۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین آریا فاتح و فتح دنیای هزارتوی علم نجوم
کد خبر: ۳۶۵۵۳۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۱۷ ساعت: ۱۳:۴۴ ↗ لینک کوتاه

مصاحبه خواندنی با دانش‌آموز نخبه قزوینی:

آریا فاتح و فتح دنیای هزارتوی علم نجوم

دانش‌آموز نخبه قزوینی از رمز و راز موفقیت خود در علم نجوم و کسب دو مدال نقره و طلای المپیاد نجوم و اختر‌ فیزیک می‌گوید.

آریا فاتح و فتح دنیای هزارتوی علم نجوم
به گزارش خبرنگار علم و فناوری پایگاه خبری_تحلیلی صبح قزوین؛ دانش‌آموزان قزوینی از استعداد و توانایی بالایی برخوردار هستند و درخشش آنان در عرصه‌های مختلف ملی و بین‌المللی موید این موضوع است.

آریا فاتح کرداری یکی از همین دانش‌آموزان است که با پشتکار و ممارست فراوان توانسته مدال طلای المپیاد نجوم و اختر‌ فیزیک را در سال جاری کسب نماید.

وی هم اکنون دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته ریاضی فیزیک مدرسه انرژی اتمی قزوین است.

این دانش‌آموز نخبه قزوینی در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ از دلایل گرایش خود به رشته نجوم و مسیر طی شده جهت رسیدن به این موفقیت می‌گوید.



چطور شد به رشته نجوم و اختر فیزیک علاقمند شدید؟

ریشه انتخاب کنونی من به سال نُهم تحصیلم بر می‌گردد که به دلیل شیوع کرونا کلاس‌های درس غیرحضوری شد. آن روزها وقت زیادی را در فضای مجازی صرف و موضوعات مختلفی را دنبال می‌کردم که یکی از آن مباحث مربوط به نجوم و فیزیک بود.

دنیای جذاب علم نجوم مرا کنجکاو کرد تا بیشتر در این حوزه به کاوش و جستجو بپردازم. همین امر زمینه آشنایی بیشتر من را با این رشته فراهم کرد.

به مرور زمان متوجه شدم که یادگیری بیشتر و عمیق‌تر این رشته به پیش‌نیازهای علمی نیاز دارد، از جمله اینکه نیازمند پایه ریاضی و فیزیکی قوی‌تر است. البته علم نجوم را می‌توان تا حدی بدون بهره‌مندی از این علوم هم مطالعه کرد اما برای رسیدن به یک درک عمیق از دنیای نجوم باید داشته‌های علمی خود را ارتقاء داد و همه این موضوعات من را به سمت شرکت در المپیاد نجوم ترغیب کرد.

این رشته از نظر شما چه ویژگی منحصر به فرد و جذابی داشت؟

علم نجوم دارای مباحثی است که برای عموم بسیار جالب می‌باشد به طوری که گروه‌های مختلفی در شبکه‌های مجازی با محوریت همین موضوع شکل گرفته و تعداد زیادی دنبال‌کننده دارند.

نجوم با علوم دیگر تفاوت‌های بارزی دارد به طور مثال مقیاس‌های اندازه‌گیری و زمان آن بسیار بزرگ و بی‌نهایت بوده؛ به طوری که در ذهن انسان نمی‌گنجد از جمله اینکه در مقیاس‌های زمانی از میلیون‌ و میلیارد سال سخن به میان می‌آید یا اینکه فواصل نجومی سال نوری یا پارسک است. این مقیاس‌ها بیشتر از حد تصور انسان می‌باشد.

یکی دیگر از نکات جالب توجه در علم نجوم این است که جمع‌آوری داده‌‌های آن سخت‌تر و در عین حال کمتر است و دانشمندان و محققان علم نجوم با همین داشته‌ها به حقایق و ناشناخته‌های بی‌نظیری می‌رسند.

قسمت عمده‌ای از علم نجوم مربوط به روش‌های اندازه‌‌گیری و تحلیل داده‌های به دست آمده است که برای من بسیار جالب و شگفت‌انگیز می‌باشد.

نقش خانواده و مدرسه را در کسب موفقیت چطور ارزیابی می‌کنید؟

پدر و مادرم همیشه کنارم بودند و از انتخابم حمایت کردند و تلاش داشتند تا شرایط مطلوبی را برایم فراهم کنند تا با آرامش خاطر بیشتری برای رسیدن به اهدافم حرکت کنم لذا بیشترین نقش را در تحقق اهداف دارند و کمک کردند تا در یکی از مدارس نمونه استان تحصیل کنم.

مسلماً مدرسه و معلمان هم در این زمینه نقش‌آفرین بودند؛ ضمن اینکه مدرسه انرژی اتمی قزوین شرایطی را فراهم ساخت تا من بتوانم از امکانات آموزشی و معلمان توانمند باشگاه انرژی اتمی تهران استفاده کنم که تاثیر زیادی در ارتقاء سطح تحصیلی و موفقیت من در المپیاد نجوم داشت.

تاکنون در چه مسابقاتی شرکت داشتید و چه رتبه هایی کسب کردید.

سال دهُم در المپیاد نجوم موفق به کسب مدال نقره شدم که برای همه به نوعی غیرقابل پیش‌‌بینی بود اما امسال انتظار اطرافیان و مدرسه و معلمان بر این بود که مدال طلا کسب کنم که خوشبختانه محقق شد.

مهمترین دلایل موفقیت افراد در عرصه‌های مختلف را چه می‌دانید؟

مهمترین دلیل موفقیت در هر حوزه‌ای به عقیده من سخت‌کوشی و استمرار در کار است. به طور مثال برای موفقیت در المپیاد نجوم، دو سال مداوم همه تمرکزم را روی این موضوع گذاشتم و همه تلاشم را کردم تا به نتیجه‌ای که دل‌خواهم بود، برسم.

به طور کلی ورود به هر کار و فعالیت مستمر رو به جلو در آن، نیازمند یک انگیزه قوی است که عموماً از علاقه فرد به آن موضوع نشأت می‌گیرد.

در مورد المپیاد نجوم، مراحل مختلف آن و شرایط مسابقات برای ما توضیح دهید؟

در المپیاد نجوم تعداد مدال‌های طلا محدود به یک نفر نیست و متناسب با نوع المپیاد این مدال به چندین نفر اهدا می‌شود؛ به طور مثال در المپیاد نجوم ۱۰ نفر مدال طلا می‌گیرند.

المپیاد نجوم مثل سایر رشته‌‌های المپیادی دارای چندین مرحله است. مرحله نخست به صورت کتبی است که اغلب در بهمن ماه برگزار می‌شود و در ادامه تعدادی از شرکت‌کنندگان حائز نتایج بالا از سوی کمیته المپیاد برای شرکت در مرحله بعدی پذیرفته می‌شوند.
 
مرحله دوم در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود که از اهمیت بیشتری برخوردار است. چون قبول‌شدگان این مرحله به دوره تابستانه راه پیدا می‌کنند.

همه راه‌یافتگان به دوره تابستانه صاحب مدال می‌شوند فقط رنگ مدال آنان بستگی به سطح عملکرد آنان در این دوره دارد.

دوره تابستانه بازه زمانی نزدیک به دو ماهه است که در تهران برگزار می‌شود و در این مرحله کلاس‌های آموزشی جهت ارتقاء سطح علمی دانش‌آموزان برگزار شده و در انتها، آزمون‌هایی گرفته می‌شود و رنگ مدال دانش‌آموزان راه‌یافته به این مرحله مشخص می‌شود.

در ادامه یک دوره آمادگی تیمی برای دارندگان مدال طلا برگزار شده و تیم الف و ب مشخص می‌شوند که تیم الف جهت شرکت در المپیادهای جهانی اعزام می‌شوند.

سطح المپیادها بسیار بالا بوده و جزو بالاترین سطوح علمی در بین مسابقات کشوری است.

آیا امکانات و شرایط مدرسه را برای فعالیت دانش‌آموزان جهت شرکت در المپیادها کافی می‌بینید؟

امکانات و شرایط مدرسه تاثیر زیادی در کسب موفقیت دانش‌آموزان دارد و مدرسه انرژی اتمی قزوین هم خوشبختانه از شرایط مطلوبی برخوردار است؛ ضمن اینکه اطلاع‌رسانی جهت شرکت در المپیادها حائز اهمیت است و مدرسه ما هم توجه زیادی به این مسئله دارد.

آیا در دوره و ایام آمادگی برای شرکت در این مسابقات روزهایی بود که احساس خستگی و دل‌سردی کنید؟ برای رهایی از این شرایط چه می‌کردید؟

در انجام دادن هر کاری ممکن است احساس خستگی به وجود آید به ویژه اینکه اگر زمان زیادی برای آن صرف شود. اما کنترل خستگی و غلبه بر دل‌سردی بخشی از این رقابت است که ارتباط داشتن با اشخاص موفق و فعال می‌تواند کمک‌کننده و عامل افزایش روحیه و انگیزه باشد.

قصد دارید در آینده در چه رشته دانشگاهی ادامه تحصیل دهید؟

در آینده احتمالاً رشته برق را جهت تحصیل در دانشگاه انتخاب خواهم کرد زیرا در علم نجوم سیستم‌های ارتباطی و مخابراتی در طراحی و کنترل ماهواره‌ها خیلی نقش دارند.

در پایان اگر سخنی دارید بفرمایید.

اغلب دانش‌آموزان با رشته‌های المپیادی و نحوه شرکت در آن آشنا نیستند و همین موضوع باعث می‌شود که دانش‌آموزان شهرستان‌ها در المپیادهای علمی کمتر مشارکت داشته باشند.

ضرورت دارد تا برنامه‌هایی برای آشنایی دانش‌آموزان با المپیادهای علمی برگزار شود تا شاهد افزایش درصد مشارکت دانش‌آموزان شهرستانی در اینگونه رقابت‌ها باشیم.

اطلاع رسانی بهتر باعث می‌شود تا تعداد اشخاص بیشتری وارد این حیطه شده و شناسایی شوند که در رشد علمی دانش‌آموزان بسیار موثر است.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان