۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین اصحاب رسانه قزوین منتظر تحقق خانه امن صنفی
کد خبر: ۳۶۶۳۴۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۹/۲۷ ساعت: ۸:۲۸ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

اصحاب رسانه قزوین منتظر تحقق خانه‌ امن صنفی

خانه مطبوعات نهادی غیردولتی و صنفی است که مانند هر صنف دیگری باید مامن و پناهگاه اصحاب‌رسانه در حل مسائل صنفی و حقوقی بوده و در عین حال بر عملکرد رسانه‌های استان نظارت داشته باشد و در راستای تقویت آگاهی و سوادرسانه‌ای خبرنگاران بکوشد.

اصحاب رسانه قزوین منتظر تحقق خانه امن صنفی
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، خانه مطبوعات یک ظرفیت بزرگ است که از یک سو حامی فعالان عرصه رسانه استان در زمینه‌های مختلف از جمله بیمه، امکانات رفاهی، تسهیلات خواهد بود و از سوی دیگر به توسعه، ایجاد وحدت و همدلی در استان کمک شایانی خواهد کرد.
 
این نهاد غیردولتی و صنفی مانند هر صنف دیگری باید مامن و پناهگاه اصحاب‌رسانه در حل مسائل صنفی و حقوقی بوده و در عین حال بر عملکرد رسانه‌های استان نظارت داشته باشد و در راستای تقویت آگاهی و سوادرسانه‌ای خبرنگاران بکوشد.
 
تنها یک سه روز تا انتخابات پنجمین دوره خانه مطبوعات استان قزوین زمان باقی است، انتخاباتی که قریب به دوسال است به تعویق افتاده و تعلل در برگزاری آن به هر دلیلی فضای رسانه‌ای و مطبوعاتی استان را از قطار رشد بازداشته است.
 
در این گزارش با چند تن از اصحاب رسانه استان به گفتگو نشستیم تا دغدغه‌ها و انتظارات خود را از هیئت مدیره جدید که طی انتخابات 28 آذرماه انتخاب خواهند شد در میان بگذارند:

 
بسیاری از مسائل خبرنگاران باید سطح کلان حل شود

رکسانا رضایی سردبیر هفته نامه نگاه قزوین در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین» در این خصوص اظهار کرد: به طور کلی خانه مطبوعات شناخته شده‌ترین مرجع صنفی اصحاب رسانه به شمار می‌رود و در صورتی که با ریل‌گذاری صحیح، این مجموعه در مسیری هدفمند، حرفه‌ای و صادقانه گام بردارد، می‌تواند نقش موثری در احقاق حقوق خبرنگاران ایفا کند.
 
وی افزود: رسانه مطبوعات در حالی به عنوان رکن چهارم دموکراسی، وظایف مهمی در قبال جامعه بر دوش دارد که می‌بایست نهاد یا مجموعه‌ای نیز در قامت حامی و همراه، همواره به دنبال تقویت این رکن باشد و در حد وسع و توان اجازه ندهد به رسالت و حدود کاری خبرنگاران خدشه‌ای وارد شود.
 
این فعال رسانه‌ای استان یادآور شد: متاسفانه در ادوار گذشته حتی در سطوح ملی نیز آن‌چنان که لازم بوده، جایگاه خانه مطبوعات مورد توجه قرار نگرفته و همین موضوع آسیب زیادی به روند پیگیری حقوق خبرنگاران وارد کرده است.
 
وی با بیان اینکه بخشی از دغدغه‌های خبرنگاران همچون معیشت و بیمه صرفا محدود به استان قزوین یا استان‌های دیگر نمی‌شود، تصریح کرد: این مسائل باید در سطح کلان ملی مورد پیگیری قرار گیرند، اما امروز در قزوین شاهد موارد ناخوشایندی همچون عدم تعهدبخشی مدیران و دستگاه‌های اجرایی نسبت به امر پاسخگویی به رسانه‌ها هستیم که به اعتقاد بنده ناشی از عدم انسجام خبرنگاران در برخورد حرفه‌ای و یکپارچه با آن است.
 
سردبیر نشریه نگاه قزوین ادامه داد: متاسفانه طی سال‌های اخیر به دلایل مختلفی که قابل رصد و بررسی است، فعالان رسانه‌ای پرتلاش و دلسوز استان قزوین بعضا مورد کم لطفی‌های غیرقابل توجیه برخی دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته‌اند که نبود خانه مطبوعات و عدم پیگیری صنفی آن، منجر به ایجاد یاس و سرخوردگی در بین خبرنگاران قزوینی شده است.
 
رضایی در پایان گفت: بر این اساس معتقدم با ورود مجدانه دلسوزان عرصه خبر در قزوین؛ مشارکت و کمک به رفع این معضل وظیفه همه اصحاب دلسوز و متعهد رسانه است که با شکل‌گیری فضای همدلی و یکصدایی می‌توان به تحقق آن امیدوار شد.

 
خلاهای قانونی چالش پیش‌روی خانه مطبوعات

حسن عابدینی مدیرمسئول خبرگزاری مهر در قزوین در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین» اظهار کرد: بنده چهارسالی را در خانه مطبوعات بودم و مسائل و مشکلات آن را از نزدیک لمس کردم، به نظر بنده اصلی‌ترین چالش خانه مطبوعات مسائل زیرساختی است.
 
وی ادامه داد: وقتی خانه مطبوعات توان اجرایی و قانون‌گذاری ندارد، نمی‌تواند بسیاری از مسائل را حل کند، ما به عنوان اعضای خانه مطبوعات باید بدانیم وظایف اصلی خانه چیست که یا به عنوان اعضای هیات مدیره در چارچوب آن وعده بدهیم و یا به عنوان عضو خانه از منتخبین خانه مطالبه کنیم.
 
عضو هیات مدیره دوره چهارم خانه مطبوعات استان تاکید کرد: تا زمانی که اساسنامه خانه مطبوعات از نظر قانونی دارای خلا هستف بسیاری از مسائل را نمی‌توان حل کرد، خانه هیچ نقشی در پالایش خبرنگاران، صدور و ابطال مجوز رسانه‌ها ندارد، هرکسی می‌تواند در سامانه «ایرسانه» ثبت‌نام کند.
 
عابدینی بیان خاطرنشان کرد: البته خانه مطبوعات در حوزه ساماندهی و ارزیابی خبرنگاران می‌تواند در زمینه آموزش، حمایت صنفی و معیشتی و حقوقی ورود پیدا کند.
 
وی با بیان اینکه طبق آخرین تغییرات 158 نفر در خانه مطبوعات استان قزوین عضو هستند، تصریح کرد: تعداد خبرنگاران ما در استان قزوین تقریبا دو برابر این تعداد عضو است، این نشان می‌دهد خانه مطبوعات صنف همه اهالی رسانه نیست و اگر برنامه و خدمتی قرار است صورت بگیرد قانونا باید برای این 158 نفر باشد و برای دیگر خبرنگاران قدرت نظارتی وجود نخواهد داشت.
 
مدیرمسئول خبرگزاری مهر در قزوین بیان کرد: بیشترین توقعی که باید از خانه مطبوعات داشت ورود به بخش آموزشی و تعامل با دستگاه‌ها و نهادهای گوناگون برای دریافت استفاده از ظرفیت و خدمات حمایتی به خبرنگاران است.
 
عابدینی در پایان گفت: اگر به دنبال خانه مطبوعات مقتدر و قوی هستیم، باید به صورت زیرساختی ورود پیدا کنیم ، باید اساسنامه و ساختار خانه مطبوعات تغییر کند تا برخی خلاهای قانونی آن رفع شود.

 
تشکیل تعاونی مسکن و مصرف جزو اولویت‌های خانه مطبوعات باشد

مهنار اسماعیلی سردبیر روزنامه ولایت قزوین نیز در این رابطه بیان کرد: امیدوار هستم کسانی در انتخابات خانه مطبوعات استان رای بیاورند که دغدغه‌شان دغدغه صنفی مطبوعات و خبرنگاران باشد و واقعا به خواسته به حق آنان توجه داشته باشند.
 
وی افزود: به نظر بنده اصلی‌ترین چالش پیش‌روی استان به غیر از موضوع مسکن و بیمه که از اولویت‌هاست، میزان حقوق دریافتی آنان است که عموما از حداقل‌های اداره کار نیز کمتر است و این باعث بروز مشکلات عدیده‌ای است که باید برای رفع آن و تحقق خواسته‌ها تلاش بیشتری کرد.
 
اسماعیلی خاطرنشان کرد: متاسفانه سالیان سال است که این موارد بیان می‌شود ولی اتفاق خوشایندی رخ نمی‌دهد، البته شاید این موارد در حوزه کاری خانه مطبوعات نباشد ولی حداقل‌هایی را می‌توان برای خبرنگاران در نظر گرفت.
 
وی با اشاره به اینکه تشکیل تعاونی مسکن و مصرف یکی از اقداماتی است که به معیشت خبرنگاران کمک خواهد کرد، گفت: خانه مطبوعات می‌تواند گام‌های موثری در این زمینه بردارد، صنف خبرنگاران از حداقل‌هایی که دیگر اصناف دارند محروم هستند باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.
 
سردبیر روزنامه ولایت یادآور شد: در سال‌های گذشته صندوق قرض‌الحسنه خبرنگاران توسط خانه مطبوعات راه‌اندازی شد که استقبال خوبی از آن شد و بسیاری از خبرنگاران وابسته به خانه مطبوعات توانستند از وام‌های آن استفاده کنند که جا دارد چنین اقداماتی افزایش پیدا کند نه اینکه از آن حداقل‌ها هم که در گذشته بوده چشم‌پوشی شود.
 
اسماعیلی در پایان گفت: خانه مطبوعات این ظرفیت را دارد که با اصناف مختلف ارتباط برقرار کرده و با کمک آنان امکانات رفاهی خوبی را برای خبرنگاران فراهم کنند، استفاده از سالن‌های ورزشی، سینما، تئاتر و قراردادهای این چنینی که برای خبرنگاران تخفیف ویژه‌ای در نظر گرفته و موجبات نشاط اجتماعی برای آنان فراهم آورد، از جمله اقداماتی است که انتظار می‌رود خانه مطبوعات در آن ورود پیدا کند.



نگاه خانه مطبوعات صنفی باشد نه سیاسی

حسام عابدی‌ها سرپرست روزنامه ایران در قزوین با اشاره به لزوم نگاه صنفی در خانه مطبوعات استان بیان کرد: انتظار اولیه ما از خانه مطبوعاتی که قرار است در دوره پنجم شکل بگیرد این است که کار صنفی خود را فارغ از نگاه‌های سیاسی انجام دهد.
 
وی افزود: هر صنفی یک اتحادیه دارد که وظیفه ذاتی‌اش این است که اگر مسئله و مشکلی برای عضوی پیش آمد از آن حمایت کند، لذا از خانه مطبوعات انتظار می‌رود که در کنار نظارت بر عملکرد اعضا، مشکلات صنفی، بیمه و رعایت حریم آنان را در دستور کار قرار دهد.
 
عابدی‌ها بیان کرد: چندسالی است که فضای رسانه‌ای استان رها شده و هرکسی خود را خبرنگار می‌داند، نیاز است یک مرجعی این شرایط را مدیریت کند.
 
وی ادامه داد: تکریم پیشکسوتان، تلاش برای هم‌افزایی رسانه‌ها در حل مشکلات استان، هویت‌بخشی و ساماندهی خبرنگاران از دیگر مسائلی است که خانه مطبوعات باید به طور جدی به آن ورود پیدا کند.
 
این فعال رسانه‌ای تاکید کرد: به خاطر نبود نگاه صنفی، نگاه مطبوعات ما سیاست‌زده شده است، مشکلاتی مانند بحران آب، آلودگی محیط زیست و بسیاری از مسائل دیگر نباید معطوف به نگاه سیاسی باشد.
 
وی افزود: نیاز است خانه مطبوعات استان در راستای تدوین نظام مسائل استان و تعریف آن در کارویژه مطبوعات قدم بردارد و از ظرفیت رسانه برای حل آنان استفاده کند.
 
عابدی‌ها در پایان گفت: بزرگترین انتظار ما از خانه مطبوعات هویت‌بخشی و ساماندهی به خبرنگاران و هم‌افزا کردن ظرفیت استان برای حل مشکلات واقعی استان دور از نگاه سیاسی است.

 
از خانه مطبوعات انتظارات فضایی نداشته باشیم

زهرا عبدالهی سردبیر خبرگزاری ایسنا در قزوین در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین» با اشاره به برگزاری انتخابات خانه مطبوعات استان قزوین طی روزهای آتی بیان کرد: نکته‌ای که باید در رابطه با این انتخابات توجه داشته باشیم این است که نباید انتظارات فضایی از خانه مطبوعات داشته بلکه این انتظارات باید در چارچوب توان و اختیارات این نهاد باشد.
 
وی با بیان اینکه امروز جهان از موضوع سخت خبر عبور کرده و به سمت نرم خبر رفته است، افزود: تمام خبرنگاران چه آنهایی که از سنوات گذشته در حیطه خبررسانی مشغول به فعالیت هستند و چه آنهایی که به تازگی وارد عرصه خبر شدند نیازمند آموزش هستند و لازم است خانه مطبوعات در این حیطه ورود پیدا کند.
 
سردبیر خبرگزاری ایسنا در قزوین اظهار کرد: خانه مطبوعات باید برای خبرنگاران کلاس‌های آموزشی برگزار کند، همچنین این نهاد باید به درد خبرنگاران بخورد، افراد منتخب باید سابقه کار میدانی داشته باشند.
 
وی ادامه داد: متاسفانه این روزها در رابطه با دستگاه‌های اجرایی با تنزل جایگاه خبرنگاران هستیم، انتظار داریم خانه مطبوعات جدید جایگاه و شان خبرنگاران را به معنای کلمه برگرداند.
 
این فعال رسانه‌ای استان یادآور شد: خانه مطبوعات باید برای همه آنهایی که در رسانه فعالیت دارند، شامل خبرنگاران و عکاسان برنامه داشته باشد.
 
عبدالهی در پایان گفت: باید علاوه بر خبرنگاران برای دانش عکاسان خبری هم برنامه داشته و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، جشنواره و نمایشگاه‌های عکس و صدور کارت شناسایی برای عکاسان را نیز در دستور کار خود قرار دهند.

لزوم توجه به نیاز آموزشی اصحاب رسانه

معصومه امینی سردبیر پایگاه خبری شفق نیز با بیان اینکه خانه مطبوعات یک تشکل صنفی است که برای حل مسائل و مشکلات اصحاب رسانه و فراهم کردن امکانات رفاهی برای آنان تعریف شده است، اظهار کرد: این خانه باید از نگاه سیاسی خالی باشد و همه سلایق را در نظر بگیرد.
 
وی افزود: در خبرنگاری بیش از هر شغل دیگری نیاز داریم که سواد و اطلاعات خبرنگاران دائما بروز شود تا از روند رو به رشد جامعه عقب نمانند، خانه مطبوعات می‌تواند با برگزاری دوره‌های آموزشی گام بزرگی در راستای بروز کردن سواد و دانش مدیران و اصحاب رسانه استان بردارد.
 
سردبیر پایگاه خبری شفق بیان کرد: اصلی‌ترین دغدغه خبرنگاران معیشت و مسکن که البته این مسائل باید در سطح کلان پیگیری شود و در توان و اختیارات خانه مطبوعات نیست.
 
امینی در پایان گفت: تا زمانی که خانه مطبوعات ابزار قانونی یک صنف و اتحادیه را نداشته باشد، غیر از خدمات محدود رفاهی و آموزشی فعالیت دیگری را نمی‌تواند انجام دهد، چون نه بودجه دارد و نه اختیارات خاصی پاسخگوی نیازهای اصحاب رسانه باشد.

 
خانه مطبوعات معطوف به خبرنگاران نباشد

میثم ملکی عکاس خبری استان قزوین بااشاره لزوم رصد در فضای رسانه‌ای استان اظهارکرد: خانه مطبوعات باید متعلق به همه اصحاب رسانه باشد چه خبرنگار و چه عکاس، باید در زمینه پالایش عکاسان خبری هم قدم بردارد تا معلوم شود چه کسی فعال و چه کسی غیرفعال است.
 
وی افزود: خانه مطبوعات باید برای فعالان رسانه‌ای امکانات رفاهی و معیشتی فراهم کند، مواردی که مدتی است از آن خبری نیست.
 
ملکی تاکید کرد: لازم است عکاسان خبری پالایش و تربیت شوند و کلاس‌های آموزشی و تخصصی برای آنان برگزار شود.
 
این عکاس خبری استان در پایان گفت: متاسفانه در فضای عکاسان خبری استان یکسری بی‌اخلاقی‌های حرفه‌ای صورت می‌گیرد که باید در زمینه اخلاق حرفه‌ای آنان ورود پیدا کرد.
 
 
انتهای خبر/2001
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان