۱۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ یکشنبه

صبح قزوین سرباز امام حسین(ع) بودن در تضادها و تقابل‌ها مهم است
کد خبر: ۳۶۴۹۳۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۸ ساعت: ۰:۲۵ ↗ لینک کوتاه

امام جمعه قزوین:

سرباز امام حسین(ع) بودن در تضادها و تقابل‌ها مهم است

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: آن موقعی که با تضاد مواجه شدیم باید سرباز امام حسین (ع) باشیم، آن موقعی که قرار است تشخیص بدهیم این نورانیت را از راه امام حسین (ع) بگیریم و آن موقعی هم که قرار است تصمیم بگیریم و با اراده باشیم، باز این را از راه امام حسین (ع) بگیریم.

سرباز امام حسین(ع) بودن در تضادها و تقابل‌ها مهم است
به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جلسه شورای اداری که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در ایام اربعین قرار داریم، یکی از زیباترین قسمت‌های زیارت اربعین از زبان امام صادق (ع) در گفت‌وگو با خدا این است که خدایا این حسین ما خون دلش را در راه تو بذل کرد تا بندگان تو را از نادانی و گمراهی نجات بدهد.

وی ادامه داد: ما انسان‌ها یک بخش عقلانی برای اندیشیدن داریم و یک بخش ارادی برای تصمیم گرفتن داریم، امام حسین (ع) آمد که عقل ما را نورانی و اراده ما را قوی کند، ما هر کجا لغزش پیدا می‌کنیم به این دلیل است که یا عقلمان نمی‌رسد، یا از روی نادانی است، یا اینکه اراده اجرای فرمان عقل را نداریم.
 
امام جمعه قزوین عنوان کرد: معنای تقوا نیز همین است، تقوا به معنای عقل دانا و اراده تواناست، آدم متقی عقلش روشن است و قدرت تشخیص و اراده قوی دارد، بنابراین امام حسین (ع) به همین منظور آمده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: همه ما باید با عقل‌های روشن و اراده‌های قوی شاگردان دانشگاه بزرگ، سرنوشت‌ساز و انسان‌ساز اربعین باشیم، آن موقعی که با تضاد مواجه شدیم باید سرباز امام حسین (ع) باشیم، آن موقعی که قرار است تشخیص بدهیم این نورانیت را از راه امام حسین (ع) بگیریم و آن موقعی هم که قرار است تصمیم بگیریم و با اراده باشیم، باز این را از راه امام حسین (ع) بگیریم.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر ما قرآن را به این منظور مطالعه کنیم که تقابل‌ها را ببینیم و متوجه شویم خدا در چه جاهایی تقابل‌ها را به ما نشان می‌دهد، چند نمونه آن به شرح زیر است، یک تقابل در قرآن تقابل بین کفر و ایمان است، خداوند در آیه 8 سوره صف فرمود «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ»، یعنی (می‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند)، یعنی دشمن می‌خواهد با رسانه‌هایش نور خدا را خاموش کند، در مقابل خداوند در ادامه همین آیه فرموده «وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ»، یعنی (حال آنكه خدا گر چه كافران را ناخوش افتد نور خود را كامل خواهد گردانيد).



آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: یعنی کافران می‌خواهند نور خدا را خاموش کنند اما خدا هم می‌خواهد از نور خود، کتاب خود، دین خود و نقشه مهندسی عالم و آدم حمایت کند، این یک نمونه از تقابل در قرآن است.
 
امام جمعه قزوین تصریح کرد: تقابل دیگر بین مستکبران و مستضعفان است، خداوند در آیه 75 سوره نساء فرمود «وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا»، یعنی (شما را چه شده که در راه خدا و رهایی مردان و زنان و کودکان مستضعفی که ستمکاران هر گونه راه چاره را بر آنان بسته‌اند نمی‌جنگید؟ آن مستضعفانی که همواره می‌گویند پروردگارا! ما را از این شهری که اهلش ستمکارند، بیرون ببر و از سوی خود، سرپرستی برای ما بگمار و از جانب خود برای ما یاوری قرار ده)، خداوند فرموده شما را چه شده که در راه خدا برای نجات مستضعفان اقدام نمی‌کنید؟ خداوند نمی‌فرماید فقط به یاری مؤمنین و مؤمنات مستضعف بشتابید، بلکه می‌فرماید مرد، زن و کودک در هر کجای عالم هستند با هر آئینی که هستند و مستضعفند، شما باید به داد آن‌ها برسید.

وی یادآور شد: خداوند در این آیه می‌فرماید آن‌هایی که می‌گویند خدایا از سوی خودت برای ما رهبر و امامی بفرست، ما را از این شرایطی که هستیم نجات بده، خداوند با این آیه می‌خواهد بگوید مستضعفان جهان منتظر شما هستند، شما تصور می‌کنید اگر دین و آئین اسلام را نزد آن‌ها ببرید آن‌ها به شما پشت می‌کنند و دین اسلام را پس می‌زنند؟ خیر این گونه نیست، تجربه این را نشان می‌دهد که مستضعفان منتظرند حق را از زبان شما بشنوند، این هم تقابل بین مستضعفان و مستکبران در عالم است.
 
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: تقابل دیگری که در قرآن وجود دارد، تقابل بین یهودیان مستکبر و همه مؤمنین است، خداوند در آیه 82 سوره مائده فرمود «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ»، یعنی (مسلماً يهوديان و كسانى را كه شرك ورزيده‏‌اند دشمن‏ترين مردم نسبت به مؤمنان خواهى يافت و قطعاً كسانى را كه گفتند ما نصرانى هستيم نزديك‌ترين مردم در دوستى با مؤمنان خواهى يافت زيرا برخى از آنان دانشمندان و رهبانانى‏‌اند كه تكبر نمى‌‏ورزند)، یعنی مرکز خشم و نفرت شما باید متوجه یهود باشد، چرا که آن‌ها شدیدترین و خشن‌ترین دشمنان شما هستند.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: خداوند در این آیه فرموده همه آن‌هایی که ممکن است اسمشان یهودی نباشد اما رسمشان صهیونیستی است بدترین دشمنان شما هستند، یعنی ممکن است یک مسیحی صهیونیست یا یک لائیک صهیونیست باشند، در ادامه آیه نیز آمده حتماً در می‌یابید آن‌هایی که بیشترین مودت و دوستی را با مؤمنین دارند، آن‌هایی هستند که به مسیحی بودن خود افتخار می‌کنند، افتخار می‌کنند پیرو پیغمبر خدا و اهل دین خدا هستند و دوست شما می‌شوند، چون این‌ها اهل عبادتند و مستکبر نیستند.

وی بیان کرد: منظور خدا در این آیه این بوده که یهودی‌های خشن به خاطر این خشونت می‌کنند و بخاطر این حیله و نیرنگ می‌کنند که مستکبر هستند، بنابراین خدا اینجا هم ما را در مقابل مستکبران یهودی قرار می‌دهد، خودش هم موضع‌گیری می‌کند و می‌فرماید موضع ما همراهی با مستضعفان است و ما اراده کرده‌ایم تا مستضعفان وارث زمین باشند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خداوند خیلی جاها می‌گوید «من» اما اینجا از کلمه «ما» استفاده کرده است، بخاطر اینکه خیلی از کارها باید همراه با بندگان انجام شود.
 
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: تقابل دیگر تقابل حق و باطل است، خداوند در آیه 81 سوره اسراء می‌فرماید «وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا»، یعنی (و بگو حق آمد و باطل نابود شد آرى باطل همواره نابودشدنى است)، خدا نمی‌گوید حق آمد و باطل رفت، بلکه می‌گوید همین که حق می‌آید دیگر اصلاً باطلی وجود ندارد، باطل مثل تاریکی است، به محض اینکه حق دیده شود دیگر تاریکی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: با نظام مقدس جمهوری اسلامی حق نمایان شد، همین که حق دیده شد بساط باطل برچیده شد، امروز رسانه بسیار مهم است، اطلاعات با آن گستردگی که دارد و عرصه‌های گوناگونی را پوشش می‌دهد، می‌طلبد که رسانه میدان مبارزه همه این تقابل‌ها باشد، مخصوصاً این روزها که شاهد قیام بین‌المللی اربعین هستیم شکست دشمن را با همه وجود احساس می‌کنیم.
 
آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: یک روزی مردم آرزو می‌کردند کاش بشود یک بار به کربلا بروند و حرم امام حسین (ع) را ببینند اما اکنون همه کربلا مثل خانه پدری است، امیدواریم این اتوبان تا قدس ادامه پیدا کند و سپس به مدینه و مکه نیز برسد، تحقق این آرزو خیلی دور نیست.

انتهای خبر/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان