاکنون چه کار موثری توانستیم انجام دهیم.

وی ادامه داد: بازی‌نامه پایه همه بازی‌ها چه رایانه‌ای، چه رومیزی و اتاق فرار است، چه بسا اینکه برخی بازی‌های رومیزی مانند منچ، مافیا و... نیز نسخه دیجیتال دارند و طریق نرم‌افزار اجرا می‌شوند، اینگونه بازی‌های رومیزی جای خود را در بازی‌های دیجیتالی باز کرده است.

دبیر اجرایی رویداد «بازیستا» با اشاره به اهداف این رویداد بیان کرد: بازیستا علاوه بر تاثیر بر کنشگری دانش‌آموزان، آنان را موضوعات و ظرفیت‌های ملی و مذهبی جامعه خود آشنا می‌کند.

وی افزود: در قالب این رویداد استعداد و ظرفیت‌های بسیاری در این حوزه  کشف خواهند شد که می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد، همچنین بازیستا می‌تواند قدمی بزرگ در جدی کردن مسئله بازی برای تمام اقشار جامعه بردارد، چرا که بازی‌ها هستند که دنیای امروز ما را روایت می‌کنند.

سیمیار تاکید کرد: شناسایی استعدادها و ظرفیت‌ها از اهداف اصلی این رویداد است، بازیستا فرصتی است می‌توان روی استعدادهای جوان کار کرد تا آنان را از مصرف کننده صرف به تولیدکننده تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: این تولیدکنندگی با استفاده از ظرفیت‌های داستانی و سوژه‌هایی که ما در تاریخ و ادبیات خود داریم اتفاق می‌افتد، یکی از اهداف ما این است که این نوجوانان علاوه بر بازی‌نویسی به کنشگر هم تبدیل شوند.

دبیر اجرایی رویداد «بازیستا» با اشاره به محورها و موضوعات این رویداد تصریح کرد: این رویداد بین دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم است، آنها می‌توانند در سه بخش بازی رومیزی، اتاق فرار و بازی محیطی طرح بازی بنویسند.



بازیستا بر محور؛ ایران من، قهرمان من و آیین من

وی ادامه داد: محورهای این جشنواره شامل: «ایران من» که ناظر بر موضوعات تاریخی، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و اماکن تاریخی و مذهبی است، «قهرمان من»،«آیین من» با موضوعاتی مانند: غدیر، فاطمیه، عاشورا و ظهور و «بخش ویژه» که به موضوع پیشرفت ایران می‌پردازد.
 
سیمیار با اشاره با محور «قهرمان من» تاکید کرد: شرکت‌کنندگان می‌توانند داستان زندگی شخصیت‌ها و قهرمانان ملی و مذهبی را موضوع بازی خود قرار دهند، اگر یک تیم دانش‌آموزی بروی این محور کار کنند، علاوه بر آشنایی خود با تبدیل کردن آن به بازی قهرمان را به دیگران نیز می‌شناسانند.

وی افزود: اگر هم نتوانستند بازی را کامل بسازند، حداقل چند دانش‌آموز داریم که با زندگی و شخصیت یک قهرمان آشنا شده و یکسری ظرفیت داستانی از آن درآورده‌اند.

سیمیار با بیان اینکه دبیرخانه این رویداد در حوزه هنری قزوین است، بیان کرد: از ۱۶ آبان ماه این رویداد آغاز و تا پایان بهمن ماه ادامه دارد، همچنین رویدادهای استانی در مراکز استان‌هایی، چون تهران، گیلان، قزوین، فارس، اصفهان، خراسان‌رضوی و یزد برگزار شده است.

دبیر اجرایی رویداد «بازیستا» بیان کرد: در برگزاری این رویداد ستاد توسعه فناوری ریاست جمهوری، وزارت آموزش و پرورش، میراث فرهنگی و شهرداری تهران ما را یاری کردند.

وی خاطرنشان کرد: طرح‌های برگزیده به رویداد رشد و تولید و مراسم اختتامیه دعوت خواهند شد، در آنجا می‌توانند طرح‌های خود را تکمیل کنند، در مجموع قریب به 200 میلیون تومان جایزه برا این رویدا در بخش‌های مختلف درنظر گرفته شده که به بهترین‌ها اهدا خواهد شد.

این کارشناس بازی‌نویس اظهار کرد: تمام بازی‌ها از یکسری ایده ساخته شده که سازنده آن از بیان ایده واهمه نداشته است وآن را به بهترین شکل درآورده، ما در بازیستا می‌خواهیم نوجوانان علاقه‌مند بتوانند ایده‌‌های خود بدون ترس بازی‌نامه کنند و ما از آنها حمایت خواهیم کرد.



وی یادآور شد: طراحی بازی جزو هنر هشتم به حساب می‌آید، ساخت و طراحی یک بازی بسیار سخت‌تر از ساخت یک فیلم سینمایی است، کما اینکه بازی گردش مالی بیشتری نسبت به فیلم سینمایی دارد، بازیستا یک پل برای ورود به دنیا بازی‌سازی برای نوجونان است.

برگزاری رویداد بازیستا از 5 بهمن در قزوین

سیمیار با اشاره به لزوم ورود به حوزه بازی‌سازی بیان کرد: بخش جدایی ناپذیر یک بازی؛ قصه و روایت درون بازی است، اگر ما خودمان تاریخ و هویت خود را روایت نکنیم، دیگران آن را همانگونه که دوست دارند روایت خواهند کرد.

وی ادامه داد: همانگونه که شاهد هستیم در مورد ایران بعضا مغرضانه فیلم و بازی ساخته شده، مانند بازی شاهزاده ایرانی که چندین سال پیش ساخته شده و اخیرا نسخه جدید آن هم به بازار آمده است.

دبیر اجرایی رویداد «بازیستا» گفت: این هنر روایت و قصه‎پردازی است که تجربه بازی را در بستر یک واقعه تاریخی ایرانی ایجاد کرده و به وسیله آن می‌توانیم هویت و فرهنگ خود را به دنیا نشان دهیم، این مهم در بازی‌های دسته جمعی و کافه‌بازی بیشتر اهمیت دارد.

وی بیان کرد: رویداد «بازیستا» در قزوین، پنج‌شنبه پنجم بهمن الی و جمعه 6 بهمن ماه در عمارت هنر و خانه تاریخی صلاحی برگزار می‌شود که حدود 200 نفر در این رویداد شرکت خواهند کرد که شرکت‌کنندگان بازی‌های خود را با کمک اساتید و راهنمایان نوشته و تکمیل می‌کنند.

سیمیار در پایان گفت: در این رویداد سعی کردیم علاوه بر موضوعات اصلی رویداد ملی به موضوعاتی که مرتبط با فرهنگ و تاریخ بومی قزوین استنیز تکیه کنیم تا بازی‌ها با استفاده ظرفیت‌های ملی و مذهبی در قزوین تکمیل و ارائه شوند.

انتهای خبر/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان