۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین گران‌فروشی در صدر تخلفات اصناف قزوین
کد خبر: ۳۶۵۵۰۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۱۵ ساعت: ۱۴:۵۴ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین از ستاد تنظیم بازار استان گزارش می‌دهد؛

گران‌فروشی در صدر تخلفات اصناف قزوین

طبق بازرسی‌های صورت گرفته بیشترین تخلف اصناف در استان مربوط به گران‌فروشی و کم‌فروشی است و در مجموع یک‌هزار و ۱۸۱ مورد تخلف از ابتدای سال جاری کشف شده است.

گران‌فروشی در صدر تخلفات اصناف قزوین
به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری-تحلیلی صبح قزوین؛ کارگروه تنظیم بازار استان قزوین ظهر امروز شنبه در سالن اجتماعات شهید سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد.

در این جلسه که به ریاست علی رحمانی معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری قزوین و با حضور جمعی از مدیران نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و انتظامی استان برگزار شد،  گزارشی از وضعیت بازار کالاهای اساسی توسط سازمان صمت و جهاد کشاورزی در حوزه تنظیم  بازار و امنیت غذایی ارائه شد.

استان قزوین رتبه اول کشور در جوجه‌ریزی و تامین مرغ در سه ماه گذشته

محمد حسین عطایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در جلسه  قرارگاه امنیت غذایی و تنظیم بازار استان اظهار کرد: جهاد کشاورزی استان برای تامین مرغ و گوشت مورد نیاز مردم برنامه‌ریزی کرده تا مردم در تامین کالاهای اساسی دچار مشکل نشوند.
وی افزود: طی سه ماه گذشته این استان در رتبه اول کشور درجوجه ریزی و تامین مرغ قرار داشت ولی در مهرماه هنوز آن میزان از  تعهد داده شده در امر جوجه ریزی  محقق نشده که امیدواریم تا پایان ماه انجام شود.
 
عطایی بیان کرد: در خصوص گوشت قرمز نیز بر اساس سیاست های دولت و وزارت جهاد کشاورزی اقداماتی انجام شده تا گوشت تنظیم بازاری تهیه و در استان  توزیع شود.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یکی از بزرگترین مشکلات واحدهای نانوایی استان وضعیت مالکیت این واحدها نامبرد و افزود: در زمینه شکر، برنج، آرد و نان مشکلی جدی در استان وجود ندارد و به میزان کافی کالاهای اساسی در استان تامین شده است.

عطایی در پایان با بیان اینکه خروج دام زنده و کشتار شده از استان همچنان ادامه دارد، گفت: از ظرفیت سایر دستگاه های اجرایی برای نظارت بر بازار و بازرسی مراکز عرضه کالاهای اساسی استفاده خواهد شد.

میزان جوجه‌ریزی در مهر ماه کاهش یافته است

در این جلسه همچنین مجید رحمانی معاون توسعه بازرگانی و صنایع جهاد کشاورزی استان قزوین ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کالاهای اساسی استان قزوین، اظهار کرد: درخ صوص گوشت، بخش خصوصی با هماهنگی جهادکشاورزی نسبت به واردات گوشت قرمز گرم گوساله از مبادی سیستان و بلوچستان اقدام نموده که مرحله اول آن در اوایل مهرماه در استان توزیع شد.

وی ادامه داد: تاکنون به میزان چهارهزار و 518 کیلوگرم گوشت گرم وارداتی به قیمت 395 هزار تومان برای مصرف کننده در استان توزیع شده که درصددیم این روند برای ماه‌های آینده ادامه پیدا کند.

رحمانی در خصوص شرایط جوجه‌ریزی گوشتی برای مصرف مصرفی شهروندان بیان کرد: با توجه به ابلاغ وزارت و هدف‌گذاری145 میلیون قطعه جوجه‌ریزی گوشتی جهت تحقق، 120 میلیون مرغ آماده کشتار بوده، همچنین میزان سهم استان جهت جوجه‌ریزی ماهیانه در فصل تابستان سه میلیون و 452 هزار بوده که در هر سه ماه بیش از 100 درصد محقق شده است.

وی با بیان اینکه استان قزوین در تحقق برنامه مصوب جوجه‌ریزی جزو سه استان برتر کشور است، خاطرنشان کرد:  از اول مهر ماه تاکنون نرخ جوجه‌ریزی در استان پایین آمده که امیدواریم بتوانیم با تدابیر انجام شده میزان مصوب را تامین کنیم.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع جهاد کشاورزی اظهار کرد: از ابتدای سال 1402 تاکنون در مجموع 12 میلیون 190 قطعه گوشت مرغ به وزن 22 هزار 319 کیلوگرم و به قیمت 79 هزار تومان در استان تولید و توزیع شده است.

رحمانی با اشاره به وضعیت تخم‌مرغ در استان تصریح کرد: طی مهرماه روزانه حدود 306 تن تخم‌مرغ در استان تولید می‌شود که مصرف روزانه استان در حدود40 الی 50 تن است و مابقی به استان‌ها همجوار ارسال می‌شود.

وی افزود: قیمت مصوب هر یک کیلو تخم ‌مرغ از درب مرغداری 49 هزار تومان، برای عمده فروشی51هزار و برای مصرف‌کننده 55 هزار تومان است و قیمت هرشانه تخم مرغ 30تایی بین 110 تا 120 هزار تومان است.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع جهاد کشاورزی در خصوص وضعیت موجودی کالاهای اساسی اظهار کرد: از ابتدای فروردین ماه سال جاری میزان 75هزار و 650 تن گندم، 651 تن شکر و یکهزار و 74 تن برنج در استان قزوین توزیع شده است.

وی بیان کرد: میزان توزیع نهاده و فرآورده‌های دامی در سه ماهه اول سال جاری 57 هزار تن جو، بیش از 215 هزار تن ذرت، 92 هزار کنجاله سویا و در مجموع بیش از 364 هزار تن در استان بوده است.

رحمانی بیان کرد: سطح و برآورد تولید گندم دیم و آبی استان قزوین در سال زراعی گذشته ، 158 هزار 450 هکتار بود موجب تولید 249 هزار و 555 تن گندم در استان شده که با تلاش‌های صورت گرفته میزان برآورد خرید آن 10 هزار تن آن است که تاکنون بیش از 185 هزار تن آن خریداری شده است.

 معاون جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه میزان هشت میلیون و 161 هزار و 800 کیلوگرم شکر از محل تولید کارخانه قند قزوین به متقاضیان توزیع شده است، افزود: حدود یک میلیون و پانصد کیلوگرم این میزان برای مصرف خانوار و مابقی در صنف و صنعت استفاده شده است.
رحمانی در پایان گفت: میزان شکر توزیعی استان قزوین از محل تولید کارخانه قند قزوین و شرکت آوا تجارت صبا به میزان 9 هزار و 712 تن است.

 
گران‌فروشی بیشترین تخلف صورت گرفته در اصناف

 در این جلسه همچنین سرپرست مدیریت بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در 6 ماهه اول سال 1402 به میزان دو هزار و 471 عملیات بازرسی توسط سامانه 124 ثبت شده که از این تعداد 814 مورد، منجر به تشکیل پرونده قضایی شده است.

جمشید خدایاری افزود: طبق بازرسی‌های صورت گرفته بیشترین تخلف اصناف در استان مربوط به گران‌فروشی و کم‌فروشی است و در مجموع یک‌هزار و 181 مورد تخلف از ابتدای سال جاری کشف شده است.

وی بیان کرد: در این مدت همچنین بر 64 هزار و 117 فروشگاه‌ها و واحد صنفی توسط جهاد کشاورزی و اداره کل دامپزشکی استان بازرسی و نظارت صورت گرفته که 933 پرونده تخلف صنفی تشکیل شده است.

سرپرست مدیریت بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی سازمان جهاد کشاورزی تاکید کرد: از ابتدای سال جاری 30 واحد صنفی شامل 24 واحد نانوایی و شش واحد سایر اصناف (مرغ و ماهی و رستوران) پلمپ شده است که بیشترین آن مربوط به شهرستان قزوین بوده است.

وی ادامه داد: در این مدت همچنین میزان هشت و نیم تن کود شیمیایی، سه و نیم تن برنج هومالی، قریب یه چهرهزار آبمیوه و کمپوت به صورت قاچاق کشف شده است.

خدایاری در پایان گفت: طی سال جاری از عرضه  29 تن آرد، 14 تن گندم، 78 تن گوشت مرغ (گرم و منجمد)، 640 کیلوگرم سبوس و یکهزار و 500 کیلوگرم کوده اوره خارج از شبکه جلوگیری شد.

گفتنی است در جلسه ستاد تنظیم بازار استان قزوین همچنین آخرین وضعیت تولید شیرخشک در استان و نحوه توزیع عادلانه آن مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای خبر/2001
 
 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان