۲۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ یکشنبه

صبح قزوین صادرات ۲۹ میلیون دلاری محصولات پتروشیمی در استان قزوین
کد خبر: ۳۶۶۵۱۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۹ ساعت: ۸:۳۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس اتاق بازرگانی قزوین خبر داد:

صادرات ۲۹ میلیون دلاری محصولات پتروشیمی در استان قزوین

رئیس اتاق بازرگانی قزوین گفت: براساس آمار گمرک در هشت ماهه اول سال، سهم استان قزوین از صادرات محصولات پتروشیمی «ذیل تعرفه ۳۹»، ۲۴ هزار و ۷۶۲ تن، به ارزش ۲۹ میلیون و ۱۳۲ هزار و ۱۱۴ دلار است که در واقع ۹درصد از کل صادرات کشور محسوب می‌شود.

صادرات ۲۹ میلیون دلاری محصولات پتروشیمی در استان قزوین
به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، پتروشیمی به صنعتی است که در آن هیدروکربن‌های موجود در نفت خام یا گاز طبیعی پس از طی یک سری فرایندهای شیمیایی به انواع فرآورده‌های شیمیایی مورد استفاده در سایرصنایع تبدیل می‌شود.
 
صنعت شیمیایی از جمله صنایع مطرح در چند دهه گذشته به شمار می‌آید که توجه خاص کشورها به این صنعت موجب رونق و فراگیری آن در جهان شده است و در حال حاضر این صنعت پس از صنایع غذایی و خودروسازی سومین صنعت بزرگ جهان محسوب می‌شود.
 
ایجاد صنعت پتروشیمی در ایران قدمتی 70 ساله دارد و به دهه ۱۳۳۰ خورشیدی باز می‌گردد، ایران نیز به ‌عنوان چهارمین تولیدکننده نفت جهان و با دارا بودن دومین ذخایر بزرگ گاز دنیا، ۸۰ درصد درآمدهای صادراتی خود را از نفت و گاز تامین می‌کند و نقش زیادی در بازارهای جهانی دارد.
 
محصولات پتروشیمی؛ طیف گسترده‌ای از محصولات مصرفی، مواد اولیه، محصولات را شامل می‌شود، و در واقع تأمین‌کننده اصلی مواد مصرفی مورد نیاز در بیشتر صنایع شیمیایی، برق و الکترونیک، نساجی، پزشکی، خودروسازی، لوازم خانگی، غذایی و... است.
 
استان قزوین به عنوان قطب صنایع پایین دستی پتروشیمی و از سال گذشته به عنوان پایلوت برای اجرای تفاهم‌نامه احیای واحدهای راکد در صنایع پایین دست پتروشیمی انتخاب شده است.
 
در این واحدها فرآورده‌های نهایی پتروشیمی به محصولات مصرفی تبدیل می‌شوند و شامل واحدهای تولید الیاف مصنوعی، محصولات پلاستیکـی و لاستیکـی و ... هستند.
 
مهدی عبدیان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در خصوص وضعیت شرکت‌های پتروشیمی در استان قزوین اظهار کرد: در صنعت پتروشیمی 95 درصد محصولات در داخل کشور تولید می‌شود و به واردات نیازی نداریم.
 
وی افزود: در سال‌های اخیر با توانمندی صنایع پتروشیمی در زمینه صادرات، محصولات پتروشیمی چه از نظر مواد اولیه و چه محصولات مصرفی بین 20 تا 25 میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته است، در سال گذشته نیز 69 میلیون تن انواع محصول پتروشیمی در کشور تولید و درآمد ۲۶ میلیارد دلاری برای این صنعت محقق شد.
 
رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین بیان کرد: در هشت ماهه نخست امسال براساس آمار گمرک ایران قریب به سه میلیون تن به ارزش سه میلیارد و ۹۱ میلیون دلار محصولات پتروشیمی از کشور صادر شده است.
 
وی ادامه داد: براساس همین آمار سهم استان قزوین از صادرات محصولات پتروشیمی «ذیل تعرفه 39»، ۲۴ هزار و ۷۶۲ تن، به ارزش ۲۹ میلیون و ۱۳۲ هزار و ۱۱۴ دلار است که در واقع ۹درصد از کل صادرات کشور محسوب می‌شود.


عرضه و تقاضا مهمترین چالش واحدهای پتروشیمی

رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین عدم توازن عرضه و تقاضا را مهمترین چالش واحدهای پتروشیمی دانست و گفت: عرضه در بازار بورس بسیار مهم و حیاتی است، اما عدم مدیریت صحیح عرضه و تقاضا واحدهای تولیدی را آزار می‌دهد.
 
وی ادامه داد: عدم توازن میان عرضه و تقاضا موجب شده تا تولید‌کنندگان نتوانند تمام نیاز خود را از تالار بورس تامین کنند و قیمت محصولات در بازار آزاد به گونه‌ای بالاست که برخی فعالان این صنعت توان مالی لازم برای تامین نیاز واحدهای خود را ندارند که نیاز است به صورت جدی در زمینه مدیریت شرایط ورود پیدا کرد.
 
عبدیان با بیان اینکه واحدهای پتروشیمی به لحاظ تولیدی مشکل چندانی ندارند، اظهار کرد: حیطه کار صنایع پتروشیمی بسیار متنوع است، این محصولات طیف زیادی از انواع مختلف مواد شیمیایی و همچنین مواد غذایی را شامل می‌شود.
 
وی افزود: برخی از این واحدها که صنایع بالادستی هستند که مواد‌اولیه را برای سایر واحدهای مصرفی پایین دست تولید می‌کنند.
 
رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین یادآور شد: در استان قزوین عمده واحدهای پتروشیمی از نوع صنایع پایین‌دستی هستند که کالاهای مصرفی چون انواع محصولات پلاستیکی، نایلون، خودرو، مواد شوینده و بهداشتی و... را تولید و حتی در حوزه بسته‌بندی نیز فعال هستند.

صفر تا صد محصولات پتروشیمی داخلی است

وی بیان کرد: در این صنعت صفر تا صد محصولات داخلی بوده، به‌طوری که محصولات ساخت واحدی در مجموعه دیگر به عنوان مواداولیه استفاده‌ می‌شود.
 
عبدیان خاطرنشان کرد: استان قزوین با وجود اینکه چند صد شرکت پتروشیمی در دل خود جای داده است، این ظرفیت را دارد که مانند اراک، تهران و آبادان صاحب صنعت پتروشیمی بالادستی باشد، چراکه ما در استان علاوه‌بر خطوط لوله نفت و گاز؛ ظرفیت بزرگی چون نیروگاه شهید رجایی را داریم.
 
وی تاکید کرد: صنایع پتروشیمی جزو صنایع آلوده نیست و در مرحله تولید اثرات تخریبی چندانی بر محیط زیست ندارند، ما در استان قزوین صنایع و واحدهایی داریم که به مراتب اثرات جبران‌ناپذیری در محیط زیست خواهند گذاشت که باید برای آن فکری کرد
 
رئیس اتاق بازرگانی قزوین ادامه داد: پلیمرها به عنوان مواد پتروشیمی در تولید  بسیاری از محصولات بهداشتی و در بسته‌بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که این نشان از بی‌ضرر بودن مواد پتروشیمی برای محیط و انسان است.
 
عبدیان در پایان گفت: هرچند محصولات پتروشیمی به لحاظ تولیدی خطر زیست محیطی ندارد، اما عدم استفاده صحیح از محصولات و رها کردن آن در محیط زیست می‌توانند تهدیدی جدی برای آیندگان باشد.

انتهای خبر/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان